Fremtiden for tunnel til Femern afgøres fredag
Foto: Scanpix
Politik Af
På et tidspunkt var det langtrukne projekt med at bygge en 18 kilometer lang sænketunnel mellem Rødbyhavn og Femern tæt på at blive skrottet, fordi udgifterne ved at løbe løbsk.

Men nu bliver forbindelsen efter alt at dømme alligevel noget, lyder det fra transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V).

Det siger han efter et møde i transportministeriet med trafikordførerne fra partierne bag Femern-forbindelsen.

"Nu skal vi endeligt i finde ud af, om vi tror vi fuldstændig på projektet, og vi skal derfor lige have nogle ting på plads. Vi skal finde ud af, om vi tror på, at miljøgodkendelsen kommer på et tidspunkt, som giver mening i forhold til omkostningerne i det," siger Hans Christian Schmidt.

"Men der er så positiv en stemning, at jeg føler mig meget sikker på, at vi finder en løsning på fredag," siger han.

Fredag formiddag mødes partierne igen, og her forventer ministeren, at der bliver truffet en endelig beslutning.

Udgifterne stiger i takt med, at den tyske miljøgodkendelse af projektet trækker ud. Derfor skal partierne nu blive enige om, om man stadig vil fastholde de forhåndskontrakter, der er indgået med entreprenørerne.


Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Stor kamp om andelsboligkunderne

Sponsoreret af
Mybanker

Forsiden lige nu


Trump vil vide om han kan benåde sig selv i Rusland-undersøgelse

Svensk Fingerprint-analytiker: Derfor banker aktien i vejret

Aktie-overblik: FLS falder efter finsk nyt - Nets fortsætter op

Væksten i Nordkorea er den højeste i 17 år

Iværksættere advarer mod gavmilde investorer

Mens du sov: Sejrsrækken fortsætter - Nasdaq stiger for tiende gang

EU angriber briter for nøl i milliard-slagsmål

Nordea: Bankunion har hovedrolle i vores flyttetanker

Uber risikerer milliardregning for kørsel i Danmark