Løkke indfører grænsekontrol til Tyskland
Foto: Scanpix
Politik Af
"Regeringen har besluttet, at der i dag fra kl 12 - altså fra nu af - indføres midlertidig grænsekontrol ved grænsen til Tyskland".

 Sådan lyder meldingen fra statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), der netop har afholdt pressemøde i Statsministeriet flankeret af tre andre V-ministre, nemlig udlændingeminister Inger Støjberg, justitsminister Søren Pind og transportminister Hans Christian Schmidt.

Det er en kontrol, der er baseret på stikprøver, og som foreløbig gælder i 10 dage, men med mulighed for at forlænge med yderligere 20 dage.

Reaktion på svensk bom

Reaktionen kommer, efter at svenskerne i dag har indført ekstra grænsekontrol med krav om pas eller kørekort for rejsende fra Danmark.

Dermed vil en række asylansøgere og migranter, der egentlig vil til Sverige, efter alt at dømme strande i Danmark.

 "De nye svenske krav indebærer en alvorlig risiko for, at vi ser en ophobning af illegale flygtninge og migranter i København-området til fare for den offentlige orden. Det ønsker vi ikke, og derfor indfører vi midlertidig kontrol ved grænsen til Tyskland," siger Løkke.

Grænsekontrollen vil være baseret på stikprøver, så det er ikke alle, der krydser grænsen fra Tyskland, der skal kontrolleres. Dermed er grænsekontrollen også en mildere variant end den, som Sverige har indført.

Ikke transportøransvar

Og Løkke laver ikke samme transportøransvar som svenskerne, hvor DSB nu er tvunget til at tjekke ID på alle passagererne, der krydser grænsen til Sverige.

 Det skyldes især, at Danmark ikke har et tilstrækkeligt godt samarbejde med Deutsche Bahn og med de tyske myndigheder.

"Hvis vi i dag ville lave et transportøransvar i forhold til Tyskland, ville effekten være, at der ikke var nogen kollektiv trafik. Det ville være et enormt tilbageslag i grænselandet," siger Lars Løkke Rasmussen.

Investeret milliarder i Øresundsregion

Han tilføjer dog, at han ikke vil tøve med at indføre det alligevel, hvis han på et tidspunkt skønner, at det er nødvendigt. Men det vil være et nødskridt, for de svenske krav volder masser af besvær for især DSB i Danmark. Transportøransvar er et kæmpe tilbageskridt, understreger statsministeren, og Danmark er kun til at forhandle med, fordi der står meget på spil i Øresundsregionen.

"Det er jo et usædvanligt skridt, at et dansk selskab på dansk jord skal indføre paskontrol. Når vi har gjort det alligevel, skyldes det, at vi har investeret milliarder i infrastruktur i Øresundsregionen og millioner i branding," siger Lars Løkke Rasmussen.


Vil du blive klogere på strategi og ledelse? Børsen Executive Club er tilbage, og giver dig inspiration og konkrete værktøjer. Interesseret? Klik her, og læs mere

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Skype-stifter: Danske pensionskæmper sidder for hårdt på sparegrisen

Aktier: Wall Street frygter igen Trumps toldmure og en ny dom

Vil du blive i London efter brexit? Ok, men det koster 550 kr

Helle Ib: Konservative mistede deres støttekorset

Medie: Dansk Folkeparti giver salg af TV2 dødsstødet

"Jeg havde ingen planer om at blive iværksætter, men jeg kan to ting. Jeg kan skrive og lave mad"

Analyse: Mette Maix' mesterlige mirakelkur

Sol, varme og masser af øl: Royal Unibrew opjusterer efter tørstige danskere i maj

Telenor brænder 5 milliarder af på aktietilbagekøb