Sådan sikres kroppen det bedste brændstof
Foto: Colourbox
Sport Af
Hvordan tanker man det rette brændstof til at klare en travl kalender og karriere?

Børsens kost- og motionsekspert, Martin Kreutzer, er klar med gode råd og inspiration i sin faste Børsen-klumme. Få ugens input her:

KREUTZERS KLUMME:


Efteråret gnistrer af god energi – og medfører ekstra lange arbejdsdage, der giver mig perfekte betingelser for at afprøve de successtrategier, som jeg formidler, på egen krop.

Fakta er nemlig, at selvom det endnu ikke er lykkedes mig at opfinde ekstra timer i døgnet, så har jeg efterhånden opbygget en ganske stor viden om, hvad der skal til for at maksimere overskuddet i en travl hverdag.

En del af redskaberne er knyttet til dit timemanagement, og noget som jeg blandt andet formidler på lederudviklingskurser. Kort og kontant drejer det sig om at undgå spildtid og så multi tasking – hvilket i bund og grund er to sider af samme sag.

Udover koncentreret fokus på hver enkelt relevant opgave er det vigtigt at skabe en energirigtig platform at sprudle ud fra. Her tænker jeg ikke på kosmiske stråler og lignende, men på det brændstof, der hives ud af madens komponenter, en god nats søvn og den helt rigtige træningsdosis. Kort og kontant handler det om at få styr på følgende:

1. Kom rettidigt i seng

Sov godt og tilstrækkeligt længe. Det lyder jo umiddelbart ikke så svært, men fakta er, at mange af mine klienter indrømmer et hængeparti på den front. Ikke mindst når jeg stiller det spørgsmål, som på simpleste vis afslører om der soves tilstrækkeligt: "Vågner du frisk og veludhvilet af dig selv, inden vækkeuret flår dig ud af drømmeriget?".

Hvis svaret er nej, så juster på varigheden (7-9 timer er optimum) og kvaliteten (rolige forhold, plads og ventilation). Rådet er ekstra vigtigt nu hvor dagene er blevet korte og mørke.

2. Spis styrkende


Overordnet handler det om at stræbe efter ét kg frugt og grønt om dagen, en justering hen imod et kulhydratindtag der matcher kroppens behov – hvilket for de fleste indebærer en reduktion, fokus på fedtkvaliteten, med fede fisk i førersædet, samt strategisk placering af måltiderne.

Supplerende kan der være fornuft i at afdække eventuelle fødevareintolerancer og allergier, samt at tilpasse kosten til netop dine hverdagsbehov.

3. Træn opbyggende

Og her tænker jeg ikke så meget på muskel- og konditionsopbygning, som på at træningen skal generere overskud. Det diskvalificerer ensidig konditionstræning, der beviseligt svækker immunforsvaret, øger mængden af stresshormoner i kroppen og efterlader dele af kroppen voldsomt understimuleret.

Opbyggende træning rummer både elementer af funktionel styrketræning, rolig udholdenhedstræning og tæskehårde sprinter. Alt sammen godt fordelt hen over ugen, og pakket ind i restitutionsfremmende ernæring og hvile.

Mød Martin Kreutzer

Børsens læsere kan møde Martin Kreutzer, der under underskriften "Begavet træningsernæring der optimerer din træning" ved Børsen Løbers gratis arrangement den 9. oktober.

Martin Kreutzer er fast tilknyttet firmaet Running26 og tilbyder gennem sit eget firma BodyComp foredrag, kurser og individuel vejledning.

Læs også



Børsen anbefaler