Privatøkonomi

11 indlæg til denne artikel

Deltag i debatten

Rådgiver: Uoverskueligt hvis alle tager flexlån

13-11-2008 07:35 Flexlånerenten er faldet dramatisk siden regeringens hjælpepakke for nylig til pensionskasser og realkredit.

"Når der så stadig er mange, der ikke låser deres flexlån til den nu meget lavere kurs, så må de lånere have gjort sig helt klart hvilken risiko, de lever med som flexlåner. Og så må man spørge, om det er rimeligt at vi stadig skal have hjælpepakken," siger investeringsrådgiver Poul Stubkjær fra det uafhængige firma RealRåd.

Men løsningen er i hvert fald ikke, at alle med fastforrentede lån i stedet tager lån med variabel rente. Det ville virkelig få sveden frem på panden, hvis der skulle omlægges lån for 2100 milliarder kroner i december, siger Poul Stubkjær.
borsen statistik bnt
*****||*****Rådgiver: Uoverskueligt hvis alle tager flexlån*****||*****Flexlånerenten er faldet dramatisk siden regeringens hjælpepakke for nylig til pensionskasser og realkredit.*****||*****

Useriøst
æv | 13.11.2008 kl 10:57
Jeg synes, det er useriøst, at Børsen ukritisk bringer en historie,"Rådgiver: Uoverskueligt hvis alle tager flexlån", hvor i Poul Stubkjær fra Realråd for lov til at komme med et surt opstød. Det burde som minimum nævnes, at Realråd bland ande... Læs mere
Jeg synes, det er useriøst, at Børsen ukritisk bringer en historie,"Rådgiver: Uoverskueligt hvis alle tager flexlån", hvor i Poul Stubkjær fra Realråd for lov til at komme med et surt opstød. Det burde som minimum nævnes, at Realråd bland andet lever af at rådgive kunder med fastforrentede obligationslån til aktiv gældspleje, det være sig op- og nedkonveteringer af deres boliglån. Det er da klart, han synes det er ærgeligt, at hjælpepakken kommer på et tidspunkt, hvor et 8% obligationslån måske kunne komme på tale. Man skal ikke være et finansgeni for at forestille Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag

Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Iceman | 13.11.2008 kl 12:46
Ja - helt enig, men hvis jeg fik en krone hver gang der er blevet skrevet noget useriøst i Børsen i den her total misforståede flexlånsdebat, ja sa var jeg en rig mand! Det kan snart ikke betale sig at irritere sig over avisens useriøsitet længere, tag hellere at bruge energien på noget mere kons... Læs mere
Ja - helt enig, men hvis jeg fik en krone hver gang der er blevet skrevet noget useriøst i Børsen i den her total misforståede flexlånsdebat, ja sa var jeg en rig mand! Det kan snart ikke betale sig at irritere sig over avisens useriøsitet længere, tag hellere at bruge energien på noget mere konstruktivt. (-: Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
ww | 13.11.2008 kl 19:29
Hmmm... mangler der ikke lidt seriøsitet her... altså i debatten? En debat med argumenter og nogle tal? --- Man bør da lige spørge politikerne omkring dette scenarie? Uanset hvem der tjener hvad, så er det jo småpenge i forhold til hvad det er kommet til at koste dem med fastforrentede obligati... Læs mere
Hmmm... mangler der ikke lidt seriøsitet her... altså i debatten? En debat med argumenter og nogle tal? --- Man bør da lige spørge politikerne omkring dette scenarie? Uanset hvem der tjener hvad, så er det jo småpenge i forhold til hvad det er kommet til at koste dem med fastforrentede obligationslån. Hermed nogle faktuelle tal: --- Flexlånernes forhold: I uge 44 var flexlånsrenten 6,7%. Ca. 1 uge efter var den under 5%. Det medfører at flexlånerne har mindst modtaget 34.000 kr./år (ved et lån på 2 mio. kr.). Dem med fast forrentede obligationslån: ”Fastrentekurserne” er i samme periode steget 4-5 kurspoint: Det medfører at fastrentelånerne har tabt 80-100.000 kr./år (ved et lån på 2 mio. kr.). Så kan man jo tænke lidt over det... --- "Hvis alle gik i flexlån..." (og hvorfor skulle man ikke det?... efter regeringens indgreb? (uanset hvad hvad regeringens undskyldning måtte have været for selve indgrebet)), så ville Danmark (regeringen) skulle påvirke et refinansieringsbeløb på 2100mia i stedet for p.t. 350mia… da mange flere vil have problemer ved en forholdsvis kraftig rentestigning! PS. Det vil højst sandsynligt allerede gå galt hvis bare halvdelen var i flexlån... --- Lad politikerne komme med en tilbagemelding... (med argumenter)... Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
investeringsrådgiver Poul Stubkjær har vist glemt
fred | 13.11.2008 kl 09:12
at hjælpepakken var for at lette solvensen i pensions branchen og ikke for at hjælpe flex lån! Meget vigtig detalje i min optik.
at hjælpepakken var for at lette solvensen i pensions branchen og ikke for at hjælpe flex lån! Meget vigtig detalje i min optik. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag

Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
SPAMM | 13.11.2008 kl 11:22
Tak for den information - så kontant har det ikke tidligere været fremlagt - jeg hæftede mig væsentligt ved Finanstilsynets mekanistiske 'trafiklyskriterier' for pensionskassernes formuestyring, disse fremstod umiddelbart tåbelige når man ved at aktuarer og professionelle formueforva... Læs mere
Tak for den information - så kontant har det ikke tidligere været fremlagt - jeg hæftede mig væsentligt ved Finanstilsynets mekanistiske 'trafiklyskriterier' for pensionskassernes formuestyring, disse fremstod umiddelbart tåbelige når man ved at aktuarer og professionelle formueforvaltere tilknyttet pensionsfondene må formodes at kunne forvalte begavet også i en usædvanlig situation - men der måske noget jeg har misopfattet .. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
fred | 13.11.2008 kl 09:45
meget enig i din win-win. Det var da en heldig side gevinst for dem som har flex, men som pensionkasseansat glæder jeg mig mest over et solvensmæssigt tiltag.
meget enig i din win-win. Det var da en heldig side gevinst for dem som har flex, men som pensionkasseansat glæder jeg mig mest over et solvensmæssigt tiltag. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
SPAMM | 13.11.2008 kl 09:25
det er da en måde hvorpå man kan udtrykke at man er en lidt flov (men alligevel godt hjulpet) flexlåner - bekvemt at henvise til pensioner, så fortoner det sig i horisonten - istedetfor kunne man udtrykke sin glæde over at her var en såkaldt 'win-win' situation for såvel flexlånere ... Læs mere
det er da en måde hvorpå man kan udtrykke at man er en lidt flov (men alligevel godt hjulpet) flexlåner - bekvemt at henvise til pensioner, så fortoner det sig i horisonten - istedetfor kunne man udtrykke sin glæde over at her var en såkaldt 'win-win' situation for såvel flexlånere som pensionsbranchen, at det for sidstnævnte drejede sig om nogle tilsyneladende tåbeligheder kan der godt ses bort fra. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
hjælp til overskueligheden
CAT2 | 13.11.2008 kl 08:17
Korte renter i Verden afgøres for det første ikke af nogle milliader omlægninger. Man (branchen) kan jo sagerns fordele auktionerne i f.eks. 10 portioner hvis man vil. Det der, for det andet, er afgørende er, om folk rent faktisk vil "købe risiko" i form af lavere rente på der... Læs mere
Korte renter i Verden afgøres for det første ikke af nogle milliader omlægninger. Man (branchen) kan jo sagerns fordele auktionerne i f.eks. 10 portioner hvis man vil. Det der, for det andet, er afgørende er, om folk rent faktisk vil "købe risiko" i form af lavere rente på deres lån. Hvis man IKKE vil det, skal man ta' et fastrentelån. Slut prut. Det er altså noget fis at mene, at nogle 100 kroner i månedlig husleje, op eller ned, er særlig alvorligt for nogen. Hvis det er det, skal, efter min mening, hele husstandens økonomi gåes efter. En husstand kan jo komme ud for meget, der koster mange flere penge. Nogle gange skal bilen på værksted osv osv. Det er meget større beløb. Jeg mener, at " investeringsrådgiver" bør gøres til beskyttet tiltel, så dem, der vrøvler, ikke må bruger "investering" som første del af titlen. Det kan i modsat fald betyde at der bliver lyttet til (og skrevet) vrøvl i avisen, kan jeg se. En lignende forudsigelse, som i artiklen, kunne lyde: "hvis alle begynder at spise brun sovs i december stiger prisen på meljævning og så må vi frygte for hele ernæringssituationen i landet." PS: Imens jeg har skrevet dette, har jeg set på en bannereklame, hvor BØRSEN anbefaler sig som stedet, man får viden om finanskrisen og dens konsekvenser. Fallesen bør derfor enten stramme op hos jounalisterne eller gå i marketingafdelingen og standse markedsføring, der ikke er redelig. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag

Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
CAT2 | 13.11.2008 kl 13:59
Jeg kan, til din orientering, oplyse at jeg netop på grund af niveauet har opsagt mit abonnement på BØRSEN. Så jeg tager også action. I virkeligheden med sorg i sinde. Jeg kan også oplyse, at jeg gjorde opmærksom på den useriøse, ukyndige og fejlagtige dækning af finanskrisen i god tid INDEN j... Læs mere
Jeg kan, til din orientering, oplyse at jeg netop på grund af niveauet har opsagt mit abonnement på BØRSEN. Så jeg tager også action. I virkeligheden med sorg i sinde. Jeg kan også oplyse, at jeg gjorde opmærksom på den useriøse, ukyndige og fejlagtige dækning af finanskrisen i god tid INDEN jeg opsagde. jeg gjorde f.eks. opmærksom på, at realkreditsælgernes råd om fastlåsning af flexlån var forkerte og ikke kunne begrundes med markedsforventninger. Hvis du gider, kan du finde en del indlæg om dette fra min side her i "debatten". Jeg mener ikke, man skal håne nogen uden grund. Men hvis man vil fremstå som ekspert, så SKAL man vide, hvad man taler om. Det er, herudover, jounalisters opgave at bortsortere reklamegejl, der ikke, efter min opfattelse er værd at betale avispris for. Jeg gentegner abonnement så snart serøisteten kommer på plads. Det har jeg lovet den sælger, der "tilfældigvis" kontaktede mig efter opsigelsen , og det står jeg naturligvis ved. Jeg mener der i DK er behov for en seriøs erhvervsavis. Det er blot vigtigt at vi ikke TROR vi har en sådan idag. Jeg vil ikke kræve af BØRSEN, at de lægger en bestemt linje for min skyld, men det er ikke korrekt at reklamere med at love god dækning og information om finanser, når niveau'et ikke er højere end det er. PT fås de samme informationer direkte og gratis fra leverandørernes hjemmesider. Ellers mange tak for din kommentar. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
SPAMM | 13.11.2008 kl 13:24
Men 'Erhvervslivets Ekstra Blad' læs Børsen og dens webavis er alligevel så attraktiv at den/det læses flittigt og debatteres af personer der med megen energi og nedladenhed skoser journalister m.f. for deres indsats i nyhedsformidlingen - men husk at det ligger meget fjernt fra dansk m... Læs mere
Men 'Erhvervslivets Ekstra Blad' læs Børsen og dens webavis er alligevel så attraktiv at den/det læses flittigt og debatteres af personer der med megen energi og nedladenhed skoser journalister m.f. for deres indsats i nyhedsformidlingen - men husk at det ligger meget fjernt fra dansk mentalitet at censurere nyheder !! Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
MLJ | 13.11.2008 kl 08:49
Kære CAT2 Et skarpt og godt svar. Hele artiklen er meget useriøst og man sidder tilbage med et stort spørgsmål: Hvordan i alverden kan denne såkaldte "Rådgiver" overhovedet få en artikel i avisen? Med mindre Mads Gravesen (journalisten) er personlige venner med denne "r... Læs mere
Kære CAT2 Et skarpt og godt svar. Hele artiklen er meget useriøst og man sidder tilbage med et stort spørgsmål: Hvordan i alverden kan denne såkaldte "Rådgiver" overhovedet få en artikel i avisen? Med mindre Mads Gravesen (journalisten) er personlige venner med denne "rådgiver" kan jeg ikke forstå det. Du har ret: Fallesen må på banen og holde et lille foredrag om kritisk og seriøs erhvervs journalistik. Ellers må vi bare erkende at navnet "Erhvervslivets Ekstra Blad" desværre passer på Børsen (og vi er ellers mange som har kritiseret det navn i mange år). MVH MLJ Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk

Deltag i debatten

Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Annonce:

Børsen Shop lige nu

Børsen abonnement

Alerts

Få nyheder fra Børsens Nyhedstjeneste via RSS-feed
Få nyheder fra borsen.dk på MSN Messenger.
2