Privatøkonomi

23 indlæg til denne artikel

Deltag i debatten
Dansk verdensrekord i skattetryk
Foto : Colourbox

Dansk verdensrekord i skattetryk

27-11-2009 06:09 Verdens højeste skattetryk er klistret fast til Danmark. Det viser nye tal fra OECD.

Et skattetryk på 48,3 pct. sidste år gør Danmark til det hårdest beskattede sted at bo i hele verden, skriver dagbladet Børsen.

Hvis Danmark vil ned på et skattepres på borgerne, der svarer til bare Tyskland, Frankrig og resten af de 15 gamle EU-landes gennemsnitlige skattetryk, skal skatteminister Kristian Jensen (V) sætte de danske skatter og afgifter ned med astronomiske 150 mia. kr.

Fastholdelse af skattestoppet

"Det når jeg nok ikke inden nytår. Vi har ikke noget mål om at have den førsteplads, og jeg ville ønske, at jeg kunne aflevere den til et andet land meget hurtigt. Men vi har en udfordring i at skabe en holdbar økonomi på længere sigt, og derfor kan jeg ikke love, at skattetrykket falder ud over det, der kommer fra, at vi holder fast i skattestoppet," siger Kristian Jensen til Børsen.

Han understreger, at for at sammenligningen skal være helt fair, skal man have flere ting med i regnestykket.

Blandt andet de penge, som personer i andre lande betaler for at sende deres børn i skole og på universitet samt sundhedsudgifter, der kører over skattebetalingen i Danmark.

Intet tyder på, at Danmark forlader verdensrekorden i skat. Kombinationen af regeringernes vækstprognoser og de vedtagne skattereformer i Danmark og Sverige viser, at Danmark også i fremtiden beskatter borgerne hårdest.

Kun næste år og måske 2011 dykker det danske skattetryk en knivspids ned under det svenske niveau.

Log ind på borsen.dk og læs hele artiklen fra dagbladet Børsen (se link).
borsen statistik bnt
*****||*****Dansk verdensrekord i skattetryk*****||*****Verdens højeste skattetryk er klistret fast til Danmark. Det viser nye tal fra OECD.*****||*****

Skat i USA
Rune M. | 28.11.2009 kl 15:01
Der følger dog også nogle goder med en høj skat. Lav kriminalitets niveau og indbruds statistik, udbygget infrastruktur transport- og energi mæsigt. Sundhedsvæsen, gode lønmodtager og selskabs vilkår, bla. andet flexicurity modellen. Tag USA som eksempel, de har nu fået bragt deres skattetry... Læs mere
Der følger dog også nogle goder med en høj skat. Lav kriminalitets niveau og indbruds statistik, udbygget infrastruktur transport- og energi mæsigt. Sundhedsvæsen, gode lønmodtager og selskabs vilkår, bla. andet flexicurity modellen. Tag USA som eksempel, de har nu fået bragt deres skattetryk ned på 35 % - hvilket bliver uhyggeligt dyrt på sigt da gælden stiger eksplosivt og pengene skal betales tilbage på et tidspunkt. Så deres skat kommer utvivlsom også op igen, det var bare Bush der var lidt uansvarlig som de fleste andre republikanere har været gennem tiden. eksempel vis har skatten i USA været: 39,1 % i 2001 50 % i 1986 70 % i 1981 71,75 % i 1970 77 % i 1969 91 % 1954-1963 92 % 1952-53 osv. Så kan man derefter indregne sundhedsforsikringer til verden klart dyreste sundhedssystem, samt andre og flere væsentligt dyrere fosikringer. Advokat og sikring i tilfælde af arbejdsløshed, uddannelse.... Det kan godt være at det på papiret ser billigere ud at bo i USA, men man skal eder..... have en indkomst der sparker r.. før det er en realitet, hvis man altså ønsker de samme ydelser. Børnepenge, vuggestue og børnehave mens ungerne er små, uddannelse, sikkerhed for at blive behandlet hvis man bliver syg, eks. vis.. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag

Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Rune M. | 29.11.2009 kl 13:40
Jeg mener heller ikke at "skat" i sig selv er en god ting, og det kræver at ens penge bliver administreret ordentligt. Hvis der er huller i vejene og infrastrukturen ikke bliver udbygget eller vedligeholdt, kunne man selvfølgelig lige så godt betale bumpenge og udliciterer udbygningen til private... Læs mere
Jeg mener heller ikke at "skat" i sig selv er en god ting, og det kræver at ens penge bliver administreret ordentligt. Hvis der er huller i vejene og infrastrukturen ikke bliver udbygget eller vedligeholdt, kunne man selvfølgelig lige så godt betale bumpenge og udliciterer udbygningen til private. Jeg vil dog mener at der er steder hvor man har god grund til at stole på det offentlige frem for det private. Dermed ikke sagt at det offentlige ikke lider af sine brister. Et skønt eksempel er politiet, som vokser og vokser, og som aldrig i historien er blevet nægtet ekstra penge hver gang de beder om flere. Dette er et typiske eksempel på noget der er kørt helt af sporet og hvor ingen politikere tør at sætte hælene i. Lidt det samme sker på den militærer front, det er også bare ukontrolleret vokseværk ud i det uendelige. Og sådan er det selvfølgelig flere steder i systemet, jeg vil lige gøre opmærksom på at det aldrig har været højreorienterede regeringer der har forsøgt at indskrænke det offentlige (Nyrup gjorde en del), det sænker bare skatterne!?! Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Bølle Bob | 28.11.2009 kl 21:55
Høj skat er ikke ensbetydende med et velfungerende og retfærdigt system. I sidste ende drejer det sig om at bruge pengene rigtigt. Jeg stoler ikke på det danske sundhedssystem, men jeg betaler til det. Jeg har tegnet min egen sygeforsikring i International Health Insurance. Det stoler jeg m... Læs mere
Høj skat er ikke ensbetydende med et velfungerende og retfærdigt system. I sidste ende drejer det sig om at bruge pengene rigtigt. Jeg stoler ikke på det danske sundhedssystem, men jeg betaler til det. Jeg har tegnet min egen sygeforsikring i International Health Insurance. Det stoler jeg mere på. Med den kan jeg vælge sygehus hvor som helst jeg vil i verden. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
us1 | 28.11.2009 kl 17:16
Ja Rune, godt forsøgt, men hvis danmark er så fantastisk og det bedste som findes er verdens højeste skat, verdensrekord i sort arbejde hvorfor er det så at udlændinge af dem vi gerne vil have bliver flygter ud af jantelovslandet igen. Meget enkelt Rune fordi du og hundredetusindvis andre er blev... Læs mere
Ja Rune, godt forsøgt, men hvis danmark er så fantastisk og det bedste som findes er verdens højeste skat, verdensrekord i sort arbejde hvorfor er det så at udlændinge af dem vi gerne vil have bliver flygter ud af jantelovslandet igen. Meget enkelt Rune fordi du og hundredetusindvis andre er blevet stopfodret med løgn og latin fra barnsben. Danmark er bedst halleluja !!! Men tag f.eks. en tur ud på det nærmeste plejehjem og se hvad der forgår, Eller tag hjem fra Julefrokost via Østerbro og end med en kniv i maven. Nej Rune mennesker som dig burde vågne op fra jeres socialistiske dvale, danmark er sejlet agterud, på nivueau med Italien det kører bare :-) Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
TUDEFJÆS! TUDEFJÆS!
Handymanden | 27.11.2009 kl 14:54
Jeg syntes det er en stor gestus af os danskere, når vi gang på gang betaler RØ… ud af bukserne i skat. Tænk bare på, vi lige har indgået en aftale om at bidrage til Pakistans U-lands bistand eller (Pakistans A-våben program) med 140. mil. DET! ville vi ikke kunne gøre hvis vi ikke havde verdens ... Læs mere
Jeg syntes det er en stor gestus af os danskere, når vi gang på gang betaler RØ… ud af bukserne i skat. Tænk bare på, vi lige har indgået en aftale om at bidrage til Pakistans U-lands bistand eller (Pakistans A-våben program) med 140. mil. DET! ville vi ikke kunne gøre hvis vi ikke havde verdens højeste skattetryg. Det må da også være en stolt Frank Aaen, Enhedslistens skatteordfører som er dog godt tilfreds med Danmarks førsteplads i skattetryg. HVOR LÆNGE SKAL VI FINDE OS I DET? Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag

Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
SPAMM | 28.11.2009 kl 08:56
og hvad bedre er så må de også siges at være stabile samt vrdholdende !
og hvad bedre er så må de også siges at være stabile samt vrdholdende ! Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
tudekiksen | 27.11.2009 kl 23:40
Så er der godt nok nogle lykkelige skribenter på debatten....
Så er der godt nok nogle lykkelige skribenter på debatten.... Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
SPAMM | 27.11.2009 kl 21:50
Derom ved den overvejende del af Opras fans,tilhængere og seere stort set intet ! man fristes til at gentage at lykkelige er de uvidende !!
Derom ved den overvejende del af Opras fans,tilhængere og seere stort set intet ! man fristes til at gentage at lykkelige er de uvidende !! Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
SPAMM | 27.11.2009 kl 21:59
Danmark har politikere og vedkender sig demokratiet som styreform - der er i det mindste pr definition ingen inkompetente politikere men alene politikere. Muligvis er der embedsmænd der kan have vanskeligt ved at manøvrere rationelt i den politiske suppedas - det er en af omkostningerne ved demo... Læs mere
Danmark har politikere og vedkender sig demokratiet som styreform - der er i det mindste pr definition ingen inkompetente politikere men alene politikere. Muligvis er der embedsmænd der kan have vanskeligt ved at manøvrere rationelt i den politiske suppedas - det er en af omkostningerne ved demokratiet - men alle ved jo at der gives alternativer ! Med den efterhånden i mange sammenhænge udviste manglende respekt for vore politikere og den pluralisme demokratiet omfatter er vejen netop banet for sådanne alternativer - som muligvis kan vise sig at være mere attråværdige i en muligvis ret kaotisk fremtid ... Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Thunderstorm | 27.11.2009 kl 20:20
Point :-) I øvrigt var Opras indslag om Danmark vist nok også en anelse misvisende *SSS*
Point :-) I øvrigt var Opras indslag om Danmark vist nok også en anelse misvisende *SSS* Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Thunderstorm | 27.11.2009 kl 20:19
Du skal finde dig i det lige så længe Danmark har inkompetente politikere med mere eller mindre socialistiske overbevisninger.
Du skal finde dig i det lige så længe Danmark har inkompetente politikere med mere eller mindre socialistiske overbevisninger. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
SPAMM | 27.11.2009 kl 15:50
Vistnok Amnesty International eller er det 'Læger uden grænser' ?? vurderer at kunne måle at danskerne er verdens lykkeligste befolkning - utvivlsomt er dette i stærk samvarians med at OECD naturligvis har et mere kontant tjek på at danskerne er under verdens højeste skattetryk - det er dælemene ... Læs mere
Vistnok Amnesty International eller er det 'Læger uden grænser' ?? vurderer at kunne måle at danskerne er verdens lykkeligste befolkning - utvivlsomt er dette i stærk samvarians med at OECD naturligvis har et mere kontant tjek på at danskerne er under verdens højeste skattetryk - det er dælemene kostbart at være lykkelig - Verdens højeste bjerg er (vistnok) i Himalaya så det er formodentlig alene Gud der ved hvordan befolkningen har det på de kanter - og de har iøvrigt affundet sig med at det bjerg ikke kan flyttes foreløbig ! Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Undskyld
Thunderstorm | 27.11.2009 kl 08:33
- men de danske politikere er kraftedmé nogle idioter !!! Lige så vel som alle danske socialister og andre offentligt ansatte bøwhoveder, som ikke FATTER vigtigheden af at sætte skatten MARKANT ned. De mennesker tilhører nemlig den gruppe, som Aamund kalder "Skattenyderne". De FATTER IKKE, ... Læs mere
- men de danske politikere er kraftedmé nogle idioter !!! Lige så vel som alle danske socialister og andre offentligt ansatte bøwhoveder, som ikke FATTER vigtigheden af at sætte skatten MARKANT ned. De mennesker tilhører nemlig den gruppe, som Aamund kalder "Skattenyderne". De FATTER IKKE, at Danmark SKRIGER på højt kvalificerede specialister, som skal bane vejen i fremtidens markant mere konkurrenceprægede verdenssamfund. Men de gider sgu da ikke ta' til Danmark og blive taget i r.... af et skattesystem, som forfordeler dem der ikke gider arbejde (og alle muligt andre med snablen godt og grundigt nede i de offentlige kasser). Den ENESTE måde at sænke skatten i Danmark er ved MARKANT effektivisering og reducering af den offentlige sektor. Men det vil politikerne ikke - de har nemlig deres vælgere i betonklodsen. Paradoksalt er det, at: - Politikeres magt afhænger af antallet af offentligt ansatte. - Politikeres populisme afhænger af hvor mange penge de er i stand til, at bruge på mere eller mindre ligegyldige koncepter. Afsluttende quiz: Hvad får en rig højt kvalificeret borger til at flytte ? 1. En arkitektonisk flot by ? 2. En lav skat ? Svaret kan hverken Helle, Villy eller nogle af de andre på landsplan selvudnævnte dronninger og konger åbenbart finde ud af. Alle andre kan - KAN DU ??? Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag

Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Thunderstorm | 27.11.2009 kl 13:05
Forskellen er nok, at jeg ikke gider blive flået af Skat længere. Jeg er den der er SMUTTET når mit firma er solgt. Så siger jeg ikke "God dag" men "Good bye" og får et hus i Florida til SPOTPRIS. I'll be laughing all the way to the bank *GGG* :)
Forskellen er nok, at jeg ikke gider blive flået af Skat længere. Jeg er den der er SMUTTET når mit firma er solgt. Så siger jeg ikke "God dag" men "Good bye" og får et hus i Florida til SPOTPRIS. I'll be laughing all the way to the bank *GGG* :) Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Jens G | 27.11.2009 kl 12:57
Thunder - så er vi to - God weekend :-)
Thunder - så er vi to - God weekend :-) Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Thunderstorm | 27.11.2009 kl 10:22
Har du i øvrigt hørt om "DJØFificering"? Begrebet stammer fra de ufatteligt mange akademikere, som har bureaukratiseret den offentlige forvaltning. Nåh - men jeg vil faktisk kun det bedste for Danmark og gider ikke brokke mig. Da det ikke er muligt at vende udviklingen har jeg derfor besluttet mi... Læs mere
Har du i øvrigt hørt om "DJØFificering"? Begrebet stammer fra de ufatteligt mange akademikere, som har bureaukratiseret den offentlige forvaltning. Nåh - men jeg vil faktisk kun det bedste for Danmark og gider ikke brokke mig. Da det ikke er muligt at vende udviklingen har jeg derfor besluttet mig - med de sidste krampetræk altså *S* - at melde fra. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
SPAMM | 27.11.2009 kl 16:53
Glem nu smeden - han er flyttet på industri-, frilands-, landbrugs-, og Nationalmuseeerne - vi lever i innovationssamfundet og innovation er fremadrettet, kræver slet ikke implicit og nedarvede kompetencer - derfor udflages sådan bagudrettet beskæftigelse til fjerne lande - her til lands skal ma... Læs mere
Glem nu smeden - han er flyttet på industri-, frilands-, landbrugs-, og Nationalmuseeerne - vi lever i innovationssamfundet og innovation er fremadrettet, kræver slet ikke implicit og nedarvede kompetencer - derfor udflages sådan bagudrettet beskæftigelse til fjerne lande - her til lands skal man leve af at omfordele f.eks. via Multimedieskatten som er en fremadrettet omkostningstung beskæftigelsesgenerator med negativ virkning for produktiviteten i dette dejlige land......tak Venstre og tak skatteminister for topmålet af skattemæssig innovation - Videnskabsministeren er grøn af misundelse... Men der er positive sider at læne sig til..: Vistnok FN, Amnesty International sammen med 'Læger uden grænser' har afgjort at danskerne er verdens lykkeligste befolkning - utvivlsomt er dette i stærk samvarians med at OECD naturligvis har et mere kontant tjek på at danskerne er under verdens højeste skattetryk - det er dælemene kostbart at være lykkelig - Verdens højeste bjerg er (vistnok) i Himalaya så det er formodentlig alene Gud der ved hvordan befolkningen har det på de kanter - og de har iøvrigt affundet sig med at det bjerg ikke kan flyttes foreløbig ! Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Jens G | 27.11.2009 kl 10:09
Thunder - du har ret - de offentlig ansattes udygtighed/dovenskab udmønter sig i et af verdens højste skattetryk. ALT ANDET LIGE :-)
Thunder - du har ret - de offentlig ansattes udygtighed/dovenskab udmønter sig i et af verdens højste skattetryk. ALT ANDET LIGE :-) Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Thunderstorm | 27.11.2009 kl 09:49
PS: Tag nu bare indførsel af LEAN på visse hospitaler i Danmark. At LEAN fandtes var kun noget der gik op for f.eks. Odense Universitetshospital efter, at en direktør fra Danfoss blev indlagt og tog initiativ til implementering af LEAN. Politikerne aner ikke hvad LEAN er. With this I rest my case... Læs mere
PS: Tag nu bare indførsel af LEAN på visse hospitaler i Danmark. At LEAN fandtes var kun noget der gik op for f.eks. Odense Universitetshospital efter, at en direktør fra Danfoss blev indlagt og tog initiativ til implementering af LEAN. Politikerne aner ikke hvad LEAN er. With this I rest my case !!! Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Thunderstorm | 27.11.2009 kl 09:45
Jens. Det er jo netop den frustrende bulls eye du har ramt med det du skriver!!! Det danske arbejdsmarked er nemlig anno 2010 baseret på, at den offentlige sektor er kernen i vores samfundsøkonomi. Alle andre job forsvinder i hast til udlandet - der er kun servicesektoren og 300.000 job i udvikli... Læs mere
Jens. Det er jo netop den frustrende bulls eye du har ramt med det du skriver!!! Det danske arbejdsmarked er nemlig anno 2010 baseret på, at den offentlige sektor er kernen i vores samfundsøkonomi. Alle andre job forsvinder i hast til udlandet - der er kun servicesektoren og 300.000 job i udvikling (Kilde: Danfoss) tilbage. Det er dog ikke ensbetydende med, at den offentlige sektor ikke kan rationaliseres - at de kan finde ud af, at bruge pengene mere effektivt... Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Thunderstorm | 27.11.2009 kl 09:39
Nu ser jeg ikke ting sort og hvidt. Byen skal da være pæn - men det er ikke ensbetydende med, at der skal smides milliarder i arkitektoniske perler. M.a.o. nytter det ikke, at det offentlige har et ufinansieret overforbrug som er genereret af profileringshungrende politikere. Ang. dine komm... Læs mere
Nu ser jeg ikke ting sort og hvidt. Byen skal da være pæn - men det er ikke ensbetydende med, at der skal smides milliarder i arkitektoniske perler. M.a.o. nytter det ikke, at det offentlige har et ufinansieret overforbrug som er genereret af profileringshungrende politikere. Ang. dine kommentarer omkring skattetrykket ser jeg det som et udtryk for manglende forståelse for hvilke faktorer der bevirker udflytning af arbejdspladser - og manglende tilflytning af specialister. Verden er baseret på marginaliseret konkurrence og fremstillingsvirksomhederne ER flyttet til lande med lave lønomkostninger. Høj skat = ingen specialister til at generere udvikling = ingen job til f.eks. smeden... Det kan da ikke være så svært at fatte... Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Jens G | 27.11.2009 kl 09:37
Thunderstorm - tænk hvis man kunne starte en ny effektiv administration i det offentlige helt fra grunden - uden at skæve til hvordan den gamle var skruet sammen. Det skulle omhandle HELE Statsapparatet (politi, domstole, folketing, skattevæsen, kommunal adm., undervisning, EDB og ældrepleje etc.... Læs mere
Thunderstorm - tænk hvis man kunne starte en ny effektiv administration i det offentlige helt fra grunden - uden at skæve til hvordan den gamle var skruet sammen. Det skulle omhandle HELE Statsapparatet (politi, domstole, folketing, skattevæsen, kommunal adm., undervisning, EDB og ældrepleje etc.). Hvormange af de 841.000 nuværende statsansatte eller 30% af den samlede arbejdsstyrke ville så være ansat her - og hvormange ville stå tilbage i arbejdsløshedskøen? Synes at det er tankevækkende! Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Sort Sol | 27.11.2009 kl 09:26
Til Thunderstorm Tja, dit quiz spørgsmål er jo let at svarer på, for jeg kender ingen, der syntes det er morsomt at bo i en by der der grim, nedslidt og hvor tingene ikke fungerer. Så, jo de fleste vil da nok bo i en by, der er arkitektonisk flot og er indbydede at færdes i. Og det der med... Læs mere
Til Thunderstorm Tja, dit quiz spørgsmål er jo let at svarer på, for jeg kender ingen, der syntes det er morsomt at bo i en by der der grim, nedslidt og hvor tingene ikke fungerer. Så, jo de fleste vil da nok bo i en by, der er arkitektonisk flot og er indbydede at færdes i. Og det der med at sætte skatten ned, sig mig en gang, syntes du slet ikke vi danskere får noget for pengene? Nå, men det syntes jeg, for skønt jeg og heldigvis for det, aldrig selv endnu har haft brug for hverken bistand, være indlagt på sygehus eller på anden måde har haft brug for det offentliges hjælp, så betragter jeg nu en gang vort samfund som et fælles hele, og som jeg selv er en, om end lille, del af. Så det der med at få nedsat skatten og dermed nå frem til det der kaldes en minimaltstat, er ganske enkelt ikke en farbar vej, og slet ikke i fremtidens verden, og skulle du og andre ligesindet være i tvivl om, hvordan sådanne stater egentlig fungere, jamen, så er der jo flere eksempler, men fælles for dem alle er, at der er korruptionen, utryghed, høj kriminalitet, dårlige skoler, etc. Ok der er naturligvis velsagtens 1% af disse landes borgere der lever højt på strå, men jeg må sige, at skønt jeg nu har været selvstændig i mere end 35 år, ville jeg aldrig bytte vort samfund ud med nogle af de andre, jeg har set og oplevet world wide. Dermed ike sagt, at jeg så syntes, at vi bare skal læne os tilbage og sige, huhej hvor vi er dygtige. Nej, selvfølgelig skal vi da, hvis det er muligt, justere, forbedre, forstørre og fomindske. Men som sagt, det der med bare at fokusere på at skatten skal ned, det er, ja undskyld mig, en gammeldags og provisensiel tankegang. Nå, men ha' en go' dag Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk

Deltag i debatten

Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Annonce:

Børsen Shop lige nu

Børsen abonnement

Alerts

Få nyheder fra Børsens Nyhedstjeneste via RSS-feed
Få nyheder fra borsen.dk på MSN Messenger.
2