Løbetræning: Få styr på dæmonerne
Dette er 7. træningsblog omkring Uffe Hansens maratonforberedelser til Berlin Maraton.
Foto: Colourbox
Træningsblog 7– Med kun få dage til selve mit maratonløb er det på tide at få hjernen til at spille med.

Jeg hører igen og igen, at min mentale tilstand kan styrke benarbejdet. Men det er nemmere sagt end gjort. Jeg er typen, der hellere tvivler end tror på egen fysisk formåen. Derfor går der sjældent mange kilometer i et motionsløb - endsige et maratonløb - før de mentale dæmoner spiller op til dans med omkvæd som: "Det går aldrig", "Jeg kan ikke følge med" og "Det gør mere ondt end ventet."

Men hvordan får jeg tankerne ud af den rille? Hvordan erstatter jeg "Det går aldrig" med "Det går rigtig godt"? Hvordan får jeg skabt den mentale medvind, så hovedet bliver en medspiller i min jagt på en maratonrekord i Berlin den 27. september?

Gode råd

De spørgsmål har jeg sendt videre til mental coach Rasmus Bagger, der rådgiver sportsfolk og erhvervsledere. Han skriver: 

Årsagen til, at det kan være så let at lade sig overfalde af de mentale dæmoner under løb, er simpelthen blot vores hjernes naturlige forsøg på at beskytte os. Vi mennesker er nemlig naturligt drevet af, at undgå smerte og opnå glæde. Når vi beslutter os for at løbe eksempelvis et motionsløb eller en mere ekstrem distance som maraton, ja så modsætter vi os denne naturlov om at undgå smerte.

Hjernen vil helt instinktivt forsøge at få dig ned i tempo og tilbage i en eller anden form for komfort. Bevidsthedsmæssigt har du altså sat dig et mål om fx. at gennemføre på en bestemt tid, men når du så fysisk mærker presset på kroppen tager dine hjerne instinktivt magten over dig, og det kan nu være reel udfordring at komme i mål.

Sagt på anden måde, så foregår der altså i kamp i dit hovedet mellem dit bevidste jeg og dit ubevidste jeg. Den kamp vinder dit ubevidste jeg næsten altid - medmindre du har din mentale værktøjskasse i orden!

Gode ben - dårlige undskyldninger

Alle kan løbe de dage, hvor følelsen af gode ben er dér. Til gengæld kniber det for de fleste når de føler sig trætte og uoplagte. Når sidstenævnte følelser er tilstede kommer der hurtigt negative tanker over alt det, som ikke virker optimalt på dagen. Det kan være ruten, vejret, udstyret eller den dårlige nattesøvn eksempelvis.
Med både negative tanker og følelser vil det påvirke din fysiologi negativt.

Her har vi altså opskriften på et dårligt løb. Det kan virke tilfældigt, hvornår det sker. Men der er et mønster og forstår vi dette, kan vi bruge forståelsen til vores egen fordel.

Vend tankesættet rundt

Vores opgave er derfor, at sikre kontrollen over hjernen, således det ikke bliver tilfældigt, hvornår vi er gode og hvornår vi er dårlige. Det hele starter med fokus. Det rigtige fokus er nøglen til det hele. Kort fortalt så handler dette om altid at fokusere på det man vil gøre i løbet og aldrig hvad man gerne vil undgå.

Tænk "where focus goes, energy flows", som altså hjælper dig med at kanalisere energien derhen hvor dit fokus er.

Dette kunne være "rytme", "træk med armene", "let på tå", "ro på vejrtrækningen", "frem med hoften" som de mere løbetekniske fokuspunkter.

Fokus og koncentration

Der er vigtigt at forstå forskellen mellem fokus og koncentration - begge begreber bliver ofte smidt rundt i sportens verden fra trænere, forældre og tilskuere mm.

Det er blevet en kliche og mange ved ikke hvad forskellen reelt er. Hvor fokus er noget man tager eller noget man gør og som altid er til rådighed, så længe man tager det, så er koncentration en følelse eller en tilstand, som når man er i den, hjælper en med at lukke verdenen ude og kun opleve nuet i det man gør.

På den måde kan man også sige at et stærkt vedholde fokus leder til koncentration. Det bedste ved det hele er at når du selv tager et bevidst fokus på det du vil gøre under dit løb - og holder dette fokus igen og igen, så der ikke er plads til forstyrrende tanker fra din underbevidsthed, så leder det dig ind i zonen eller flow eller osteklokken eller tunnelsyn, som dækker følelsen og tilstanden af koncentration.

Når du føler dig 100 pct. koncentreret på din plan, skubber du alle fejlmuligheder væk og oplever faktisk kun at det kan gå godt for dig - hvilket igen er en anden beskrivelse for det som vi i sportens verden, kalder for "at tro på det"!

Du skal altså i første omgang træne dig selv i at styre din hjerne, så den ikke styrer dig. Det vil sige at du i videst muligt omfang holder dig til et bevidst fokus under pres, således at din underbevidsthed ikke tager over med begrænsende tanker, som bliver til begrænsende følelser, som begrænser din fysiologi og som ultimativt leder til dårlige præstationer!

Gør du dette tager du også kontrol over klicheerne over dem alle "Tro på det", "Koncentration" og "Fokus"!

Sådan kommer du i gang

Begynd med dit kropssprog, som værktøj når du løber. Vores kropssprog afspejler nemlig ubevidst vores følelsesmæssige tilstand - også når vi løber! Kig bare løbere som er godt løbende og har overskud. Kig så på løbere som er udkørte, trætte og har mødt muren.

Det er tydeligt at se forskel og du er ikke i tvivl om, hvem det kører bedst for. Det kan du bruge aktivt selv ved at være bevidst om dit kropssprog når du løber. Det er ikke fordi du skal lave om på din løbestil, men vær opmærksom på at smile, have et glimt i øjnene, grundige vejrtrækninger (da vejrtrækningen er en del af kropssproget, så vel som stemmen også er det), holde hovedet højt og se frem.
Fokuser på at se ud, som om du har det godt når du løber uden at lave om på din løbestil. Det virker....

Rasmus Bagger har firmaet Rasmus Bagger & Co., der beskæftiger sig med præstationsudvikling i sport og erhverv. Dvs. mentaltræning og sparring i sportens verden, samt personlig udvikling og ledelse i erhvervslivet. Rasmus Bagger er associeret partner med Running26, som rådgiver Uffe Hansen i forbindelse med træning til maraton i Berlin 27. september. De første seks træningsblogs er vedhæftet
Bliv ven med Børsen på Linkedin og få relevante karrierenyheder i dit nyhedsfeed



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler