Sommerferie - så skal der løbes igennem!
Det er skotske bjerge som disse, Børsens løbehold af erhvervsledere skal være klar til om 50 dage.
Foto: Colourbox
Sport Af ,
Børsens løbehold med kurs mod 100 strabadserende kilometer i Skotland, må droppe drømmen om det søde sommerliv. Med 50 dage til start, skal træning og ferie flettes sammen. 

Holdets cheftræner, Bjarke Kobberø fra Running26, giver her opskriften på de sidste ugers træning før finalen i højlandet:

Nu bliver det sjovt!

For mange mennesker er uge 27 ensbetydende med sommerferie og omfavnelse af det søde liv med alt hvad det indebærer af inaktivitet og kalorieoverskud. Bevares, restitution og opfyldning af energidepoter er bestemt en central del af et skarpt træningsforløb. På én betingelse. At der også trænes igennem ind i mellem. Og det er lige præcis det vores kære Master Performere skal nu.

Den afgørende specialiseringsfase


Vi er nu under to måneder fra den store finale i dette års Master Performance-forløb, hvor der på tre dage skal forceres over 100 km i det skotske højland. Det bliver smukt, det bliver utrolig hyggeligt – og det bliver udfordrende og krævende. Hvilket bestemt skal anerkendes i den sidste træningsfase.

Og ja, navnet Specialiseringsfasen forklarer nærmest sig selv; det er nu vi alle skal gøres til specialister i lige præcis den udfordring der venter os så snart kalenderen viser september.

Hvordan forbereder vi os optimalt?

For at kunne specialisere sig i noget er det unægtelig et umådeligt godt udgangspunkt at vide, hvad det rent faktisk er vi skal være gode til. Her kan de se de tre dages højdeprofiler, og som det fremgår bliver de tre etaper på henholdsvis 39 km, 22 km og så den store finale på 42,2 km på Celtman-ruten.

En hurtig analyse af den forestående udfordring afslører 3 nøgle-parametre;

1) Styrke og udholdenhed 

Det siger sig selv at det er gode egenskaber at besidde når der skal forceres en lang løbetur i godt kuperet terræn på varieret underlag. Men én ting er at komme helskindet gennem en enkelt tur, en helt anden og langt mere udfordrende sag er at skulle gøre det tre dage i træk.

Det betyder nemlig at den enkelte etape skal kunne klares med en antydning af overskud, og ikke mindst at kroppen skal være gearet til hurtigt at kunne restituere sig og blive klar til næste dag.

I den forbindelse er det yderst hensigtsmæssigt at muskulatur, sener og led ikke bliver mega-smadret på første etape, da der så unægtelig er lang vej hjem. Bare spørg Michael Mørkøv...

2) Væske/energistrategi 

Vi skal være selvforsynende på de tre etaper, dvs at den enkelte deltager selv skal medbringe – og løbe med – den væske og energi, der skal indtages undervejs på de tre etaper. Det kræver både tilvænning og optimering i forhold til at fastlægge startegien og vænne kroppen til at løbe med den nødvendige oppakning.

Både i forhold til at komme godt igennem den enkelte etape, men bestemt også ift hurtig restitution.

3) Underlag

Der hersker ingen tvivl om at der venter os en barsk omgang i Skotland, med et underlag og en natur, der er skabt til at trække tænder ud. Det er reelt umuligt at finde forhold i Danmark der eksakt matcher det skotske højland, både hvad angår stigningerne længde og karakter, samt underlagets beskaffenhed.

Men det er bestemt muligt at træne krop, ben og hoved til at kunne kapere den store variation og det kraftsugende forløb, der venter os.

Det kan være ved gentagen løb/gang op og ned af de stejleste bakker i nabolaget, det kan – i sommeren ånd – være ved at løbe en god del af turene i sand og lignende. Eller drage til mere eller mindre eksotiske egne, der byder på mere specifikke udfordringer, så som Kullen og Hallandsåsen tæt på os, eller mere bjergrige egne, hvor ferien måske alligevel har bragt en hen.

Nøgletræningerne

De afgørende elementer i deltagernes træningsplaner er derfor i de kommende måneder centreret omkring netop at få vænnet kroppen til dels længere, opslidende ture i varieret terræn og dels længere, opslidende ture tre dage i træk.

Så heldige de er, de kære Master Performere. På den måde er det muligt at tune både krop og psyke til den udfordring det er at disponere kræfterne og energi/væskeindtagelsen på den enkelte etape, men også at få optimeret rutinerne omkring tilstrækkelig restitution mellem etaperne. Den ultimative måde at nyde alt det bedste sommeren har at byde på!

Læs hvor langt de enkelte deltagere er kommet i deres træning. Kirsten Jensen, Sten Pedersen, Kenneth Demskov, Peter Christensen og Paul Schatteles har netop
opdateret deres træningsstatus her.




Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Stor kamp om andelsboligkunderne

Sponsoreret af
Mybanker