Saudi Arabien har mistet betydningsfulde markedsandele
Foto: Scanpix
Økonomi Af
Selvom Saudi Arabien sidste år skruede op for olieproduktionen, har verdens største olieeksportør på blot tre år mistet betydningsfulde markedsandele i ni ud af 15 lande.

Det skriver Financial Times.

Saudi Arabien satte i 2014 et mål om at opretholde sin tilstedeværelse på verdens største markeder på trods af et kollaps i oliepriserne. Dog afslører tal fra konsulenthuset FGE, at Saudi Arabien var langt fra sit mål.

"Saudi Arabien har haft svært ved at sælge olie. Landets rivaler har aggressivt gjort sit indtog på et overfyldt marked", siger Ed Morse, analytiker hos Citigroup, til Financial Times.

Mellem 2013 og 2015 mistede Saudi Arabien markedsandele blandt andet i Kina, Sydafrika og USA, hvilket har lettet forhandlingerne med andre medlemmer af Opec og Rusland om en olie-aftale, der har til formål at stabilisere markedet.

/ritzau/FINANS

Er du på Messenger? Nu kan du følge Børsen på Facebook Messenger og få de vigtigste nyheder hver morgen på hverdage. Interesseret? Klik her og kom i gang.



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Der bliver ild i køb, salg og fusion i 2018

Sponsoreret af
Børsen Konference

Forsiden lige nu


Nye grænser for børneopsparing på vej: Sådan bruger du dem bedst

E-sports-turnering et hit for robotindustri: Ansøgere stod i kø

Trump: Demokrater sætter illegale indvandrere over militæret

Den franske kok Paul Bocuse er død

Hotellet hvor Dalai Lama, Sean Connery og Elton John trækker sig tilbage

Kapitaljagten er sat i gang: "Vi skal lande 20 mio. kroner"

Genmab opnår vigtig status

Quiz: Russiagate, atomknapper og løgne - test din viden om Trumps første år

Ugen der kommer: Analytikere spår pres på Nordeas indtægter