Fremtiden for tunnel til Femern afgøres fredag
Foto: Scanpix
Politik Af
På et tidspunkt var det langtrukne projekt med at bygge en 18 kilometer lang sænketunnel mellem Rødbyhavn og Femern tæt på at blive skrottet, fordi udgifterne ved at løbe løbsk.

Men nu bliver forbindelsen efter alt at dømme alligevel noget, lyder det fra transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V).

Det siger han efter et møde i transportministeriet med trafikordførerne fra partierne bag Femern-forbindelsen.

"Nu skal vi endeligt i finde ud af, om vi tror vi fuldstændig på projektet, og vi skal derfor lige have nogle ting på plads. Vi skal finde ud af, om vi tror på, at miljøgodkendelsen kommer på et tidspunkt, som giver mening i forhold til omkostningerne i det," siger Hans Christian Schmidt.

"Men der er så positiv en stemning, at jeg føler mig meget sikker på, at vi finder en løsning på fredag," siger han.

Fredag formiddag mødes partierne igen, og her forventer ministeren, at der bliver truffet en endelig beslutning.

Udgifterne stiger i takt med, at den tyske miljøgodkendelse af projektet trækker ud. Derfor skal partierne nu blive enige om, om man stadig vil fastholde de forhåndskontrakter, der er indgået med entreprenørerne.


Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Ekspert: "Tyskland er meget, meget langt efter Danmark"

Jysk flymilliardær overgår sig selv for 21. år i træk

Formuepleje: Travl fredag i vente med euro og pund i fokus

Aftale på plads om biler: Audi A6 bliver 58.300 kroner billigere

Analyse: Fire knaster i Mays skilsmisse-tale til 20 mia. pund

Rød aktiestart med Vestas som bundskraber

Theresa May holder sin store brexit-tale - hold øje med pundet

Facebook udleverer 3000 annoncer til Kongressen: Har forbindelse til russisk selskab

Aktier/tendens: ALK kan komme i fokus i rødt marked