Saudi Arabien har mistet betydningsfulde markedsandele
Foto: Scanpix
Økonomi Af
Selvom Saudi Arabien sidste år skruede op for olieproduktionen, har verdens største olieeksportør på blot tre år mistet betydningsfulde markedsandele i ni ud af 15 lande.

Det skriver Financial Times.

Saudi Arabien satte i 2014 et mål om at opretholde sin tilstedeværelse på verdens største markeder på trods af et kollaps i oliepriserne. Dog afslører tal fra konsulenthuset FGE, at Saudi Arabien var langt fra sit mål.

"Saudi Arabien har haft svært ved at sælge olie. Landets rivaler har aggressivt gjort sit indtog på et overfyldt marked", siger Ed Morse, analytiker hos Citigroup, til Financial Times.

Mellem 2013 og 2015 mistede Saudi Arabien markedsandele blandt andet i Kina, Sydafrika og USA, hvilket har lettet forhandlingerne med andre medlemmer af Opec og Rusland om en olie-aftale, der har til formål at stabilisere markedet.

/ritzau/FINANS

Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


BRF-boss spår kundehøst med nye realkreditanbefalinger

USA: Trumps fyring af chefstrateg hjalp aktiekurser på vej

"Lige siden jeg var lille dreng i Christiansfeld har jeg altid været i gang med at skabe og bygge ting op"

Første test: Audi SQ5 cruiser ubesværet med 200 km/t

Støjberg: Du bliver aldrig dansker, hvis du lyver for os

Blomster og lys spredes over hele Ramblaen efter dødeligt angreb

Coloplast: Sårplejemål skrider efter fransk reform

Aktier: ISS og Vestas tog revanche efter for store fald

Verdensetter er klar til Wozniacki efter kort pause