Økonomi

13 indlæg til denne artikel

Deltag i debatten

Kronen redder os ikke fra europæisk korthus

Relateret indhold

Grafik

Europas landes statsbudgetter. Kilde: Danske Bank

Afstemning

Vurderer du en statsbankerot hos et EU-land som en realistisk mulighed?

Borsen.dk

Eksterne links


31-03-2009 08:25 TEMA - Tunge minusser på statsbudgetter i flere euro-lande får økonomer og eksperter til at advare om fare for mulige statsbankerot samt et ulmende pres på euro-samarbejdet.

Men selvom Danmark står uden for euroen, er faresignalerne lige så store for den danske økonomi.

Flere lande i euro-samarbejdet som Grækenland, Italien og Irland lider under store vækstdyk samt underskud på statsbudgetterne langt over de 3 pct. af BNP, som Den Europæiske Centralbank (ECB) tillader.

Et sammenbrud i et euro-land vil sende ringe af økonomiske dårligdomme af sted mod kontinentets øvrige beboere – og her er der ikke kun tale om de andre euro-medlemmer. Både bankerot i et euro-land og en dyr fællesredning vil ramme Danmark.

Tilliden til kronen i skudlinjen

Ifølge professor i finansiering Jesper Rangvid fra Copenhagen Business School er der heldigvis endnu ikke tegn på, at spill over-effekter fra de økonomisk ramte stater vil passere de danske grænser. Men en krise i eurozonen kan medføre en mistro om, at vi ikke er i stand til at holde kronekursen herhjemme.

Mens ECB kan øge sin pengemængde ved at købe op i markedet, kan Nationalbanken ikke spytte større mængde valuta ud i markedet end ECB, konstaterer professoren. Sender Nationalbanken proportionalt mere valuta ud end ECB, vil kronerne i markedet med det samme blive vekslet til udenlandsk valuta.

"Går det galt i Danmark, kan investorerne begynde at frygte en forøgelse af pengemængden fra Nationalbanken – altså en devaluering. Det vil sætte kronen under voldsomt pres," siger Jesper Rangvid til borsen.dk.

Bånd på ekspansiv pengepolitik

Men den situation har vi endnu ikke set, understreger han og tror ikke på, at Nationalbanken vil vælge at komme ud af takt med ECB. Det vil ødelægge Nationalbankens fastkurspolitik over for euroen og give usikkerhed over kronens værdi frit lejde.

Chefstrateg Thomas Thygesen fra svenske SEB er enig i, at presset på euroen på grund af medlemslandenes gældssituationer også er bekymrende for dansk økonomi. Danmark er tæt integreret i de involverede lande, og en økonomisk ulykke i Europa vil også være en økonomisk ulykke for herhjemme.

"Går det skævt i Europa, vil vi herhjemme ikke få en valutasvækkelse, men formodentlig blive tvunget til at sætte renten op, hvor vi har mindst brug for det. Rentestigningen i oktober sidste år bliver i så fald bare en generalprøve," siger Thomas Thygesen til borsen.dk.

Destruktiv effekt af rentevåben

Han henviser til Nationalbankens to selvstændige rentestigninger i det hårdt prøvede efterår, hvor centralbankerne omkring os gik modsat og satte renterne ned. Alvorlige problemer i eurozonen kan udløse en valutakrise i Danmark på et tidspunkt med en meget destruktiv effekt, mener chefstrategen.

Hvis der opstår tvivl om stabiliteten i euro-samarbejdet, vil der ifølge Thomas Thygesen ske en kapitalflugt fra periferien mod centrum, altså Tyskland.

"Hvem har så lyst til at satse på en lille randvaluta som den danske. Så hellere sætte sine penge i tyske statsobligationer, og derfor vil vi være nødt til at sætte renten op for at tiltrække investorer," vurderer Thomas Thygesen.

Forhindre al tro på devaluering

Professor Jesper Rangvid peger på vigtigheden i Nationalbankens forsvarsværk – især signalværdien i en usvækket kronekurs fremadrettet.

"Nationalbanken skal for alt i verden overbevise investorerne om, at den holde fast og ikke kan finde på at devaluere på noget tidspunkt. Men indtil videre er der ingen tvivl at spore, blandt andet med en valutareserve på vej op og et fortsat rentespænd," siger Jesper Rangvid.

Stort overskud ruster Danmark

Også Nordeas cheføkonom, Helge J. Pedersen, konstaterer, at de offentlige finanser er under pres i Europa. Men underskud på de offentlige budgetter er naturligt i krisetider på grund af faldende skatte- og momsindtægter samt stigende udgifter til for eksempel arbejdsløshedsunderstøttelse.

"Situationen i Danmark er forholdsvis uproblematisk, fordi vi i mange år har haft store overskud på de offentlige finanser og har nedbragt den offentlige sektors gæld betragteligt. Derfor er situationen anderledes kritisk i mange andre lande," påpeger Helge J. Pedersen.

TEMA - Borsen.dk vil i den kommende tid sætte fokus på det voksende gældspres på euro-landene, hvor Danmark ikke vil gå fri af de mulige konsekvenser. Se blandt andet tv-interviewet med Danske Banks chefanalytiker, Allan von Mehren, der kommenterer de enkelte EU-landes økonomiske situationer.
borsen statistik bnt
*****||*****Kronen redder os ikke fra europæisk korthus*****||*****TEMA - Tunge minusser på statsbudgetter i flere euro-lande får økonomer og eksperter til at advare om fare for mulige statsbankerot samt et ulmende pres på euro-samarbejdet.*****||*****

Længe leve kronen!
ThomasL | 31.03.2009 kl 11:51
Det er korrekt, som artiklen hævder, at vi ville blive påvirket hvis nogle af nævnte EURO lande bryder sammen. Men man skal ikke glemme HVORFOR de i givet fald bryder sammen: Og det er fordi de er med i EUROen, og har opgivet muligheden for at bruge seddelpressen. I krisetider, igennem hist... Læs mere
Det er korrekt, som artiklen hævder, at vi ville blive påvirket hvis nogle af nævnte EURO lande bryder sammen. Men man skal ikke glemme HVORFOR de i givet fald bryder sammen: Og det er fordi de er med i EUROen, og har opgivet muligheden for at bruge seddelpressen. I krisetider, igennem historien, har det fra tid til anden været nødvendigt at kunne trykke penge og skabe hyperinflation, for at redde en stat fra statsbankerot. Det har naturligvis mange uheldige konsekvenser, og generelt en uønskelig situation, men fakta er, at hvis pengene mangler, skal de findes et sted. Normen har været at trykke dem, hvorved de der "ejer" eksisterende midler i denne valuta betaler regningen. Det er en metode hvorved staten kan lade dens borgere, virksomheder, institutioner, og udenlandske investorer og samarbejdspartnere absorbere problemet i fællesskab, viske tavlen ren, og komme videre uden et systematisk sammenbrud. Kronen redder os faktisk, i det øjeblik det går rigtigt galt. For vi har fleksibiliteten til at beslutte os for drastiske skridt, om nødvendigt. EURO landene, er derimod forsvarsløse, hvis ikke de får hjælp fra centralt hold. Selvf. er det en fordel at vores krone handler som den gør, i et snævert bånd mod EURO, det skaber stabilitet. Men friheden, den er livsfarlig at undvære. Længe leve kronen!! - og dansk selvstændighed. -som forudsætter en dansk nationalbank og seddelpresse. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag

Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Jens G | 31.03.2009 kl 13:37
ThomasL - De sydeuropæiske lande har i årtier haft underskud på statsfinanserne på 3% og mere af BNP - Hvorfor skal det så lige pludselig være et problem der vælter hele korthuset?
ThomasL - De sydeuropæiske lande har i årtier haft underskud på statsfinanserne på 3% og mere af BNP - Hvorfor skal det så lige pludselig være et problem der vælter hele korthuset? Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Hypotetisk ævl
Jens G | 31.03.2009 kl 09:19
Magen til hypotetisk sludder skal man lede længe efter - utroligt hvad Børsen kan få en professor fra CBS til at udtale sig om. Artiklen er bestemt ikke med til at højne niveauet for CBS proffessorers udtalelser!
Magen til hypotetisk sludder skal man lede længe efter - utroligt hvad Børsen kan få en professor fra CBS til at udtale sig om. Artiklen er bestemt ikke med til at højne niveauet for CBS proffessorers udtalelser! Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag

Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
JohnD | 31.03.2009 kl 11:37
Nu er han økonom, ikke kommunikationsrådgiver. Han er tydeligvis blevet stillet et hypotetisk spørgsmål og giver naturligvis et hypotetisk svar. Hvis han havde været kommunikationsrådgiver ville han vide at man aldrig skal besvare et hypotetisk spørgsmål ;-)
Nu er han økonom, ikke kommunikationsrådgiver. Han er tydeligvis blevet stillet et hypotetisk spørgsmål og giver naturligvis et hypotetisk svar. Hvis han havde været kommunikationsrådgiver ville han vide at man aldrig skal besvare et hypotetisk spørgsmål ;-) Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Jens G | 31.03.2009 kl 11:15
Muligvis er Jesper yderst kompetent (det vil vi alle gerne tro) - men artiklen er noget hypotetisk vrøvl - prøv lige at nærlæse den igen!
Muligvis er Jesper yderst kompetent (det vil vi alle gerne tro) - men artiklen er noget hypotetisk vrøvl - prøv lige at nærlæse den igen! Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Jens G | 31.03.2009 kl 11:11
Job - Den meget oppustede stemning i befolkningen i Danmark om krisen skyldes alene journalisternes udygtige og destruktive behandling af krisen. I USA er der en kæmpekrise bl.a. på grund af mange års overforbrug. I Danmark har vi kun mærket en lille snert af den såkaldte krise, nemlig FINANSKR... Læs mere
Job - Den meget oppustede stemning i befolkningen i Danmark om krisen skyldes alene journalisternes udygtige og destruktive behandling af krisen. I USA er der en kæmpekrise bl.a. på grund af mange års overforbrug. I Danmark har vi kun mærket en lille snert af den såkaldte krise, nemlig FINANSKRISEN (aktieinvestorer, banker og realkreditinstitutter), EJENDOMSKRISEN (sælgere af ejendomme, ejendomsspekulanter, byggehåndværkere) samt EKSPORTERHVERVNE (eksport til USA). Fordi Danmark har sit financielle beredskab iorden - valutareserver, overskud på statsfinanserne samt en bugnende statskasse sker der ikke den helt store ulykke her. Vi har stadig rentevåbnet intakt og kan styre vor valuta udenfor EUROen. Ligeledes har vi en historisk lav arbejdsløshed og et stabilt BNP. SÅ DRAG LYSTIGT VIDERE! Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
JohnD | 31.03.2009 kl 11:02
Nu har jeg tilfældigvis engang haft fornøjelsen at blive undervist af Jesper og jeg kan bekræfte at han er yderst kompetent. Der er ikke noget at komme efter i den forbindelse.
Nu har jeg tilfældigvis engang haft fornøjelsen at blive undervist af Jesper og jeg kan bekræfte at han er yderst kompetent. Der er ikke noget at komme efter i den forbindelse. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Jens G | 31.03.2009 kl 10:42
CJ - man fristes til at tro det, Han er jo ikke den eneste professor derfra der har udtalt sig "mærkværdigt". Men han har da lov til at være tilhænger af EUROen - bare vi andre bliver fri.
CJ - man fristes til at tro det, Han er jo ikke den eneste professor derfra der har udtalt sig "mærkværdigt". Men han har da lov til at være tilhænger af EUROen - bare vi andre bliver fri. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Jens G | 31.03.2009 kl 10:54
GOF - Alene overskriften KORTHUSET ..... så det skal se ud som om det hele snart falder sammen. Især når man udtaler sig negativt, så skal indholdet være velunderbygget. Jamen der er da en mulighed for at journalisten har fordrejet det hele - det kan man ikke se. Men som indlæget fremstår er det... Læs mere
GOF - Alene overskriften KORTHUSET ..... så det skal se ud som om det hele snart falder sammen. Især når man udtaler sig negativt, så skal indholdet være velunderbygget. Jamen der er da en mulighed for at journalisten har fordrejet det hele - det kan man ikke se. Men som indlæget fremstår er det noget hypotetisk vrøvl - prøv selv at nærlæse den! Der har i årevis været underskud på de nævnte landes finanser - intet nyt i det, og danmarks valutareserver er idag så store, at de kan modstå et kæmpepres fra Euroen. SÅ DRAG LYSTIGT VIDERE! Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Job | 31.03.2009 kl 10:09
Helt enig GOF, det er for let, at skyde det hele ned som 'hypotetisk ævl' uden overhovedet at uddybe hvad, det er, der kan karraktereres som 'ævl'. Jesper Rangvid er én af landets førende eksperter, og kan bestemt ikke beskyldes for at være dommedagsprofet - hvis det er ... Læs mere
Helt enig GOF, det er for let, at skyde det hele ned som 'hypotetisk ævl' uden overhovedet at uddybe hvad, det er, der kan karraktereres som 'ævl'. Jesper Rangvid er én af landets førende eksperter, og kan bestemt ikke beskyldes for at være dommedagsprofet - hvis det er dér Jens G vil hen. Al tale om fremtiden er naturligvis behæftet med betydelig usikkerhed, så hypotetisk: ja. Men at der også skulle være tale om ævl (=vrøvl?) har jeg svært ved at se. Tror Jens G bliver ubehageligt tilpas af alle de negative og truende historier, og krampagtigt prøver at holde fast i illusionen om at der slet ikke er nogen krise. Faldende ejendomspriser og aktiekurser skyldes alene ryggesløse journalister og økonomer, der vil tale det hele ned. Hvis de holdt deres kæft, kunne træerne vokse ind i himlen! Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
CJ | 31.03.2009 kl 09:51
Selvfølgelig kender han Danmarks valutabeholdninger og simpel statistik. Tror du, at man får smidt en professortitel efter sig på CBS?
Selvfølgelig kender han Danmarks valutabeholdninger og simpel statistik. Tror du, at man får smidt en professortitel efter sig på CBS? Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Jens G | 31.03.2009 kl 11:17
Lucky - så venligst læs mine kommentarer til ovenstående.
Lucky - så venligst læs mine kommentarer til ovenstående. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
GOF | 31.03.2009 kl 09:50
CJ: Blot fordi man er citeret mange gange, betyder det jo nødvendigvis ikke, man har ret. Den fejl begik en del mennesker i Tyskland op til anden verdenskrig, såvidt jeg lige erindrer. JensG: Det kunne være interessant, om du kunne underbygge din mening, om hvorfor dette er noget hypotetisk vr... Læs mere
CJ: Blot fordi man er citeret mange gange, betyder det jo nødvendigvis ikke, man har ret. Den fejl begik en del mennesker i Tyskland op til anden verdenskrig, såvidt jeg lige erindrer. JensG: Det kunne være interessant, om du kunne underbygge din mening, om hvorfor dette er noget hypotetisk vrøvl. Selvfølgelig indeholder artiklen temmelig mange hvis'er, om'er og men'er, hvilket i sig selv viser, dette er noget hypotetiske ævl, men om du har nogle mere velfunderede vinkler på sagen, kunne det være fint at få med (måske de kære journalister kunne lære et og andet ;-) Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Jens G | 31.03.2009 kl 09:46
CJ - læser bestemt også mine nyheder andre steder, hvis jeg skulle nøjes med Børsens var jeg ilde stedt. Det er aldrig interessant at læse negative artikler af forfattere der ikke har undersøgt sagerne til bunds. Denne "såkaldte ekspert" kunne f.eks. have undersøgt lidt mere om Danmarks... Læs mere
CJ - læser bestemt også mine nyheder andre steder, hvis jeg skulle nøjes med Børsens var jeg ilde stedt. Det er aldrig interessant at læse negative artikler af forfattere der ikke har undersøgt sagerne til bunds. Denne "såkaldte ekspert" kunne f.eks. have undersøgt lidt mere om Danmarks financielle stade på statistikbanken.dk inden han udtalte sig om valutareserver etc. Det er ganske enkelt! Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Lucky | 31.03.2009 kl 11:13
@ Jens G. Du bidrager ikke med noget. Pga. dine mange indlæg må jeg konkludere, at du selv mener, at din indsigt i forskellige ting er stor og værd at dele. Problemet er blot at dine indlæg generelt er uden værdi og bare en gang brok. Prøv at ligge mærke til hvordan folk reagerer på dine indlæg,... Læs mere
@ Jens G. Du bidrager ikke med noget. Pga. dine mange indlæg må jeg konkludere, at du selv mener, at din indsigt i forskellige ting er stor og værd at dele. Problemet er blot at dine indlæg generelt er uden værdi og bare en gang brok. Prøv at ligge mærke til hvordan folk reagerer på dine indlæg, det er nok en bedre vurdering af dine evner end du selv magter. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
CJ | 31.03.2009 kl 09:34
Magen til negativitet skal man også lede længe efter! Du kritiserer den ene artikel efter den anden - hvorfor ikke blot læse dine nyheder et andet sted? Professoren fra CBS er en af de mest citerede eksperter indenfor økonomi, og jeg synes, at det er interessant at læse om de nuværende farer v... Læs mere
Magen til negativitet skal man også lede længe efter! Du kritiserer den ene artikel efter den anden - hvorfor ikke blot læse dine nyheder et andet sted? Professoren fra CBS er en af de mest citerede eksperter indenfor økonomi, og jeg synes, at det er interessant at læse om de nuværende farer ved Eurosamarbejdet. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk

Deltag i debatten

Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Annonce:

Børsen Shop lige nu

Børsen abonnement

Seneste blogs