Fremtiden for tunnel til Femern afgøres fredag
Foto: Scanpix
Politik Af
På et tidspunkt var det langtrukne projekt med at bygge en 18 kilometer lang sænketunnel mellem Rødbyhavn og Femern tæt på at blive skrottet, fordi udgifterne ved at løbe løbsk.

Men nu bliver forbindelsen efter alt at dømme alligevel noget, lyder det fra transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V).

Det siger han efter et møde i transportministeriet med trafikordførerne fra partierne bag Femern-forbindelsen.

"Nu skal vi endeligt i finde ud af, om vi tror vi fuldstændig på projektet, og vi skal derfor lige have nogle ting på plads. Vi skal finde ud af, om vi tror på, at miljøgodkendelsen kommer på et tidspunkt, som giver mening i forhold til omkostningerne i det," siger Hans Christian Schmidt.

"Men der er så positiv en stemning, at jeg føler mig meget sikker på, at vi finder en løsning på fredag," siger han.

Fredag formiddag mødes partierne igen, og her forventer ministeren, at der bliver truffet en endelig beslutning.

Udgifterne stiger i takt med, at den tyske miljøgodkendelse af projektet trækker ud. Derfor skal partierne nu blive enige om, om man stadig vil fastholde de forhåndskontrakter, der er indgået med entreprenørerne.




Er du på Messenger? Nu kan du følge Børsen på Facebook Messenger og få de vigtigste nyheder hver morgen på hverdage. Interesseret? Klik her og kom i gang.



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Investorer presser Mærsk-boss: Kræver resultater nu

Mens du sov: ISIS er død - Nu skal Irak være langt mere demokratisk

Rentestigning forude: Med overset fif kan du sidde billigere

Novo Nordisk stævnet for mafiametoder i USA

Hartmann-topchef død i cykelulykke

Det vigtigste for dine aktier i ugen der kommer

Diskrete familier sidder på guldæg: Rekordoverskud på 100 mio

Nu løfter sønnen faderens eventyrlige smykke-arv

Postkort fra Wall Street: Der er ild i den globaløkonomiske petriskål