Fiat gør det, Lego gør det og Ducati gør det – selv Apple gør det, selvom de ikke skilter med det officielt:

Lytter til brugernes ideer, råd og kritik og omsætter det til udvikling af nye produkter eller forbedring af de gamle.

"I Japan er 45 pct. af alle produkter udviklet med hjælp fra kunderne selv, og det er noget man vil opleve i stigende grad fremover," siger Pawel S. Czarny til Børsen tv.

Værktøj på vej til Danmark


Han er netop ved at afslutte sit speciale på CBS, der handler om, hvordan virksomheder kan bruge sociale medier til innovation.

I specialet har han samarbejdet med den italienske bilproducent, Fiat, der netop har valgt at satse på dette. Præcis hvad Fiat har gjort er endnu hemmeligt, men Pawel S. Czarny konkluderer uden tøven:

"For de danske virksomheder, der i fremtiden i endnu højere grad skal vinde på det globale marked gennem evnen til at udvikle nye produkter og services, er der helt klart nye muligheder og værktøjer på vej gennem brugen af sociale medier."

Se tv-indslaget ovenfor, hvor Pawel S. Czarny forklarer, hvordan virksomhederne konkret kan bruge sociale medier til innovation. Han giver også gode råd til, hvordan man kommer i gang.

Vær selv med til at forme udviklingen

Borsen.dk er over sommeren mediepartner til en omfattende spørgeskemaundersøgelse, der skal afdække virksomhedernes erfaringer med sociale medier – hvem har fået skabt værdi, og hvem har ikke? Hvad er de største udfordringer, og hvor ligger potentialerne?

Alle virksomheder kan deltage i undersøgelsen her.

Det gælder også virksomheder, der ikke har brugt sociale medier, men som overvejer at gøre det. Læs mere om undersøgelsen og initiativet her.

Borsen.dk vil løbende dække emnet og følge op på delresultater fra undersøgelsen
Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu