Fremtiden for tunnel til Femern afgøres fredag
Foto: Scanpix
Politik Af
På et tidspunkt var det langtrukne projekt med at bygge en 18 kilometer lang sænketunnel mellem Rødbyhavn og Femern tæt på at blive skrottet, fordi udgifterne ved at løbe løbsk.

Men nu bliver forbindelsen efter alt at dømme alligevel noget, lyder det fra transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V).

Det siger han efter et møde i transportministeriet med trafikordførerne fra partierne bag Femern-forbindelsen.

"Nu skal vi endeligt i finde ud af, om vi tror vi fuldstændig på projektet, og vi skal derfor lige have nogle ting på plads. Vi skal finde ud af, om vi tror på, at miljøgodkendelsen kommer på et tidspunkt, som giver mening i forhold til omkostningerne i det," siger Hans Christian Schmidt.

"Men der er så positiv en stemning, at jeg føler mig meget sikker på, at vi finder en løsning på fredag," siger han.

Fredag formiddag mødes partierne igen, og her forventer ministeren, at der bliver truffet en endelig beslutning.

Udgifterne stiger i takt med, at den tyske miljøgodkendelse af projektet trækker ud. Derfor skal partierne nu blive enige om, om man stadig vil fastholde de forhåndskontrakter, der er indgået med entreprenørerne.



Vil du blive klogere på strategi og ledelse? Børsen Executive Club er tilbage, og giver dig inspiration og konkrete værktøjer. Interesseret? Klik her, og læs mere

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


JP Morgan: Selv det negative scenarie ser godt ud for Genmab

Novo Nordisk kombinationsmiddel slår rivaler i nyt forsøg

Nye takster: 11.500 kr. for at køre for stærkt i Frankrig

Den folkelige Volvo er tilbage

Tre ud af fire danske medicinalchefer er bekymret for prispres

Skynd dig at oplev Kroatiens uopdagede ø

Afkast på flere hundrede procent? Det har ejerlejligheder leveret siden 1992

Det vigtigste for dine aktier i ugen der kommer

Festivaler er gode for sjælen