Økonomi

10 indlæg til denne artikel

Deltag i debatten

Hjælpepakke til bilindustrien snart klar i USA

Relateret indhold

Afstemning

Hvad har dansk økonomi brug for?


08-04-2009 08:31 Underleverandører, der er afgørende for General Motors produktion er blevet tildelt 2,1 milliarder dollar - ca. 11,8 milliarder kroner gennem den amerikanske regerings hjælpepakke, oplyser kilder til den britiske nyhedsbureau Reuters.

Pengene skal distribueres gennem General Motors, der selv skyder 100 millioner dollar - ca. 561 millioner kroner - i hjælpepakken. Det sker, fordi bilfabrikanter, der nyder godt af hjælpepakken selv skal stille med fem procent af den støtte, som staten giver.

General Motors har i den sidste uge taget kontakt til nogle hundrede underleverandører, som er udpeget til at modtage støtte.

Koncernens talsmand, Dan Flores, fortæller, at man sammen med finansministeriet er i færd med at lægge sidste hånd på hjælpepakken, men afviste at komme med yderligere kommentarer.

Finansministeriet har afvist at kommentere sagen.

/ritzau/Reuters
borsen statistik bnt
*****||*****Hjælpepakke til bilindustrien snart klar i USA*****||*****Underleverandører, der er afgørende for General Motors produktion er blevet tildelt 2,1 milliarder dollar - ca. 11,8 milliarder kroner gennem den amerikanske regerings hjælpepakke, oplyser kilder til den britiske nyhedsbureau Reuters.*****||*****

USA
CJ | 08.04.2009 kl 15:16
Havde den amerikanske regering ikke været ude at sige, at de store bilkoncerne i USA snart måtte sejle deres egen sø?
Havde den amerikanske regering ikke været ude at sige, at de store bilkoncerne i USA snart måtte sejle deres egen sø? Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag

Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Jens G | 09.04.2009 kl 09:49
De danske håndværkere går ikke fra hus og hjem. Der er rigeligt med SORT arbejde til dem. Det arbejde er også billigere for husejerne end hvis de får tilskud. Så forstå det dog :-))
De danske håndværkere går ikke fra hus og hjem. Der er rigeligt med SORT arbejde til dem. Det arbejde er også billigere for husejerne end hvis de får tilskud. Så forstå det dog :-)) Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
us1 | 09.04.2009 kl 08:50
zzlog, det er ren mor karan logik. Hvorfor tror du man har åbnet for tidskud til boligforbedringer. Nemlig fordi ellers ville en masse håndværkere skulle gå fra hus og hjem. De skadevirkninger som det giver medfører værdidestruktioner af forskellig art. Hvis man skulle følge din logik, så lad... Læs mere
zzlog, det er ren mor karan logik. Hvorfor tror du man har åbnet for tidskud til boligforbedringer. Nemlig fordi ellers ville en masse håndværkere skulle gå fra hus og hjem. De skadevirkninger som det giver medfører værdidestruktioner af forskellig art. Hvis man skulle følge din logik, så lad bare de danske håndværkere gå fra hus og hjem, på sigt vil det alligevel være østeuropæere som laver arbejdet i danmark. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
SPAMM | 09.04.2009 kl 23:58
ja det er da underligt at det offentlige/staten i 'guds eget land' hvor selv de hjem- og arbejdsløse hylder friheden også til at have en skæbne - skal subsidiere en håbløst antikveret automobilkoncern - som alene kan blive moderniseret hvis den (får lov) til at gå 'belly up' !!
ja det er da underligt at det offentlige/staten i 'guds eget land' hvor selv de hjem- og arbejdsløse hylder friheden også til at have en skæbne - skal subsidiere en håbløst antikveret automobilkoncern - som alene kan blive moderniseret hvis den (får lov) til at gå 'belly up' !! Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Bølle Bob | 09.04.2009 kl 12:25
US1: Jeg er godt klar over du ikke er enig med mig, men jeg er nu ret sikker på at jeg har ret alligevel. Ved ikke, hvad du foretager dig af arbejde til daglig. Jeg har to meget internationaliserede handels- og produktionsvirksomheder, hvori jeg sælger en lang række produkter til alt lige f... Læs mere
US1: Jeg er godt klar over du ikke er enig med mig, men jeg er nu ret sikker på at jeg har ret alligevel. Ved ikke, hvad du foretager dig af arbejde til daglig. Jeg har to meget internationaliserede handels- og produktionsvirksomheder, hvori jeg sælger en lang række produkter til alt lige fra en hobbyforretning til de største fremstillingsvirksomheder rundt omkring i verden. Du finder stort set ikke en branche med fremstilling eller vedligehold, jeg ikke er i daglig berøring med og sælger forbrugsprodukter til enten direkte eller indirekte - og det gælder også håndværkere via deres indkøbssteder - f,eks. byggemarkeder eller tekniske forretninger. Så jeg har det hele inde på livet hver dag - ikke kun her til lands men også i mange lande rundt om på kloden. I de 25 år jeg har drevet virksomhed har der ALTID været en stribe virksomheder i alle brancher, der har haft det skidt. Og blandt mine lidt over 6000 kunder, er der masser af også masser af virksomheder, der buldrer derudaf helt upåagtet af krisen. Hvorfor ? Der er nogen,der er meget dygtigere end andre. Og det at en virksomhed er stor - er ikke nødvendigvis tegn på dygtighed. HJÆLPEPAKKER: Tænk engang, hvor mange af disse, der er blevet søsat - og tænkt så på, hvor utroligt lidt (= INTET) det har hjulpet - og de får ingen effekt. En virksomhed, der ikke er innovativ nok overlever ikke i længden. Varen skal sælges og det bliver den ikke at at være på støtten- kun ved at være dygtigere end andre. Jeg har et utal af konkurrenter. Og hvorfor lider de fleste af dem ? Og hvorfor lider mine virksomheder ikke ? Jeg tror ikke på at det er fordig JEG gør det forkert. Tror du ? Ville slet ikke undre mig om et par af konkurrenterne ender under mine vinger - og så er jeg glad for at de kan overtsages uden bankens hjælp. Tag bare de penge til renovering, der lige er blevet bevilget. Man regner med at blot 10% af ansøgerne får penge. Den pakke er rent tis i bukserne på håndværkerne. Når arbejdet er udført, skal de fyre folk igen eller ny bistand skal på border - skruen uden ende. Det er nemlig et faktum, at der er alt for mange murere, tømrere og snedkere fordi mængden af dem er baseret på at økonomien kører i urealistisk højt gear og derefter sprænger. Dette gælder stort set indenfor alle brancher. Der er så stor overkapacitet fordi vi er for mange, der laver det samme. Varen kan kun sælges en gang og er der for mange til at dele kagen - lider de fleste. Så hvis alle virksomheder og arbejdspladser bliver reddet og vi derefter kører fuld skrue igen, så får vi bare en ny stor krise igen. Intet vokser ind i himlen, men 99% af alle tror på uendelig vækst - historien viser gang på gang at den går bare ikke. Og hvor skal alle støttepengene komme fra ? Fra et pengetræ ? Der kommer en regning som skal betales..... men kan den betales ? Prøv at læs en artikel på side 21 i Børsen igår - den hedder "Asiens rolle vokser og USA får konstant nedtur". Passer vi ikke på pengene, så bliver den vestlige verden fremtidens 3. verden. Sagen er den at den vestlige verdens hjemmemarkeder ikke kan udvikles mere, men i den 3. verden har de aldrig koncentreret sig om hjemmemarkedet. I USAs tilfælde har man aldrig koncentreret sig om eksport - og det er et ligeså stort problem for USA. Og jeg kan se i min dagligdag i alle de lande mine virksomheder sælger i - at billedet er det samme overalt i alle brancher og i alle lande. Der er alt for mange små og store urentable virksomheder, som slet ikke burde være der. De træder simpelthen oveni hinanden. Det dur ikke at have firmaer på støtten. De er nødt til at kunne klare sig selv. Et andet problem er at firmaerne låner og låner til opkøb uden reelt at have indtjeningen iorden til nogensinde at betale et lånene tilbage. Tag f.eks, en kunde - nemlig Danfoss. For lidt over et år siden havde de 2.2 milliarder i lån - nu har de næsten 10 milliarder. Da overskuddet var størst var det på 1 milliard. Så faldt korthuset i 3 kvartal og resultatet blev så minus 130 millioner i 2008 - men de fik underskud i hele 2008 pga 3 kvartal !! Det viser med al tydelighed, hvor dårligt indtjenende virksomheden er. Omvendt så se på Novo Nordisk - de har 25.30% overskudsgrad - se det dur. Novo Nordisk er aldrig i krise. Ordreindgangen hos Danfoss er nede med 50% - d.v.s. nu går de fra 27 milliarder i omsætning til 13,5 milliarder hvis det fortsætter året ud. Hvad tror du Danfoss får i underskud iår ? Jeg vil skyde på mindst 4 milliarder. Hvis det fortsætter i 2 år, tror jeg slet ikke Danfoss overlever. Hvis nu Danfoss havde været så fornuftige at de lyttede til Simon Spies gamle ord med at tjene 2 kroner hvis du vil bruge 1 - så ville de aldrig været kommet i denne suppedas. De var sikkert heller ikke blevet helt så store, men indtjeningen havde sikkert været bedre og virksomheden mere bæredygtig. Og eksemplet med Danfoss er blot et af mange. Man har lånt of lånt og betalt optil 15 gange eller mere end de opkøbte virksomheder har haft i indtjening. Helt godnat i mine øjne. Jeg har aldrig købt noget som jeg ikke kunne klare uden banken. Og jeg har også købt og startet en stribe virksomheder ude omkring i verden - men finansieringen - den har jeg altid klaret selv via opsparing privat eller i mit holdingselskab. Jeg siger ikke jeg er altvidende, men jeg har klaret driften så godt at både mine revisorer og banker altid har klappet i hænderne. Mine virksomheder er bundsolide og skylder ikke en krone noget sted. Og hvis jeg endelig havde behovet, kunne jeg låne al den kapital jeg havde behov for - selv i nutidens marked. Jeg mener de fleste, der udtaler sig om krisen og løsningen på krisen taler ud fra den teori, de har lært i lærebøgerne. Da jeg fik min handelsuddannelse var jeg også selvstændig - dengang lærte jeg at teorien slet ikke passede med virkelighedens verden. Derfor fik jeg ikke de bedste karakterer fordi mine konklusioner i mine specialer passede ikke med teorierne - men de seneste 25 år har de fungeret i mine virksomheder - stik mod teorierne i lærebøgerne. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Bølle Bob | 08.04.2009 kl 20:58
I USA er der et faktum.... Går GM konkurs eller bliver de bare splittet op i mindre dele som foreslået så vil myriader af underleverandører lukke. Så igen her er det det uungåelige man prøver at trække ud. Går du til Sverige er 25% af alle maskinfabrikker fuldstændig afhængige af SAAB og Vo... Læs mere
I USA er der et faktum.... Går GM konkurs eller bliver de bare splittet op i mindre dele som foreslået så vil myriader af underleverandører lukke. Så igen her er det det uungåelige man prøver at trække ud. Går du til Sverige er 25% af alle maskinfabrikker fuldstændig afhængige af SAAB og Volvo. Dem jeg taler med ligger på en kapacitet å under 50% af normalen. Og de får ingen hjælp i Sverige - kan ikke se fornuften i at holde firmaer igang, hvis de ikke overlever alligevel. Og der er altså en stor fejl som politikerne fuldstændig overser. Det arbejde de konkursramte før lavede bliver overtaget af andre og de der er tilbage får en bæredygtig forretning - før havde de fleste en ubæredygtig forretning. I må meget undskylde, jeg færdes lige i hjertet af underleverandørleddet i et utal af brancher i industrien. Løsningen er IKKE den politikerne kommer med. Selv blandt underleverandørerne er der enighed om at der skal renses ud for at resterne skal køre bæredygtigt. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
us1 | 09.04.2009 kl 08:38
Endnu en lidt underlig kommentar, dette er over ideologier, det handler om en masse familiers hverdag og fremtid.
Endnu en lidt underlig kommentar, dette er over ideologier, det handler om en masse familiers hverdag og fremtid. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Vibeke | 08.04.2009 kl 19:52
Hvis underleverandørerne går nedenom og hjem, er der jo ingen mulighed for at få bilfabrikkerne til at overleve. Så det er vel en nødvendig forudsætning med lidt hjælp til dem.
Hvis underleverandørerne går nedenom og hjem, er der jo ingen mulighed for at få bilfabrikkerne til at overleve. Så det er vel en nødvendig forudsætning med lidt hjælp til dem. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
us1 | 08.04.2009 kl 17:35
Man kan vel ikke fortænkte den amerikanske regering i at ville holde hånden under hundrede tusindvis af jobs, ligesom den danske regering har gjort. Intet land er interesseret i at hele dens økonomi kollapser for ja så står vi alle uden arbejde.
Man kan vel ikke fortænkte den amerikanske regering i at ville holde hånden under hundrede tusindvis af jobs, ligesom den danske regering har gjort. Intet land er interesseret i at hele dens økonomi kollapser for ja så står vi alle uden arbejde. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
SPAMM | 08.04.2009 kl 22:40
Sådan er liberalismen.....
Sådan er liberalismen..... Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Bølle Bob | 08.04.2009 kl 17:26
Denne pakke er vist til deres underleverandører. Men politikerne er nogle tøsedrenge - de tør ikke stå ved hvad de siger - og så tror de, industrien overlever, hvis den kommer på støtten. I stedet trækker de bare pinen i langdrag.
Denne pakke er vist til deres underleverandører. Men politikerne er nogle tøsedrenge - de tør ikke stå ved hvad de siger - og så tror de, industrien overlever, hvis den kommer på støtten. I stedet trækker de bare pinen i langdrag. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk

Deltag i debatten

Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Annonce:

Børsen Shop lige nu

Børsen abonnement

Seneste blogs