Saudi Arabien har mistet betydningsfulde markedsandele
Foto: Scanpix
Økonomi Af
Selvom Saudi Arabien sidste år skruede op for olieproduktionen, har verdens største olieeksportør på blot tre år mistet betydningsfulde markedsandele i ni ud af 15 lande.

Det skriver Financial Times.

Saudi Arabien satte i 2014 et mål om at opretholde sin tilstedeværelse på verdens største markeder på trods af et kollaps i oliepriserne. Dog afslører tal fra konsulenthuset FGE, at Saudi Arabien var langt fra sit mål.

"Saudi Arabien har haft svært ved at sælge olie. Landets rivaler har aggressivt gjort sit indtog på et overfyldt marked", siger Ed Morse, analytiker hos Citigroup, til Financial Times.

Mellem 2013 og 2015 mistede Saudi Arabien markedsandele blandt andet i Kina, Sydafrika og USA, hvilket har lettet forhandlingerne med andre medlemmer af Opec og Rusland om en olie-aftale, der har til formål at stabilisere markedet.

/ritzau/FINANS

Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Mærsks indiske storhavn lagt ned i voldsomt hackerangreb

Mærsk og Genmab i bunden af faldende C20 Cap

Zuckerberg: Facebook runder to milliarder brugere

Tysk onlinegigant køber sig ind i Bestseller

René Sindlev og Aldo Petersen slås om millionudbetaling

Mens du sov: Nyt voldsomt hackerangreb spreder sig

Nordea løfter Bavarian-kursmål med 11 pct

Vestager truer nu Google med ny bøderegn

Det skriver medierne: Tidligere Falck-bosser sælger aktier