Radikale vil give plads til kontroversiel taxatjeneste
Kørselsappen Uber dele vandene i Danmark.
Foto: Scanpix
Politik Af
Det er en helt ny taxalov, der skal løse de udfordringer, kørselstjenesten Ubers indtog i Danmark har skabt.

Det mener De Radikale, som ikke stiller sig bag andre partieres forslag til at oprette særlige politienheder, der skal sikre, at Uber og dets chauffører overholder loven.

"Vi vil gerne have en moderne taxalov, der gør det muligt for nye selskaber og innovation at komme ind på markedet, men som samtidig regulerer det i forhold til skat, forbrugerbeskyttelse og miljø," siger Andreas Steenberg (R).

Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten har sat fokus på Uber, som blandt andet skal diskuteres i Folketinget tirsdag eftermiddag.

Det amerikanske firma står bag en mobilapp, der parrer kørelystne borgere med virksomhedens private "chaufførpartnere".

Uber er blevet kritiseret for at fremme social dumping, og Trafikstyrelsen politianmeldte selskabet efter få timers drift i november 2014. Indtil videre har Københavns Politi anholdt 37 Uber-chauffører og sigtet dem for piratkørsel ifølge avisen.dk.

Ifølge De Radikale skal der dog være plads til Uber på det danske marked, så længe det sker på lige vilkår.

"Den nuværende lov giver ikke fri adgang til markedet, og det er et problem, synes vi. Det skal man lave om, for det vil give konkurrence, lavere priser og forhåbentlig en bedre service til kunderne. Der må man sige, at i dag kører Uber under andre regler end de resterende taxavognmænd, og vi skal sikre, at den konkurrence foregår fair og lige. Det kræver, at man laver en ny taxalov," siger Andreas Steenberg.

De Radikale vil forsøge at få de andre partier med på idéen, når der tirsdag forhandles både på lukkede møder og i folketingssalen.



Læs også



Hvad mener du - deltag i debatten

Børsen vil rigtig gerne vide, hvad du mener om denne historie. Bidrag gerne med holdninger, gode ideer og konstruktive indspark. Vi ønsker en god og saglig debat. Du kan læse om vores debatregler her.

Med venlig hilsen
Thomas Bernt Henriksen, debatredaktør

Anbefalet



Kun for Premium-kunder

Mest læste