Facebook giver afkast til danske virksomheder
Økonomi Af
Stadig flere danske virksomheder vælger at bruge sociale medier i forretningsøjemed. Der kan hentes stor værdi i alle virksomhedens afdelinger, viser ny rapport.

SocialSemantic.eu har i samarbejde med dagbladet Børsen udarbejdet rapporten Social Media Factbook EU-DK 2011, der klarlægger de danske virksomheders brug af sociale medier såsom facebook, Twitter og blogs.

Det interessante budskab er ifølge rapporten, at virksomhederne opnår forretningsmæssige gevinster i de forskellige afdelinger med meget små midler.

Værdi i flere afdelinger

Salg og marketing er blandt de afdelinger i virksomhederne, der får mest ud af sociale medier.

Således oplever 41 pct. forstærket kommunikation i forbindelse med produktlanceringer, mens yderligere 36 pct. forventer at få det i fremtiden.

Samtidig er det kun 7 pct., der hverken har eller forventer forøget kundeloyalitet som følge af brugen af sociale medier.

Stifter af SocialSemantic.eu, Jan Futtrup Kjaer, advarer dog mod at antage, at det alene er salg og marketing, der har gavn af sociale medier.

"Man skal passe på med at tro, at man har styr på sociale medier, fordi man har sat en eller anden nede i marketing til at sidde med det her. Det er helt sikkert noget, der påvirker salg og marketing, men det har altså stor værdi i mange andre afdelinger også," siger han.

Blandt andet angiver henholdsvis 26 pct. og 32 pct. af de adspurgte, at virksomhedens ledelse får udbytte i form af kontakt til nye samarbejdspartnere og forbedret viden om konkurrenter. Hver anden virksomhed bruger desuden sociale medier til at undersøge, hvordan deres egen virksomhed omtales.

Manglende tid en stopklods

Virksomhederne støder dog også på en del modstand i forbindelse med brugen af sociale medier.

Over halvdelen angiver manglende tid som en begrænsning, mens 46 pct. bliver holdt tilbage af manglende forståelse i organisationen for potentialet i sociale medier.

Kun 23 pct. angiver manglende økonomi som en stopklods.

Rapporten "Social Media Factbook EU-DK 2011" offentliggøres onsdag den 2. marts.

Skriv dig op til rapporten på www.socialsemantic.eu. Således sendes rapporten direkte til dig efter offentliggørelsen på onsdag.


Vil du blive klogere på strategi og ledelse? Børsen Executive Club er tilbage, og giver dig inspiration og konkrete værktøjer. Interesseret? Klik her, og læs mere

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


"Så ved man, at man er nødt til at lukke og slukke"

Boligejere går glip af gylden mulighed i sommervarmen

Kærestepar bag innovativ skjortesucces: Vores startup kommer før vores forhold

Bureaukratiske opgaver fik krimiforfatter Steffen Jacobsen til at forlade lægegerningen

Så mange fremvisninger kræver det at sælge et sommerhus eller en storbylejlighed

Tag en dukkert fra havnemolen - aftensolen rammer La Banchina sidst

Salget af sommerhuse halter efter sidste år - er du klar til at købe et?

Priserne på receptpligtig medicin er faldet markant

Raawii: "Vi skal være et kulturelt, humanistisk firma, men vi er ikke bange for profit. Det er jo ikke velgørenhed"