Pleasure

DSB hænger på de sidste IC4-tog
Foto: Scanpix
Virksomheder Af
DSB og AnsaldoBreda har indgået en aftale om slutleverancen af IC4- og IC2-togsættene.

Aftalen betyder, at alle togsæt skal leveres inden udgangen af oktober 2013. Sker det ikke, kan DSB annullere resten af togsætordren, oplyser DSB.

AnsaldoBreda anerkender, at DSB har krav på kompensation på 550 mio. kr. for de forsinkede togsæt, og DSB afgiver ordre på en række vitale reservedele og opgradering af tog-computersoftware.

Ulykkeligt kapitel

Aftalen afklarer en række væsentlige usikkerheder og stridspunkter, men ændrer ikke ved, at IC4 leverancen har været et ulykkeligt kapitel i DSB's historie.

AnsaldoBreda er forsinket med leverancen af 22 IC4-togsæt og 14 IC2-togsæt, og der er usikkerhed om den fremtidige leverance af en række vitale reservedele samt om opgradering af togcomputersoftwaren (TCMS).

DSB har i mere end et år forhandlet med AnsaldoBreda om konsekvenserne af den forsinkede slutleverance og tilbageholdt betalinger siden februar 2012. Nu har parterne indgået en aftale om slutleverancer for IC4 og IC2.

"Aftalen afklarer en række væsentlige usikkerheder og stridspunkter, men den ændrer ikke ved, at IC4-leverancerne har været en ulykkelig situation for alle parter," udtaler Frank Olesen, ansvarlig for IC4-programmet.

Mulighed for at annullere

Aftalen giver DSB mulighed for at annullere togsæt, hvis AnsaldoBreda ikke lever op til de nye leveringsfrister, henholdsvis ultimo september 2013 for IC4 og ultimo oktober 2013 for IC2.

"Det har fra flere sider været nævnt, at DSB burde hæve IC4-kontrakten. Mange juridiske forhold skal være opfyldt samtidigt, for at vi under den nuværende kontrakt kan ophæve kontrakten, og konsekvenserne ville være både uklare, årelange og risikobetonede."

"Den nye aftale anerkender vores kompensationstilgodehavende og giver os utvetydig mulighed for at annullere restleverancerne, hvis der sker yderligere forsinkelse," siger Frank Olesen.

/ritzau/
Følg Børsen eller Del artikel
     



 
π