Ole P. Kristensen

Fremtiden for tunnel til Femern afgøres fredag
Foto: Scanpix
Politik Af
På et tidspunkt var det langtrukne projekt med at bygge en 18 kilometer lang sænketunnel mellem Rødbyhavn og Femern tæt på at blive skrottet, fordi udgifterne ved at løbe løbsk.

Men nu bliver forbindelsen efter alt at dømme alligevel noget, lyder det fra transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V).

Det siger han efter et møde i transportministeriet med trafikordførerne fra partierne bag Femern-forbindelsen.

"Nu skal vi endeligt i finde ud af, om vi tror vi fuldstændig på projektet, og vi skal derfor lige have nogle ting på plads. Vi skal finde ud af, om vi tror på, at miljøgodkendelsen kommer på et tidspunkt, som giver mening i forhold til omkostningerne i det," siger Hans Christian Schmidt.

"Men der er så positiv en stemning, at jeg føler mig meget sikker på, at vi finder en løsning på fredag," siger han.

Fredag formiddag mødes partierne igen, og her forventer ministeren, at der bliver truffet en endelig beslutning.

Udgifterne stiger i takt med, at den tyske miljøgodkendelse af projektet trækker ud. Derfor skal partierne nu blive enige om, om man stadig vil fastholde de forhåndskontrakter, der er indgået med entreprenørerne.


Hvad mener du - deltag i debatten

Børsen vil rigtig gerne vide, hvad du mener om denne historie. Bidrag gerne med holdninger, gode ideer og konstruktive indspark. Vi ønsker en god og saglig debat. Du kan læse om vores debatregler her.

Med venlig hilsen
Thomas Bernt Henriksen, debatredaktør

Kun for Premium-kunder

Mest læste

π