Bilaftale gør op med
Finansordfører René Christensen mener, at det nu bliver mindre attraktivt at lease en bil.
Foto: Scanpix
Politik Af
Luksusbiler har via smarte leasingfinter hidtil kunnet køre afgiftsfrit på de danske veje. Men det skal ifølge regeringen og Dansk Folkeparti være slut.

Våbnet er den nye aftale om registreringsafgifter, som samtidig med at lukke hullet for leasingspekulationen, finansierer den generelle afgiftssænkelse på alle biler, oplyser skatteminister Karsten Lauritzen.

"Vi har set for mange eksempler på leasingbiler, der kører rundt på de danske veje uden at betale registreringsafgift. Det er naturligvis helt urimeligt, og det er glædeligt, at vi nu kan dæmme op for den slags kreative afgiftskonstruktioner. Stramningen har samtidig givet os nogle penge i hænderne, som vi har brugt på at sænke registreringsafgiften på trafiksikre biler til danskerne. Det kan man kun glæde sig over som skatteminister," siger han.

Vil kontrollere mere


Med aftalen tager regeringen sammen med DF en række tiltag, der skal gøre op med leasing-finten, der især er afdækket af Finans.dk. Bl.a. vil regeringen ifølge aftalen "afsætte 5 mio. kr. årligt fra 2018 og frem til styrket kontrol med bilafgifterne, herunder leasing."

Finansordfører for Dansk Folkeparti, René Christensen, glæder sig over indgrebet.

"Vi har ikke noget imod leasing, men vi har noget imod leasinghuller. Det griber vi ind over for nu med denne aftale. Det skal være slut med at man kan køre rundt i luksusbiler, der reelt ikke er betalt afgift af blot fordi der er lavet en leasing-aftale, der gør det muligt," siger han.

"Vi kommer til at kontrollere ret tæt, og vi har også besluttet at undersøge, om vi kan stramme yderligere op. Bl.a. ved at undersøge, om leasingaftaler, der gælder i mindre end seks måneder reelt bare er en lejeaftale. Det kunne give mulighed for at lukke yderligere af for de konstruktioner, der koster statskassen en formue," siger han.

I øvrigt vurderer René Christensen, at aftalen om registeringsafgifter vil påvirke leasingmarkedet generelt.

"Vi har ikke noget imod almindelig leasing af biler. Men jeg er ret sikker på, at når vi taler om især mellemklassebilerne, som der er lavet rigtigt mange leasingaftaler på, så bliver incitamentet langt mindre for at lease, fordi afgiften – og dermed den samlede pris – falder ret markant. Så er det jo mindre attraktivt at lease. Men der vil stadig være et incitament for at lease de helt store og dyre biler eksempelvis fra Mercedes og Audi."
Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Hver tredje møder syg på arbejde

Sponsoreret af
Danica Pension

Forsiden lige nu


Boligejere snyder sig selv med dyre lån for 55 mia

Bitcoin kyssede kurs 6180 dollar - falder nu voldsomt

Uro skaber kæmpe prisfald på det tyrkiske ferieboligmarked

Nå, nå... Du har nok lige været en tur ved pølsevognen og betalt med Mobilepay

Prisfest på markedet for projektlejligheder - stiger med over 20 pct.

Den gamle turbokriger er i live som aldrig før

Europas ukendte vinland imponerer

"De klassiske luksusmarkører er tilbage"

Det holder investeringsøkonomen øje med mandag