Derfor skal du besejre Alpe d´Huez!
Sæt dig et højt fysisk mål, som du tvivler på er muligt at nå.
Foto: Colourbox
Sport Af ,
Arbejdsform og atletisk form går hånd i hånd. Læs her hvordan ernæringsekspert Martin Kreutzer sender en gruppe erhvervsfolk ud over startrampen på deres livs største fysisk udfordring - den berømte bjergetape fra Tour de France.

KREUTZERS KLUMME:

I går var jeg ude i IT-koncernen Atea for at lokke en flok af deres vigtigste kunder til at sætte sig et enormt ærgerrigt mål; at træne sig op til at erobre en af verdens mest legendariske tinder på racercykel i efteråret 2013.

Som de sad der, CIO´er og andet godtfolk, med en gennemsnitsalder midt i fyrrerne, 5-10 kg for meget om livet og en ansigtskulør, der vidnede om mange timer indendørs – og alt for få ude i den friske vinterluft – var det svært at se, hvordan disse 30-40 aspiranter skulle kunne komme i form til at køre en lang og udmarvende tur i de franske bjerge.

Men netop heri ligger projektets charme. For ved at melde sig til dette, eller en anden fysisk udfordring, der er på kanten af, hvad fantasien rækker til, bliver det muligt at åbne op for en hel kavalkade af indsatsmuligheder.

Racercykel eller livsstil

Den mest oplagte er indkøbet af en splinterny letvægtsracer med elektronisk gearskift og kulfiberhjul. Den vil unægtelig gøre det en smule lettere at nå til tops.

Langt vigtigere er dog indsatsen på mit felt, livsstilen. For ved at smide de overflødige kilo, prioritere den formopbyggende søvn, og tænke idrætsernæring frem for hyggeguf, er det muligt at flytte kroppens ydeevne massivt.

Cykelform til arbejdsform

Men hvorfor skulle de dog gøre alt det, disse succesfulde topchefer, i stedet for at snuppe en golfferie i Skotland?

Jo, det skulle de i mine øjne, fordi alle de indsatsområder, der adresseres med henblik på at komme i cykelform, går direkte ind og gør dem til bedre performere i arbejdslivet, på hjemmefronten, og i sengen...øh, hvilket forhåbentlig også er lig med hjemmefronten.

Det er jo ikke for sjov, at man indenfor lederudvikling taler om "The corporate athlete" og tilbyder kurser, hvor ambitiøse erhvervsfolk lærer, hvordan de skal træne, spise, hvile og tænke, for at blive endnu mere succesfulde.

Sæt et atletisk mål

Det fede ved et cykelprojekt a la Ateas er bare, at man ikke behøver gå på et tredages kursus, for at lære at tage sig sammen, men i stedet helt naturligt motiveres til at gøre alt det rigtige, fordi alternativet er en overhængende risiko for at fejle op af bjerget. Og det er noget, som ingen mand (m/k) med vinderinstinktet i behold, kan leve med.

Hvis du savner den sidste gnist til at gøre op med en lidt for magelig livsstil, så overvej, om ikke det er på tide at sætte dig et ærgerrigt atletisk mål. Det behøver ikke være cykling i bjergene, men kan være hvad som helst, der udfordrer dig. Vigtigt er blot, at udfordringen er stor nok til at du er betænkelig ved, om det overhovedet er muligt at få succes.

Samtidig må der ikke være længere tid til at startskuddet lyder, end at du føler dig kronisk motiveret af det forestående mål. Kun herigennem skabes den fornødne motivation til at skrue på alle de rigtige knapper, og opnå den sundhedsfremmende spin off effekt, der i mine øjne er det allerstørste plus ved at stræbe mod atletiske udfordringer.

Martin Kreutzer er fast tilknyttet firmaet Running26 og tilbyder gennem sit eget firma BodyComp foredrag, kurser og individuel vejledning.

Læs også



Børsen anbefaler