Chefredaktør Niels Lunde

Konsulent til Zoomio-kunder: Undgå panik

Medier Af Peter Engholm, Bureaubiz.dk
7. sep. 2011
Konkursen i Zoomio har skabt en hektisk aktivitet blandt konkurrenter, der synligt fisker i rørt vande. De 300-500 kunder bliver bestormet, men en konsulent råder dem til at holde hovedet koldt.

En af Danmarks mest profilerede udviklere og leverandører af e-mail marketing gik konkurs i sidste uge, og det har udløst en stærk turbulens i markedet.

Det er naturligvis ikke usædvanligt, at man pitcher, men at det sker så åbenlyst, som tilfældet er sine steder i form af f.eks. pop-up vinduer, er usædvanligt og efterlader et indtryk af et mildt sagt aggressivt marked.

I debatten har kommentatorer delt deres taletid mellem at give deres bud på, hvorfor Zoomio gik ned, og at tale dårligt om de øvrige aktører på markedet. Dette sker samtidig med, at konkursboets kurator, Michala Roepstorff fra Plesner Advokatfirma, har meddelt, at aktiviteter som nyhedsbreve og kampagner fortsætter uanfægtet.

Anbefalinger savner nuancer

Den intense pitch-aktivitet koblet med kurators udmelding har fået Martin Bjørn Madsen, account director i Guava til at blande sig i debatten - en debat, han synes savner nuancer:

”Jeg mærker elementer af en i øvrigt foreståelig panikstemning blandt Zoomio-kunderne. Vi har selv flere kunder, der kører på platformen, og de spørger til råds. Derudover får jeg, som tidligere chef for Zoomios jyske afdeling, opkald og mails fra tidligere kunder, der spørger, hvad de skal gøre. Men det, der for alvor får mig på banen, er den manglende nuancering i de forskellige anbefalinger,” siger Martin Bjørn Madsen.

Gør du som plejer

Det hører med til historien, at netop Guava også har været på markedet for e-mail marketing. Men for to år siden stoppede man med at sælge egne løsninger for i stedet gå konsulent-vejen.

Zoomio er således blot én af flere platforme, som bureauets kunder bruger.

”Det væsentligste i denne tid er, som kunde, at holde hovedet koldt - selv om ikke alle omkring dig gør det samme. Og gøre som du plejer. Efter hvad jeg hører, forventer Zoomios kurator en løsning klar inden for få dage - og der skulle tilsyneladende være en vis basal support på systemet,” siger Martin Bjørn Madsen.

Der er run på – så vær tålmodig

Han anbefaler at tage sine forholdsregler - også selv om det umiddelbart ikke forekommer let, forstået således:

”Få lavet en kopi af databasen, såfremt denne kun ligger hos Zoomio. Og panik ikke, hvis du har problemer med at trække data ud, for alle er formentlig i gang med sikre data, og det vil over den næste tid give et voldsomt load på systemet, der naturligvis ikke er bygget til, at op mod 500 kunder trækker data ud samtidigt,” siger Martin Bjørn Madsen.

Revurdér dine behov

Selv om konkursen er en trist historie for Zoomios medarbejdere og en hektisk tid for kunderne, så kan der godt trækkes noget konstruktivt ud den, mener Guava-konsulenten:

”Benyt lejligheden til to ting: Få analyseret på dine bedste og ringeste mails - hvilket er en almen anbefaling til enhver, der påtænker at skifte platform - og stop op og revurdér dit behov. Erfaringen viser, at ambitionerne typisk overstiger det reelle behov, der måske kan være at udsende nyhedsbreve en gang om ugen,” siger Martin Bjørn Madsen.

Mange muligheder afhængig af ønsker

Han afviser ikke, at Zoomio - også efter en revurdering af behovet - kan være den rette platform for en kunde, men det er ikke givet.

”Med en ugentlig mail og simpel e-mail marketing er der en række alternativer. Har man til daglig ikke et stort supportbehov, ligger der en verden åben. Men har man brug for konsulenthjælp i ny og næ, er det nok ikke tosset at kigge mod systemer, der har dansk/skandinavisk support eller en dansk partner, der kan supportere løsningen. Går ambitionerne i retning af marketing automation, er Zoomio et af mange værktøjer - det samme gælder, hvis man selv er rutineret bruger,” siger Martin Bjørn Madsen.

Meget afhænger af ny ejer

Han tilføjer, at situationen kan ændre sig, når man kender profilen på - og udmeldingerne fra - en eventuel ny ejer af Zoomio.

”Den nye ejer kan være alt fra tidligere Zoomio-folk, over en nuværende konkurrent, til en ejer, der blot er interesseret i de mange millioner linjer kode, som Zoomio-platformen er bygget på. Uanset hvad vil jeg have svært ved at tro, at platformen lukkes ned med kort varsel,” siger Martin Bjørn Madsen.

Følg Børsen



 

Cases fra Bureaubiz