Alle mennesker er da for fede!
Kun koner og kærester klager sig, hvis du bliver slankere end dem.
Foto: Colourbox
Sport Af ,
Når Børsens ernæringsblogger, Martin Kreutzer, finder tangen frem ryster selv de mindste deller. Læs her, hvorfor han så nådesløst angriber hvert eneste overflødigt gram.

Kreutzers klumme:

Udråbet om, at mennesker er for fede, kan grundlæggende tolkes på to måder, men har du læst tidligere sager fra min pen, er du nok godt klar over, at jeg primært tænker på fed, som i "overflødige deller". Årsagen til at jeg er ganske dellefokuseret er mit speciale i at hjælpe folk af med det overflødige sul, som står i vejen for en hæderlig præstation – i løbeskoene, på cyklen, i vandet; ja selv på de hvide lagner.

Målet med mit virke er ikke at fremkalde anorektiske følelser, men kort og godt at betragte kroppens sammensætning med kyniske øjne, der analyserer det atletiske potentiale, og gør klienten bevidst herom.

Er der en delle for meget, og er min klient motiveret, så hjælper jeg gerne med at komme den til livs, gennem optimeret kostsammensætning og eventuelt også justeringer på søvnrutinerne, træningen og andre aspekter.

Brok fra kæresten

Det er ikke altid, at mine klienter er helt forberedt på, hvor meget overflod jeg mener, at de reelt slæber rundt på. Og det er nærmere reglen end undtagelsen, at en kæreste eller ægtefælle begynder at brokke sig, når først justeringerne begynder at bære frugt.

"Oppositionen" klager som regel over ting, som, at "nu vejer du mindre, end jeg gør" eller "dine bryster er ved at blive for små", og jeg forstår dem da grundlæggende godt. Sagen er bare, at jeg varetager klientens interesser – ikke alle mulige andre parters.

Præstationsfremmende ernæring

Baggrunden for at jeg så helhjertet angriber den overflødige ballast er den simple, at jeg fokuserer helhjertet på præstationsfremmende ernæring og kropssammensætning. Det ved de der kontakter mig, og opsøger mig af selvsamme årsag. Guleroden jeg lokker med er de talrige undersøgelser, der blandt andet viser en gevaldig tempomæssige gevinst ved at reducere kropsvægten.

Allermest udtalt er det i løb, hvor et konservativt estimat lyder på, at du vinder mellem halvandet og to minutter på din maraton, for hvert kilo du slipper af med. Har du svært ved at få fart i stængerne, så er det bare om at skrue ned for kalorierne; vel at mærke på den helt rigtige måde, som stadig tillader dig at træne igennem.

Også i vandet er der rigtig meget at vinde. Er du en af dem, der er begyndt at dyrke triatlon, så vil det måske interesse dig, at der er udsigt til en gevinst på et til to sekunder pr. 100 meter for hvert kilo fedt, du smider. Mindst!

Glem opdriften

Og glem lige argumentet om, at fedtet giver opdrift og holder på varmen. Det er det vi triatleter har våddragter til! Endelig er der cyklingen. Her vil jeg nøjes med at citere dopingsynderen Tyler Hamilton, der hele sin karriere krudtede sig til en højere hæmatokritværdi:

"Skal jeg vælge mellem tre kilo vægttab og tre hæmatokritpoint vælger jeg helt klart vægttabet!"

Så derfor, og kun derfor, er mange af jer federe, end I tror. I hvert fald hvis I spørger mig, og målet er optimal atletisk performance.

Martin Kreutzer er fast tilknyttet firmaet Running26 og tilbyder gennem sit eget firma BodyComp foredrag, kurser og individuel vejledning.

Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Timing minimerer skat af pension, virksomhed og formue

Sponsoreret af
Ringkjøbing Landbobank