De uanstændige kalorier -  slik på en sund måde
Slik spist på den rigtige måde, behøver ikke at ramme den sunde livsstil særligt hårdt.
Foto: Colourbox
Sport Af ,
Sundhed og slik går sjældent hånd i hånd. Men Børsens ernæringsekspert viser her vejen til gangbare smuthuler.

Det sker i Martin Kreutzers faste ugentlige blog her på borsen.dk. God - og sød - weekend herfra med...

Kreutzers Klumme:

Har du ikke helt sluppet slikket ovenpå julens udskejelser, så kommer her lidt inspiration til den sundest mulige slikstrategi.

Det er fristende at dvæle ved spørgsmålet om, hvor vidt der overhovedet bør spises slik, men det har jeg nu besluttet at lade ligge, for ikke at virke alt for asketisk. I forhold til min egen adfærd ville det desuden virke lidt dobbeltmoralsk at anfægte retten til at gnaske lidt uanstændige kalorier.

Til gengæld vil jeg rigtig gerne adressere spørgsmålet, om det er bedre, at slikket kværnes på én gang, fx i forbindelse med den obligatoriske Disney hygge, som de fleste børneplagede forældre tvinges ud i, eller det er bedre at fordele sit slikforbrug hen over ugen.

Skidt ved slikamok

Tager vi det første scenario, hvor du guffer hele mængden i dig på én gang, så vil det potentielt medføre en voldsom blodsukkerstigning og i kølvandet på dette vil der ske kraftig fedtophobning i mavens fedtdepoter, øget udskillelse af stresshormoner samt opflammende betændelse i kroppens væv.

Mange af mine klienter får det decideret skidt, hvis de i weekenden går slikamok, fordi det markerer en kæmpe kontrast til hverdagens balancerede kost. Det lyder voldsomt med alle de fysiske reaktioner, men relativeres af, at situationen kun opstår én gang på en uge, så kroppen får masser af tid til at sunde sig. Lidt som at træne benhårdt en enkelt dag, for så at restituere kroppen de næste mange dage.

Fordel slik-spiseriet

Det hele er lidt mere afdæmpet, hvis du fordeler dit slikindtag over en hel uge. Her vil du dagligt fremprovokere en blodsukkerstigning, hvilket som udgangspunkt er noget skidt. Men grundet den lille mængde slik der reelt er plads til pr. dag, vil blodsukkerpåvirkningen være mindre udtalt, og den fysiologiske stresspåvirkning langt mindre, end ved en enkelt dags overspisning.

Måske dette får svaret til at hælde en smule mod at lidt dagligt slik er mere harmløst end en massiv overspisning. I realiteten er det dog mere væsentligt, at du baserer indtagelsen på din psykes præferencer.

Psyken skal med

Mange finder det lettere at afstå fra at spise slik og kager i hverdagen, når de i weekenden kan se frem til at slå sig løs. Ved at spise lidt slik hver dag fratager du dig selv udsigten til en festlig weekend, og det kan måske virke lidt for surt og asketisk. Men kun måske, for der er også personer, der finder så stor nydelse ved lidt hyggeguf, i størrelsesordenen 15-20 gram om dagen, at de med glæde afstår fra weekendfrås.

Vær opmærksom på, at ovenstående relaterer sig til slik og andre søde sager. Havde emnet været alkohol ville svaret være langt mere entydigt, for her konkluderer førende forskere, at det er mindre skadeligt at fordele sine genstande hen over ugen, end at indtage dem på én gang.

Martin Kreutzer er fast tilknyttet firmaet Running26 og tilbyder gennem sit eget firma BodyComp foredrag, kurser og individuel vejledning.

Læs også



Børsen anbefaler