Økonomi

11 indlæg til denne artikel

Deltag i debatten

Styrelse: Konkurser er sundt

18-03-2009 07:04 Stribevis af virksomheder over det meste af verden bukker i disse måneder under som følge af den omfattende økonomiske krise.

Herhjemme blev det til 468 virksomhedskonkurser alene i februar måned. Men det er faktisk en sund og nødvendig proces, der samlet set er til fordel for os alle sammen.

Derfor bør al snak om statslig støtte til skrantende virksomheder eller kriseramte brancher høre op, mener den øverste chef i Konkurrencestyrelsen, Agnete Gersing, ifølge dagbladet Børsen.

"Det er faktisk godt for økonomien, at de mindst effektive virksomheder lukker, og at nye etablerer sig. Erfaringer fra udlandet viser, at en væsentlig del af den økonomiske vækst kommer ved, at nye virksomheder tager over fra gamle," siger hun.

"En konkurs er selvfølgelig hårdt for de mennesker, det går ud over, men det ændrer ikke ved, at konkurser er uundgåelige som led i den løbende udvikling, der sker i økonomien, og som vi alle nyder godt af som forbrugere. Til gengæld er det vigtigt, at ressourcerne hurtigt kommer hen til de virksomheder, som kan skabe ny vækst. Hvis man forsinker den nødvendige omstilling i økonomien, trækker man krisen i langdrag og hæmmer væksten," uddyber hun.

Kilde: Dagbladet Børsen
borsen statistik bnt
*****||*****Styrelse: Konkurser er sundt*****||*****Stribevis af virksomheder over det meste af verden bukker i disse måneder under som følge af den omfattende økonomiske krise.*****||*****

SÅDAN !!! Styrelse: Konkurser er sundt
Bølle Bob | 18.03.2009 kl 08:40
Et stort tillykke til Børsen. Denne artikel er den bedste og mest sande jeg har læst i danske medier i flere år. Bag Agnete Gersing kønne hovede gemmer der sig åbenbart en meget begavet og modig kvinde. Nøjagtig det hun siger har jeg skrevet igen og igen herinde. Jeg er fuldstændig enig ... Læs mere
Et stort tillykke til Børsen. Denne artikel er den bedste og mest sande jeg har læst i danske medier i flere år. Bag Agnete Gersing kønne hovede gemmer der sig åbenbart en meget begavet og modig kvinde. Nøjagtig det hun siger har jeg skrevet igen og igen herinde. Jeg er fuldstændig enig med hende. Et firma, der ikke kan klare sig, må vige pladsen og lukke. Det er slet ikke så slemt, fordi en stor del af de, der mister jobbet får ansættelse andetsteds og de resterende firmaer vil få mere at lave og blive mere lønsomme og dermed mere stabile virksomheder. Og vi er nødt at begynde at fatte, at der ikke er plads til at for mange laver det samme. Vi er ganske enkelt for mange der sælger samme ydelser og samme typer produkter. Jeg behøver at gå længere end til mig selv og mine egne virksomheder. De sidste 25 år har jeg hver dag undret mig over, at der er plads til så mange som laver det samme både på kundeniveau og konkurrentniveau. Og vel at mærke - også af den type produkter, som vi selv sælger. Kommer lige med remsen igen om de mest iøjnefaldende produkter, der i vor dagligdag er ALT for mange af: Bleer, vaskepulver, tøjmærker, biler, cykelmærker og sådan kunne jeg blive ved. Og de fleste produkter koster næsten det samme, udfylder samme funktion og fungerer ofte hverken bedre eller dårligere. Det er et faktum at i Danmark er der 3 gange for mange byggemarkeder som der er behov for. Der er endvidere oveskud af tekniske forretninger, tømrere, snedkere, hårde hvidevareudsalg, cykelhandlere, maskinfabrikker osv. Jeg er i berøring med mange forskellige brancher hver dag - blandt andet ovenfor nævnte, og der er ingen tvivl..... INGEN branche uden evig overkapacitet. Og det ser jeg ved at selv i opgangstider er der kunder der lider. Hos os er der altid 25% af kunderne, der brokker sig. Sådan er det nu og sådan er det alle de andre år. Det er bare ikke altid de samme der brokker sig. Igennem årene har jeg mødt rigtig mange konkurrenter, der vælger at sælge et standardprodukt fordi det er billigere og derfor nemmere at sælge. Så længe de fleste sælgere er dårlige sælgere - så vil firmaerne vælge de bedste produkter fra simpelthen fordi den dårlige sælger ikke formår at overbevise kunden og fordi de tror det er for dyrt. Vi har bevidst gået efter helt nytænkende produkter, som ikke findes mage til - og det gælder om produktet er fra egen produktion eller blot en handelsvare. Hver gang, vi starter med et nyt produkt, er det som at starte et nyt firma - dvs konstant op ad bakke. Produkterne koster mere men de kan mere - og derfor sparer de firmaerne for store beløb i det daglige. Men konceptet har aldrig slået fejl. Kunderne finder ud af at de sparer penge selvom de køber et dyrere produkt. Og ikke nok med det, på sigt har vi en bedre forretning og på et bedre produkt kan man få et bedre dækningsbridrag. Og så gør det ikke noget at den solgte volumen er mindre fordi slutresutatet er bedre. Fra tid til anden skriver bl.a. Børsen at nu er 40 eller 50% af alle selskaber på vej mod konkurs. Og det viser det hele i en nøddeskal. Der er for mange der lever fra hånden til munden og de forhindrer at broderparten af firmaerne kan køre fornuftigt. Det mest tåbelige, der er vedtaget længe er beslutningen om at udsætte betalingen af skat og moms. Det er nøjagtig som en snebold. Man skubber bare problemet. Likviditen forbedres kun ved første betaling. Derefter er der ingen forskel......Meeeen, i det her tilfælde er der en væsentlig forskel. Når firmaerne skal betale sidste rate - så skal de reelt betale 2 rater.... og med mine erfaringer med firmaer i nød, er jeg sikker på at det kan de ikke adminstrere 6 måneder eller mere ud i fremtiden. Jeg spår at der kommer en lang bølge af konkurser når firmaerne skal betale dobbel rate på en gang - f.eks. af skat og moms. Vi lever i markedsøkonomi og det må vi rette os ind efter. Det betyder kort og godt at den stærkeste overlever - og så lukker den svage logisk nok. Sættes denne mekanisme ud af kraft vakler hele fundamentet under markedsøkonomien - ganske enkelt fordi konkurrencemomentet så sættes ud af kraft. Firmaer skal ikke være på støtten - de skal klare sig selv. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag

Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Bølle Bob | 18.03.2009 kl 11:00
GOF: Hvorfor vil du skifte til noget der beviste det ikke fungerede i næsten en menneskealder. Hvorfor skulle det dog fungere bedre med planøkonomi ? Kunne du tænke dig at se Frank Aaen som statsminister ?
GOF: Hvorfor vil du skifte til noget der beviste det ikke fungerede i næsten en menneskealder. Hvorfor skulle det dog fungere bedre med planøkonomi ? Kunne du tænke dig at se Frank Aaen som statsminister ? Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
AliasAlias | 18.03.2009 kl 08:57
Enig - og det samme gælder offentlig støtte i form af pakker, bailouts m.v. - det er mig total uforståeligt hvordan man i øjeblikket "belønner" dårlige selskaber.
Enig - og det samme gælder offentlig støtte i form af pakker, bailouts m.v. - det er mig total uforståeligt hvordan man i øjeblikket "belønner" dårlige selskaber. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
GOF | 18.03.2009 kl 10:49
Enig, vi må så blot håbe, vi ikke får et skifte til planøkonomi ved det næste folketingsvalg ;-)
Enig, vi må så blot håbe, vi ikke får et skifte til planøkonomi ved det næste folketingsvalg ;-) Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Statistik
Jens G | 18.03.2009 kl 08:15
Det kunne være spændende, at have en statistik på alderen af de ledene medarbejdere i de virksomheder der går konskurs. "Unde tunger" påstår, at lederne er fra "Curling-generationen", altså dem der er mellem 30 og 45 år. Det påstås, at de aldrig har lært CRISE-MANAGEMENT og ... Læs mere
Det kunne være spændende, at have en statistik på alderen af de ledene medarbejdere i de virksomheder der går konskurs. "Unde tunger" påstår, at lederne er fra "Curling-generationen", altså dem der er mellem 30 og 45 år. Det påstås, at de aldrig har lært CRISE-MANAGEMENT og derfor ikke har den store modstandskraft i krisetider. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag

Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
SejerWin | 18.03.2009 kl 11:43
Personfnidder er uinteressant for alle parter. I det virkelig liv kan man komme op at skændes og endnu værre på skrift hvor misforståelser kan opstå som følge af manglende tonation. Jens G har udmærket sig ved at bidrage med mange gode og til tider sjove indlæg. Udtryk som "tag nu din pille&... Læs mere
Personfnidder er uinteressant for alle parter. I det virkelig liv kan man komme op at skændes og endnu værre på skrift hvor misforståelser kan opstå som følge af manglende tonation. Jens G har udmærket sig ved at bidrage med mange gode og til tider sjove indlæg. Udtryk som "tag nu din pille" er da sjov. Kan man ikke tåle lidt sjov er det nok ikke her man skal kommentere på alt og alle og lad os så komme til sagen. Det er penge det handler om ! Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Bølle Bob | 18.03.2009 kl 10:52
Jeg tror bestemt ikke at pepe er samme som UIOP. UIOP debatterer kun i enkelstavelses ord, men alt det her gider jeg ikke kommentere. Vil holde mig til at kommentere indholdet i indlæggene og så er jeg sådan set ligeglad hvem jeg er enig med.
Jeg tror bestemt ikke at pepe er samme som UIOP. UIOP debatterer kun i enkelstavelses ord, men alt det her gider jeg ikke kommentere. Vil holde mig til at kommentere indholdet i indlæggene og så er jeg sådan set ligeglad hvem jeg er enig med. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
pepe | 18.03.2009 kl 10:24
Se zzolg - det var min point fra mandag - Jens fortsætter stilen fra weekenden - Jens du er velkommen til at lave en analyse af indlæg fra mig og UIOP - jeg tror du vil finde stor forskel - iøvrigt kan Trolle jo nok bekræfte dette
Se zzolg - det var min point fra mandag - Jens fortsætter stilen fra weekenden - Jens du er velkommen til at lave en analyse af indlæg fra mig og UIOP - jeg tror du vil finde stor forskel - iøvrigt kan Trolle jo nok bekræfte dette Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
pepe | 18.03.2009 kl 10:21
Det jeg argumenterer imod er kommentaren om unge ledere der driver virksomheder i konkurs - det er dårlige ledere der fejler - i bund og grud det samme som du siger. Min pointe er at det er nemt at sidde og dømme ud fra avisartikler - det er ikke det samme som at stå midt i stormen. Og så s... Læs mere
Det jeg argumenterer imod er kommentaren om unge ledere der driver virksomheder i konkurs - det er dårlige ledere der fejler - i bund og grud det samme som du siger. Min pointe er at det er nemt at sidde og dømme ud fra avisartikler - det er ikke det samme som at stå midt i stormen. Og så syntes jeg det er lavt at kalde mine kommentarer "perfide" blot fordi jeg er uenig - jeg troede vi skulle finde kammertonen - den viser Jens bestemt ikke Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Jens G | 18.03.2009 kl 10:13
Nu argumenterer Pepe på samme måde som UIOP. Tror at det er den samme person. Han hedder iøvrigt UIOP1 nu. GÅ DOG EFTER BOLDEN - OG IKKE EFTER MANDEN!
Nu argumenterer Pepe på samme måde som UIOP. Tror at det er den samme person. Han hedder iøvrigt UIOP1 nu. GÅ DOG EFTER BOLDEN - OG IKKE EFTER MANDEN! Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Bølle Bob | 18.03.2009 kl 10:05
Jamen pepe, så er det jo du og jeg som er gift med hinanden. Kiggede lige efter - skrev jeg det samme som dig ? Hvor ? Og nej, kom endelig med dine meninger - dine er ligeså gode som mine og Jens G´s. Men det er vel ligeså OK at være enig med Jens G som det er at være enig med dig ... Læs mere
Jamen pepe, så er det jo du og jeg som er gift med hinanden. Kiggede lige efter - skrev jeg det samme som dig ? Hvor ? Og nej, kom endelig med dine meninger - dine er ligeså gode som mine og Jens G´s. Men det er vel ligeså OK at være enig med Jens G som det er at være enig med dig ikke ? Nu er det jo ikke nødvendigvis sådan at fordi man har trukket sig tilbage og nyder otiumet, at så er man partout uvidende. Tænk på alle politikerne, der stort set hele deres voksne liv ikke har arbejdet med andet end at bestemme hvad du og jeg må. Tror der er mindst ligeså stor chance for at de har mistet jordforbindelsen. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
pepe | 18.03.2009 kl 09:55
Ægteparret Jens G og zzolg i fælles fremstød - fald ned Jens - du starter en debat omkring unge ledere - forventer du at jeg ikke skal give min mening? Og zzolg - du gentrager hvad jeg skriver - hvor er uenigheden i mit indlæg? Sig endelig til hvis i ikke ønsker mine indlæg på jeres debatte... Læs mere
Ægteparret Jens G og zzolg i fælles fremstød - fald ned Jens - du starter en debat omkring unge ledere - forventer du at jeg ikke skal give min mening? Og zzolg - du gentrager hvad jeg skriver - hvor er uenigheden i mit indlæg? Sig endelig til hvis i ikke ønsker mine indlæg på jeres debatter - vi kunne jo etablere et Jens G - zzolg debatforum - så var i jo sikre på ingen sagde jer imod Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Jens G | 18.03.2009 kl 09:01
Pepe - hvis du ellers kunne læse mit indlæg, så ville du se, at jeg skrev "Unde tungers påstand". Det er således ikke min påstand, Og så kan du godt spare dig dine perfide bemærkninger!.
Pepe - hvis du ellers kunne læse mit indlæg, så ville du se, at jeg skrev "Unde tungers påstand". Det er således ikke min påstand, Og så kan du godt spare dig dine perfide bemærkninger!. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Bølle Bob | 18.03.2009 kl 08:46
Jeg er så en stiv 43 årig, der er helt enig med Jens G. Men jeg mener ikke dårlige lederevner er aldersbestemt - men på samme måde som der er færrest rigtigt kloge mennesker - så er der også færrest dygtige ledere. Jeg har så mange eksempler på det.
Jeg er så en stiv 43 årig, der er helt enig med Jens G. Men jeg mener ikke dårlige lederevner er aldersbestemt - men på samme måde som der er færrest rigtigt kloge mennesker - så er der også færrest dygtige ledere. Jeg har så mange eksempler på det. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
pepe | 18.03.2009 kl 08:34
Eller er det stive 60 årige som ikke forstår/ønsker forandringsledelse? Jens - vi er flere ledere i denne gruppe som klarer os ganske fint igennem krisen, der bliver forargede over sådan en kommentar fra en person, der ikke længere er aktiv på arbejdsmarkedet - generelt aner du jo ikke hvad du... Læs mere
Eller er det stive 60 årige som ikke forstår/ønsker forandringsledelse? Jens - vi er flere ledere i denne gruppe som klarer os ganske fint igennem krisen, der bliver forargede over sådan en kommentar fra en person, der ikke længere er aktiv på arbejdsmarkedet - generelt aner du jo ikke hvad du taler om. En stor del af denne generation kom ud på arbejdsmarkedet i slutningen af 80'erne så drop snakken om at vi ikke kender til kriser. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Leif Mønniche | 18.03.2009 kl 11:13
Men det ser ud til at man 'altid' har valgt nye topledere eller talenter, der er mellem 25 og 35 år og på vej 'frem og op' - med ambitioner i brystet. Det er som om bagmændene i erhvervslivet gennem headhunterne foretrækker disse ubeskrevne blanke blade, som de så selv kan... Læs mere
Men det ser ud til at man 'altid' har valgt nye topledere eller talenter, der er mellem 25 og 35 år og på vej 'frem og op' - med ambitioner i brystet. Det er som om bagmændene i erhvervslivet gennem headhunterne foretrækker disse ubeskrevne blanke blade, som de så selv kan forme efter deres eget hoveder og lade falde hvis de ikke makker ret. En slags Pinochio forestilling. Så spørgsmålet er også om en statistik ville give et tilstrækkeligt godt billede af forholdene. Mon ikke ledere er som de altid har været - hverken værre eller bedre. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk

Deltag i debatten

Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Annonce:

Børsen Shop lige nu

Børsen abonnement

Seneste blogs