Lyden på Roskilde festival skal være (endnu) bedre
Lyd er ikke bare lyd. I dag skal Netværk for Dansk Lydteknologi og bla. Oticon lære mere om god lyd - og fortsat holde dansk lydteknologi øverst på verdensplan.
Foto: Nanna Kreutmann/Rockphoto
Medier Af
Bedre lydoplevelser for publikum, kunstnere og medarbejdere på Roskilde Festival. Det er fokusområdet, når festivalen i dag i samarbejde med Netværk for Dansk Lydteknologi afholder en innovations-workshop, der bl.a. indeholder scenebesøg, oplæg fra lydvirksomheder og samtaler med de lydteknisk ansvarlige på festivalen.

»I workshoppen vil vi forsøge at være innovative og diskutere nye ideer og allerede fremkomne forslag til at styrke oplevelsen på festivalen. Af allerede startede initiativer undersøger vi f.eks. alternative teltdugs-materialer, der kan gøre lyden bedre i teltene, og vi overvejer bedre retningsstyring af især bas-lyden for at mindske generne mellem scenerne og i Roskilde uden for festivalområdet, hvor beboere dårligt kan undgå at føle sig forstyrrede,« siger Kim Rishøj, der sidder i styregruppen for Netværk for Dansk Lydteknologi og er medstifter af innovationsvirksomheden TC Electronic, som deltager på workshoppen, og som bl.a. leverer forstærkere til festivalen.

Netværk for Dansk Lydteknologi har over 300 medlemmer. Lige fra forskerkræfter fra bl.a. DTU, Syddansk Universitet og Aalborg Universitet til en række større danske virksomheder, der beskæftiger sig med lyd – fra høreapparatfabrikanter til producenter af lydmålingsinstrumenter.

Dansk lyd for 20 mia. kr.

Netværkets vision er at bevare Danmark som et af verdens førende lande inden for lydteknologi, når det gælder viden, forskning og uddannelse. Den danske lydbranche har en eksportværdi på mere end 20 mia. kr. årligt, og alene høreapparatindustrien med Oticon og GN i spidsen sidder på 40 pct. af verdensmarkedet.

Netværk for Dansk Lydteknologi er derudover et af 23 innovationsnetværk, som Forsknings- og Innovationsstyrelsen støtter økonomisk. Netværket får hvert år 6 mio. kr., som skal bruges på lydforskning.

Crossoverglobal, der også deltager på festivalens workshop, og hvis kerneområde er at revolutionere måden, hvorpå mobilen bruges, er en af de virksomheder, der har fået økonomisk støtte til et innovationsprojekt.

Det skal bidrage til at få afklaret nogle af de lydteknologiske udfordringer, der er i forbindelse med udvikling af en særlig mobilapplikation, som bl.a. kan sende lyden fra en koncert til mobiltelefonen via hovedtelefonerne. Derved får brugerne en langt bedre lyd, da de eksempelvis kan høre sangerens stemme tættere på og i stereoformat.

»På workshoppen vil vi komme med vores bidrag til, hvad en bedre lydoplevelse er, og vi kommer desuden for at skabe netværk,« siger Kirsten Lyhne, direktør i Crossoverglobal.

50 ingeniørstuderende

Høreapparatvirksomheden Oticon deltager ligeledes. Formålet er bl.a. at måle lydtrykket ved hjælp af 50 ingeniørstuderende, som går rundt med høreapparater hver dag på festivalen. Lyden registreres i høreapparatet og overføres til en computer, og resultaterne er til gavn for Roskilde Festival, som derved kan måle, hvad koncertgængerne udsættes for.

»Det virker måske en smule absurd, når vi nu tjener penge på høreapparater, men vi vil faktisk gerne være med til at forbedre lyden og mindske høreskaderne,« siger afdelingsleder Peter Thorndahl fra Oticon, der tilføjer, at virksomheden også ser det som en branding-mulighed for at synliggøre Oticon over for ingeniørstuderende.

Koncernen var sidste år sammen med Dansk Lydteknologi med til at gennemføre en undersøgelse blandt festivalens publikum, der skulle kortlægge, hvor stor betydning lyden har, og hvad der kendetegner god og dårlig lyd. Resultatet var bl.a., at festivalgængerne ønskede en forbedret lyd, f.eks. gennem surround-systemer, på scener og i telte.

Læs også