Virksomheder Af
Rederierne skal fortsat kæmpe for at løfte prisen på containerfragt, ikke mindst på den travle rute mellem Asien og Europa.

Det fortæller Lars Mikael Jensen, chef for Asien-Europa-farten hos A.P. Møller - Mærsks Maersk Line, efter at nye tal ellers har vist, at spotraterne falder og falder for tiden.

Spotraten - eller straksprisen - for at få en tyvefodscontainer fragtet fra Shanghai til Nordeuropa er faldet med godt 30 pct. fra 1888 dollar i slut-juni til 1324 dollar i sidste uge ifølge SCFI-indekset fra Shanghai Shipping Exchange.

Mindre disciplin

Det tyder ifølge flere analytikere på en smuldrende prisdisciplin blandt rederiene, som sænker raterne for at få fyldt deres stadig større flåder af skibe.

Ifølge analysehuset Seaintel er der risiko for en ratekrig i stil med den, der kostede stort set alle containerrederier store underskud i andet halvår af 2011.

Lars Mikael Jensen er dog fortrøstningsfuld og vil ikke afvige fra strategien, som i Mærsk i øjeblikket er et fokus på lønsomhed frem for markedsandel.

"Det går altid op og ned, og prisniveauet er i dag væsentligt højere end for et år siden, så industrien har i 2012 vist en bedre disciplin. Vi holder fast i, at det er et langt, sejt træk, og vi er fast besluttet på, at det skal fortsætte, selv om der er nogle bump på vejen - for der er ikke rigtig noget alternativ," siger Lars Mikael Jensen til Ritzau Finans.

Ingen specifik plan

De seneste dage har flere asiatiske medier citeret Maersk Lines øverste chef, Søren Skou, for en kommende ratestigning på 10-11 pct. på Asien-Europa-ruten til 1. november. Det er dog ikke helt korrekt, påpeger Lars Mikael Jensen.

"Der er ikke lagt nogen specifik plan endnu, men vi overvejer, hvad vi skal gøre. Vi mener stadigvæk, at man ikke er nået til et "sustainable" (holdbart, red.) niveau endnu - om det så er 300, 400 eller 500 dollar højere end det nuværende, vil jeg ikke kommentere på. Men vi ser et behov for, at der skal ske mere. Rateniveauerne er ikke, hvor de skal være," siger han.

Over for Ritzau Finans uddyber A.P. Møller - Mærsks pressechef Michael Christian Storgaard, at Maersk Line planlægger en "signifikant" rateforhøjelse på Asien-Europa-ruten med effekt fra 1. november.

Rederiet har i forvejen annonceret en mindre ratestigning på 150 dollar per container med effekt fra 1. oktober, ligesom der også var en ratestigning på 300 dollar programsat per 1. september.

Resultatet heraf ventes først at kunne måles på spotraterne, der annonceres fredag 7. september.

/ritzau/FINANS

Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


De har fået for meget: Sophie Løhde vil stoppe offentligt ansattes lønhop

Afløseren for topchefen var ikke parat: Formand måtte vente ti måneder på gearskift

USA: Apple køber app til sang-identifikation

"Tesla er en af de mest overdådigt overvurderede teknologivirksomheder"

Med i 19 selskaber på 16 måneder: Finansmand på powershopping

Dansk legetøjsfirma vokser til 40 lande: "Det stopper ikke her"

Macron driller Trump: Trækker klimaforskere fra USA til Frankrig med millioner til forskning

Indisk it-gigant køber sig ind i dansk fusion

TK Development i gigantisk nedskrivning - direktør stopper