Saudi Arabien har mistet betydningsfulde markedsandele
Foto: Scanpix
Økonomi Af
Selvom Saudi Arabien sidste år skruede op for olieproduktionen, har verdens største olieeksportør på blot tre år mistet betydningsfulde markedsandele i ni ud af 15 lande.

Det skriver Financial Times.

Saudi Arabien satte i 2014 et mål om at opretholde sin tilstedeværelse på verdens største markeder på trods af et kollaps i oliepriserne. Dog afslører tal fra konsulenthuset FGE, at Saudi Arabien var langt fra sit mål.

"Saudi Arabien har haft svært ved at sælge olie. Landets rivaler har aggressivt gjort sit indtog på et overfyldt marked", siger Ed Morse, analytiker hos Citigroup, til Financial Times.

Mellem 2013 og 2015 mistede Saudi Arabien markedsandele blandt andet i Kina, Sydafrika og USA, hvilket har lettet forhandlingerne med andre medlemmer af Opec og Rusland om en olie-aftale, der har til formål at stabilisere markedet.

/ritzau/FINANS

Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Biotekkonge advarer: "Hold fingrene væk fra enkeltaktier"

"Det største svindelnummer nogensinde": Wolf of Wall Street bider Bitcoin i struben

Aktie-overblik: Novo lægger sig i spidsen og trækker C20 i grønt

Boligejere snyder sig selv med dyre lån for 55 mia

Nets-bestyrelse anbefaler salg - hør Per Hansen analyse her

DF åbner for endnu lavere skat på ny aktiesparekonto

Det skriver medierne: Dansk Adidas-boss vil løse gordisk digital knude

Amerikansk it-koncern tæt på opkøb af milliardvirksomhed

Verden rundt: Wall Street-ulv advarer mod kryptovaluta