"Det gælder om at vinde"
Børsen EY Challenge er årets mest krævende firmastafet. Foto fra sidste år.
Foto: Jørgen Asmussen/ Littlemanshouting
Sport Af ,
Det gælder om at vinde over sig selv, vinde sammen med firmaet og vinde sammen med kolleger. Børsen kridter nu banen op for en af dine hurtigste udfordringer i løbesko.

For at du kan få det bedste forudsætninger for en skarp præstation ved den krævende firmastafet Børsen EY Challenge den 11. juni, vil Børsens sundhedseksperter Bjarke Kobberø og Martin Kreutzer, Running26, uge for uge give tip og gode råd til, hvordan du overgår tidligere præstationer.

Læs mere om selve løbet her

Og følg facebookgruppen Børsen EY Challenge.

Bjarke Kobberø er her klar med de første råd til en succes i firmastafetten:

En del af mine seneste blog-indlæg har - trods min altovervejende naturvidenskabelige uddannelse - haft en meget holistisk tilgang til træning, med fokus på at løbe frit i naturen og tage den lidt mere med ro i en betydende del af sin træning.

Nu er vi begyndt på optakten til Børsen EY Challenge, og for en stund er det tid til - for nu at blive lidt i naturen - at hoppe over i den helt anden grøft. En del af os har nemlig et solidt konkurrence-gen lagret i kroppen og en stærk vindermentalitet gemt i knolden. Lad mig derfor bruge denne uges blog på også at fodre disse aspekter med lidt input.

Konkret: Hvordan opnår dit hold det bedst mulige stafetresultat til Børsen EY Challenge?

En stafet er per definition en holdpræstation. Det helt simple svar er derfor, at det gør I ved at sikre, at alle på holdet løber så stærk som muligt. De tre skarpeste fif følger her:

1) Træn ikke kun "i medvind"

Det er oplagt altid at træne på en flad strækning og løbe kvalitets-elementerne i medvind. Det giver selvfølgelig den mest bekvemme vej til hurtige træningstider på dagen, men når det gælder, og du pludselig skal performe på en kuperet rute som Børsen EY Challenge i potentielt udfordrende vind og vejr-forhold, vil din krop og hjerne slet ikke være gearet til det. Og præstationen og oplevelsen bliver derefter:

Skidt i forhold til potentialet. Så sørg for at træne under forhold, der minder så meget om dem du skal race i som muligt. Og i al slags vejr. En af verdens bedste stangspringere trænede altid, ikke mindst når det regnede, hvilket er forholdsvis udfordrende for en stangspringer.

For så var han klar i konkurrence uanset vejr, og han vidste at hans konkurrenter højst sandsynligt ikke trænede når det regnede, hvilket gav ham en ekstra mental ballast.

2) Vær frisk på dagen

Undgå paniktræning i måneden - måske ugen, hvis du har været meget sløv i startblokken - op til race for lige at hente det sidste. Skadesrisikoen er stor ved en pludselig markant forøgelse af træningsmængde. Og du er ikke til meget gavn for dit hold iklædt civilt tøj på sidelinien.

Det dur heller ikke at være trænet helt i bund, og starte din tur på mere eller mindre flade batterier. Fokuser på den gode stabile træningsrytme allerede fra nu af, sørg for både at løbe de (længere) rolige ture, og få løbet nogle mere intensive træningspas hvor du også inkluderer lidt løb i forventet race-pace, så kroppen tunes ind. Træn aldrig dig selv helt i bund.

3) Det er en hold-præstation

Ja, selvfølgelig gælder det fundamentalt om at alle mand bare løber bedst muligt. Men jeg synes alligevel ofte jeg oplever at man kan finde 5-10 procent ekstra frem, når man er en del af et hold. Så sørg for at bakke hinanden op med masser af god energi både før, under og efter dit eget løb.

Al den gode energi og power du giver til dine holdkammerater booster også dit eget energiniveau. Og gør i det hele taget løbet til en langt sjovere oplevelse for jer alle. Bonus-fiffet her er også lige at have en helt skarp aftale ift skifterne. Hvor står man, hvad tid skal man være klar osv. Det er bare ikke optimalt at skulle bruge et ekstra minut - efter at have givet alt på sin stafettur - for at rende forvildet rundt med en depeche i hånden og lede efter sin holdkammerat.

4) Træn sammen

Afslutningsreplikken herfra bliver en opfordring til at I får trænet en del sammen med både jeres holdkammerater og de andre løbere fra din virksomhed.

Vi ser gang på gang hvilken gejst, motivation og vedholdenhed det giver i træningen at have de faste fællestrænings-holdepunkter, og blive holdt til ilden af de stadigt stærkere kammeratskaber, der bygges op over tid. Også selvom det måske ender i sammenbundne snørebånd på raceday...

Læs også



Anbefalet