Saudi Arabien har mistet betydningsfulde markedsandele
Foto: Scanpix
Økonomi Af
Selvom Saudi Arabien sidste år skruede op for olieproduktionen, har verdens største olieeksportør på blot tre år mistet betydningsfulde markedsandele i ni ud af 15 lande.

Det skriver Financial Times.

Saudi Arabien satte i 2014 et mål om at opretholde sin tilstedeværelse på verdens største markeder på trods af et kollaps i oliepriserne. Dog afslører tal fra konsulenthuset FGE, at Saudi Arabien var langt fra sit mål.

"Saudi Arabien har haft svært ved at sælge olie. Landets rivaler har aggressivt gjort sit indtog på et overfyldt marked", siger Ed Morse, analytiker hos Citigroup, til Financial Times.

Mellem 2013 og 2015 mistede Saudi Arabien markedsandele blandt andet i Kina, Sydafrika og USA, hvilket har lettet forhandlingerne med andre medlemmer af Opec og Rusland om en olie-aftale, der har til formål at stabilisere markedet.

/ritzau/FINANS

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Thorborgs milliardsalg af livsværket L'easy vakler

Bestseller-ejer Anders Holch udvider sin milliardforretning med opkøb og nyudviklet brand

Verner Panton løfter Frandsens lampevirksomhed til rekordresultat

Europæisk økonomi viser tegn på svaghed: "Sandsynligt at væksten vil gå et gear ned"

Uhyggelig ballet af høj klasse

OK18 i billeder: Højt humør foran forligsen

Superiværksættere: Her er 15 metoder til at lave exit på sin startup-virksomhed

EU og Mexico sender stikpille til USA og lander handelsaftale

Test: Olm Maserati er bedst i høj fart