Medier Af
Tilbudsaviser hitter på ingen måde i hovedstaden – men det kan vendes til en fordel, mener både Coop-direktør og lektor i afsætningsøkonomi.

Når 700.000 danske husstande takker nej til reklamer i form af et rekvireret klistermærke på postkassen/brevsprækken, så svarer det til 26 pct. på landsplan.

Og i København er den afvisende andel endnu større. Her siger hele 37 pct. af husstandene nej-tak til reklamer.

Det kan umiddelbart tolkes som en klar afvisning af reklamebudskaber, men behøver på ingen måde at være det.
Mogens Bjerre, lektor i afsætningsøkonomi på CBS, ser således ikke noget stort problem i, at københavnerne i stor stil fravælger de trykte reklameaviser. Over for Bureaubiz peger han på, at annoncørerne kan markedsføre sig over for 'nej-tak'-husstandene via de digitale medier.

"Det er i virkeligheden ikke så tosset, at forbrugerne vælger reklameaviser fra. For de har formentligt alligevel enten kun kigget sporadisk i aviserne eller, værre endnu, betragtet dem som spam. Jeg er sikker på, at de, der er interesserede i gode tilbud, nok skal finde dem på de digitale platforme," siger Mogens Bjerre.

Ja-tak til digitale tilbud

Og kommunikation via de digitale medier er da netop, hvad Coop-koncernen satser på.
Superbrugsen meldte allerede ud i foråret, at tilbudsaviser skulle have mindre plads i marketingbudgettet fremover.

Og i de seneste par år har Irma undladt at sende sine tilbudsavis ud på Amager og i stedet kommunikeret digitalt.

Ifølge COOPs informationsdirektør, Jens Juul Nielsen, er det de digitale medier, der fremover skal bruges til at markedsføre koncernens tilbud overfor især københavnerne:

"For at komme igennem med markedsføringen bruger vi i stigende omfang digitale medier, og vi kan se, at det i høj grad er i de områder, hvor man siger nej tak til tilbudsaviser, at man tilmelder sig de digitale tilbud," siger Jens Juul Nielsen.

Lysten til reklameaviser er der fortsat

Selv om Coop er godt tilfreds med responsen fra de digitale medier, er det ikke ensbetydende med, at tilbudsaviser helt kan undværes.

"På Amager, hvor Irma har kommunikeret digitalt i nogle år i stedet for at uddele en tilbudsavis, har vi nogenlunde holdt omsætningen. Så vi er godt tilfredse med responsen på vores digitale tiltag, men det har ikke givet os lyst til helt at erstatte de husstandsomdelte reklameaviser på landsplan", siger Jens Juul Nielsen.

Udover en styrkelse af de digitale medier, såsom at udvikle hjemmesider, sende tilbud på mails og styrke det digitale loyalitetsprogram CoopPlus, så har Coop – især i Københavnsområdet – opgraderet den trykte kommunikation i de lokale ugeaviser.
Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Seneste medie nyheder