Saudi Arabien har mistet betydningsfulde markedsandele
Foto: Scanpix
Økonomi Af
Selvom Saudi Arabien sidste år skruede op for olieproduktionen, har verdens største olieeksportør på blot tre år mistet betydningsfulde markedsandele i ni ud af 15 lande.

Det skriver Financial Times.

Saudi Arabien satte i 2014 et mål om at opretholde sin tilstedeværelse på verdens største markeder på trods af et kollaps i oliepriserne. Dog afslører tal fra konsulenthuset FGE, at Saudi Arabien var langt fra sit mål.

"Saudi Arabien har haft svært ved at sælge olie. Landets rivaler har aggressivt gjort sit indtog på et overfyldt marked", siger Ed Morse, analytiker hos Citigroup, til Financial Times.

Mellem 2013 og 2015 mistede Saudi Arabien markedsandele blandt andet i Kina, Sydafrika og USA, hvilket har lettet forhandlingerne med andre medlemmer af Opec og Rusland om en olie-aftale, der har til formål at stabilisere markedet.

/ritzau/FINANS

Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Dansk it-komet er 17 milliarder værd: "Det kræver elementer af held"

Dong-direktør: Analytikerne mangler indsigt - vi har fået en god pris

Ny Ecco-topchef: Vi skal arbejde intensivt med disruption

Arving sælger familiefirmaet efter 96 år - og bliver milliardær

Dong fyrer op til 135 ansatte i Danmark efter oliesalg

Slut med rabat på leasingbiler: "Skattehul" bliver lukket

Danske Bank advarer: 50 pct. risiko for alvorlig krise i Kina

Helge Larsen: Genmabs Darzalex er kommet tættere på 4 mia. dollar

28-årig Ecco-arving og golfspiller får tung bestyrelsespost i Ecco