Fremtiden for tunnel til Femern afgøres fredag
Foto: Scanpix
Politik Af
På et tidspunkt var det langtrukne projekt med at bygge en 18 kilometer lang sænketunnel mellem Rødbyhavn og Femern tæt på at blive skrottet, fordi udgifterne ved at løbe løbsk.

Men nu bliver forbindelsen efter alt at dømme alligevel noget, lyder det fra transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V).

Det siger han efter et møde i transportministeriet med trafikordførerne fra partierne bag Femern-forbindelsen.

"Nu skal vi endeligt i finde ud af, om vi tror vi fuldstændig på projektet, og vi skal derfor lige have nogle ting på plads. Vi skal finde ud af, om vi tror på, at miljøgodkendelsen kommer på et tidspunkt, som giver mening i forhold til omkostningerne i det," siger Hans Christian Schmidt.

"Men der er så positiv en stemning, at jeg føler mig meget sikker på, at vi finder en løsning på fredag," siger han.

Fredag formiddag mødes partierne igen, og her forventer ministeren, at der bliver truffet en endelig beslutning.

Udgifterne stiger i takt med, at den tyske miljøgodkendelse af projektet trækker ud. Derfor skal partierne nu blive enige om, om man stadig vil fastholde de forhåndskontrakter, der er indgået med entreprenørerne.


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Novo Nordisks nye insulin har tabt pusten i USA

Tag på rundtur og udlej dit sommerhus i cyberspace

Martin Thorborg følte sig ydmyget i skolen: "Det var helt ad helvede til"

Kunstnerens vilde og iscenesatte New York-hule

Nicole Kidman er dronningen af Cannes

Dansk virksomhed laver naziskrot til ferieslot

G7-møde: Trump bøjer af på protektionisme

To personer sigtet for groft bedrageri med udbytteskat

Ny rejsetrend giver et utal af fordele for stressede typer