Søg
Bliv kunde

Dansk motionsfirma indtager Europa
Off-road triatlon vinder frem i en grad, så det kan blive en rigtig værdifuld forretning.
Foto: Rebel Media House
Sport Af
Det danske motions- og eventfirma, Running26, tager nu et stort skridt ind på den internationale scene som arrangør af motionsarrangementer via et tæt partnerskab med amerikanske Team Unlimited.

Running26 får ansvaret for løbsserien Xterra i hele Europa, hvor den danske virksomhed hidtil har stået for de nordiske arrangementer i serien.

Xterra er for offroad-stævner, hvad varemærker som Ironman og Challenge er for klassiske triatlon-arrangementer. 

”Det er ikke et mål i sig selv, men jeg tror vi kommer til at udfordre Ironman, fordi vi kan mærke en tendens til at triatlon-området er ved at skifte fokus, ” forklarer adm. direktør Kristian Uhd, Running26.

Stærk tendens blandt motionister

Xterra er i en vækstfase godt hjulpet af, at motionister i stigende grad søger nye veje for at holde sig i form. Stadig flere dropper den ensidige målsætning om at blive hurtigere til i stedet at dyrke udfordrende oplevelser i naturen væk fra asfalt, løbeur og wattmåler.

Et Xterra-arrangement består typisk af en varieret kombination af trail-løb i skoven, cykling på mountainbikes og svømning til havs. Ironman og Challenge holder sig mere til asfalten.

”Folk vil gerne udholdenhedssport, men de henter motivation fra andre ting i dag. Tendensen er ved at skifte. Tidligere har fokus været på selve resultatet, nu går man mere efter en god oplevelse. Med det afsæt har vi i dette partnerskab mulighed for at udbygge Xterra til flere lande i Europa, ”siger Kristian Uhd.

Team Unlimited har fra hovedbasen på Hawaii gennem 20 år udviklet Xterra-serien til 200 arrangementer i 30 lande globalt. Running26 arbejder med relationsskabende træningsforløb for både erhvervsledere og som arrangør af flere stævner i Danmark og hele Norden.

Flere lande skal med

Xterra afvikler stævner i 11 lande i Europa. Running26's mål er at føje ekstra fem-syv lande til i 2017 og yderligere syv-ti lande i 2018.

Udover de direkte indtægter fra selve stævnerne, spår Kristian Uhd en omsætning på sponsorater og partnerskaber på 7-10 mio. kr. i 2018, mens der kan være et yderligere potentiale på over 20 mio. kr. ved salg af medierettigheder og sportsudstyr.

I første omgang skal et team på syv medarbejdere bygge Xterra-forretningen op i Europa. Investeringen er begrænset, men på sigt skjuler Kristian Uhd ikke, at der er større ambitioner, hvor kapitalfonde og andre investorer kan komme ind i ejerkredsen.

Flere investorer i kulissen

Og der kan være flere investorer på vej ind i partnerskabet, hvis ekspansionsplanerne giver pote.

Interessen for at sætte penge i livsstilsprodukter er stor. Det blev blandt andet understreget, da triatlon-branchens nummer ét, Ironman, i august 2015 blev køb af kinesiske Wanda Group for omkring 650 mio. dollar.

”Vi er naturligvis slet ikke der i dag, men vi har haft investorer til at regne på vores partnerskab. Nu investere vi selv og skaber som udgangspunkt en driftsmæssig fornuftig forretning. På sigt kan der komme kapitalpartnere ind, til at løfte forretningen yderligere,” siger Kristian Uhd.

Hvad mener du - deltag i debatten

Børsen vil rigtig gerne vide, hvad du mener om denne historie. Bidrag gerne med holdninger, gode ideer og konstruktive indspark. Vi ønsker en god og saglig debat. Du kan læse om vores debatregler her.

Med venlig hilsen
Thomas Bernt Henriksen, debatredaktør

Anbefalet



Mest læste