En blog eller Facebook-gruppe kan fungere som et hurtigt fix i en markedsføringskampagne, og en Twitter-konto er en hurtig og billig måde, hvorpå virksomheden kan få sin helt egen nyhedskanal.

Men sociale medier er ikke bare smarte, hurtige fix – de er begyndelsen på en helt ny måde at kommunikere, interagere og innovere på. Det mener Jan Futtrup Kjær, stifter af virksomheden SocialSemantic, der har gjort det til sin mission at samle så meget viden som muligt ind om danskerne, virksomheder og organisationers socialmedievaner.

Den store æske med værktøjer

Han vurderer, at virksomhedernes brug af sociale medier kun er begyndelsen på et meget længere sejt træk. Organisationer skal se deres tilstedeværelse i sociale medier som et slags maraton – og ikke blot en hurtig sprint.

”Når vi kommer derhen, så er vi allerede nået halvvejen mod målet om at gøre Danmark til verdensmester i sociale medier,” siger Jan Futtrup Kjær.

For det er nemlig hans klare målsætning: Danmark og danske virksomheder skal være i topklassen til at bruge de sociale medier strategisk.

”Det kan gøre danske virksomheder mere effektive og give dem større konkurrencekraft. I tider hvor virksomheder hele tiden skal genopfinde sig selv med ”bedre & billigere” som mantra – oven i købet udfordret af en global finanskrise – så er der mange grunde til at åbne æsken med sociale medieværktøjer og se, om der ikke var noget, man kunne bruge til at forbedre sin forretning med,” siger Jan Futtrup Kjær.

1000 har allerede deltaget

Indtil videre har 1000 respondenter deltaget i Social Semantics undersøgelse, og små mønstre begynder at tegne sig i datasættet. Blandt andet, at sociale medier typisk brugs til PR, salg og marketing, mens især områder som HR og produktudvikling sjældent tager sociale medier i brug.

”Men ikke fordi interessen ikke er der. Vi kan se, at mange gerne ville udnytte sociale medier mere strategisk, men de ikke ved hvordan. Samtidig er der heller ikke altid den store interesse i at investere den nødvendige tid og penge i det. Sandsynligvis fordi, man ikke på nuværende tidspunkt har de store erfaringer med at forstå, hvad værdien af sociale medier er for ens virksomhed, og hvordan værdien skabes af det, man lægger i det,” fortæller Jan Futtrup Kjær.

Videnshullet skal lukkes

Netop derfor er Social Semantics eget mål at samle så meget data ind, at der kan udvikles et datasæt, som både virksomheder og de mange danske rådgivningsfirmaer kan tage udgangspunkt i. For den største udfordring for brugen af sociale medier er stadig et gigantisk videnshul.

”Det hul vil vi gerne være med til at lukke med de her data. Så kommer vi ud af den her problematik, hvor folk synes, sociale medier er ”fluffy”,” siger Jan Futtrup Kjær.

Input er velkomne - længe endnu

Social Semantic søger nu EU midler til at drive undersøgelsen videre, og Jan Futtrup Kjær understreger, at ligesom sociale medier ikke er et hurtigt fix, så er undersøgelsen det heller ikke.

”Målet er at søsætte en portal med fokus på europæiske organisationers anvendelse af sociale medier – og resultaterne fra undersøgelsen kan således komme til at leve som en tilbagevendende – årlig begivenhed og et index, man kan slå op i og se, hvor vi gør det godt, og hvor vi kan blive bedre,” siger Jan Futtrup Kjær.

Han understreger, at undersøgelsen sandsynligvis aldrig slutter, og at SocialSemantic vil fortsætte med at indsamle data, der hele tiden kan gøre os klogere og bedre. Og så er SocialSemantic altid åben for input.

”Alle der har tanker om, hvad vi skal arbejde med, hvad er det for udfordringer, vi skal møde for at bringe Danmark i superligaen på det her område, er jfk@socialsemantic.eu">meget velkomne til at henvende sig til os,” opfordrer, Jan Futtrup Kjær.

-- --

BØRSEN Online er over sommeren mediepartner til en omfattende spørgeskemaundersøgelse, der skal afdække virksomhedernes erfaringer med sociale medier – hvem har fået skabt værdi, og hvem har ikke? Hvad er de største udfordringer, og hvor ligger potentialerne?

Alle virksomheder kan deltage i undersøgelsen her.

Det gælder også virksomheder, der ikke har brugt sociale medier, men som overvejer at gøre det.

Læs mere om undersøgelsen og initiativet her på www.socialsemantic.eu.

Borsen.dk vil løbende dække emnet og følge op på delresultater fra undersøgelsen

Hvad mener du - deltag i debatten

Børsen vil rigtig gerne vide, hvad du mener om denne historie. Bidrag gerne med holdninger, gode ideer og konstruktive indspark. Vi ønsker en god og saglig debat. Du kan læse om vores debatregler her.

Med venlig hilsen
Thomas Bernt Henriksen, debatredaktør

π