Kvinder er fremtidens økonomiske vækstmotor
Foto: Scanpix
Økonomi Af
Kvinderne sidder på de bedste uddannelser og kreditkortene i husstandene. Så de virksomheder, der først evner at tiltrække kvinder både som forbrugere, medarbejdere og ledere, vil klare sig bedst.

Sådan lyder baggrunden for opstarten af det første internationale videnshus i Skandinavien med hovedfokus netop på "womenomics" – sammenhængen mellem kvinder, marked og økonomisk vækst.

Det er Benja Stig Fagerland, der er en af frontfigurerne i den norske ligestillingsdebat i erhvervslivet, som er medstifter af Womenomics. I Norge er det ved lov vedtaget, at 40 pct. af bestyrelserne skal bestå af kvinder. Hun kalder den danske ligestillingsdebat "dybt forældet".

"Det primære fokus er på, hvad der er ret og rimeligt i stedet for på, hvor kvinders økonomiske potentiale ligger," siger hun og suppleres af Anne.Mette Michaelsen, der er den anden kvinde bag videnshuset.

"I fremtiden bliver der brug for et nyt fokus, idet virksomhederne skal blive meget bedre til at tænke i og forstå kvinders behov, ønsker, hveradg og ambitioner (...) for at tiltrække kvinder som vidensarbejdere, lederpotentiale og meget købedygtige forbrugere," siger hun.

Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Nordjysk smedefirma vinder kæmpeordre: Postkasser til Canada

USA: "Tesla kan blive det næste Amazon"-kommentar sender aktien op

Presset May inden valg: Kaos eller mig

Helle Ib: Læg mærke til dette årstal i 2025-planen

Aktier: Svindelundersøgelse og milliardopkøb i Europa

Sportsstjerners fitnessfirma får livsvigtige penge

Antiterrorchef: Vi har fat i Manchester-bombers netværk

Milliardæren Anders Holch får milliontab på sit landbrug - igen

Debat: Her er Danmarks dygtigste nationaløkonomer