Saudi Arabien har mistet betydningsfulde markedsandele
Foto: Scanpix
Økonomi Af
Selvom Saudi Arabien sidste år skruede op for olieproduktionen, har verdens største olieeksportør på blot tre år mistet betydningsfulde markedsandele i ni ud af 15 lande.

Det skriver Financial Times.

Saudi Arabien satte i 2014 et mål om at opretholde sin tilstedeværelse på verdens største markeder på trods af et kollaps i oliepriserne. Dog afslører tal fra konsulenthuset FGE, at Saudi Arabien var langt fra sit mål.

"Saudi Arabien har haft svært ved at sælge olie. Landets rivaler har aggressivt gjort sit indtog på et overfyldt marked", siger Ed Morse, analytiker hos Citigroup, til Financial Times.

Mellem 2013 og 2015 mistede Saudi Arabien markedsandele blandt andet i Kina, Sydafrika og USA, hvilket har lettet forhandlingerne med andre medlemmer af Opec og Rusland om en olie-aftale, der har til formål at stabilisere markedet.

/ritzau/FINANS


Vil du blive klogere på strategi og ledelse? Børsen Executive Club er tilbage, og giver dig inspiration og konkrete værktøjer. Interesseret? Klik her, og læs mere

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Flyproducent advarer: Uden EU-aftale forlader vi Storbritannien med 14.000 medarbejdere

Skeptiker: Bitcoin er som CD'en - bliver snart overhalet af ny teknologi

Ole Troelsø: Gro Spiseri - på toppen, og så alligevel ikke

Drop til salget af lejligheder - huse slår rekord

"Chokerende tal" om dybe fald i bankaktier

Økonom: Overraskende stærk udvikling i Europa - på trods af italiensk uro

Café-eventyr gik skævt i New York: Pandora-rigmand dropper børsnotering

Tidligere storinvestor: Pas på aktiemarkedet - gå efter de sikre kort

Et lys i mørket på Charlottenborg