Solgte sit navn for trecifret millionbeløb: Nu fortæller han hvorfor
"Det er altså ret følelsesbetonet for mig. Jeg har bygget virksomheden op fra ingenting. Det er et lille barn, som jeg nu skal sende videre," siger Johan Bülow om salget af sit livsværk Lakrids by Johan Bülow til den svenske kapitalfond Valedo Partners
Foto: Tobias Nørgaard Pedersen
Longread Af
Johan Bülow oprettede en kassekredit på 25.000 kr som 14-årig: Nu har han solgt sit navn for et trecifret millionbeløb. Vi har fulgt ham før, under og efter salget af en af danmarkshistoriens største iværksættersuccesser.




KUGLEPENNEN


Der er dage, man glemmer, og der er dage, man husker. Til den dag, man dør. I dag er sådan en dag. Johan Bülow har brugt timer, rigtig mange timer, på at tænke på denne dag. Set frem til den. Med glæde, men også med angst, nervøsitet og spænding.


Det er fredag 8. juli 2016, og der er to timer til, han går ind af døren hos advokatfirmaet Bech-Bruun på Langelinie Allé 35 i København for at underskrive den aftale, der betyder, at han ikke længere er eneejer af den lakridsvirksomhed, han har brugt ni år af sit liv på at bygge op. Ni år, hvor stort set samtlige vågne timer er brugt på at tænke på netop den virksomhed, han nu sælger aktiemajoriteten i. Det er ikke bare en forretning, det er en livsstil, han siger farvel til.





Blå bog
Johan Bülow

32 år, grundlagde i 2007 virksomheden Lakrids by Johan Bülow på Bornholm, hvor han er vokset op. Han er søn af Pernille Bülow, der er glaskunstner på øen, mens Bülows far er bankansat. Johan Bülow har tre mindre søskende, Emma, Max og Carlos.

Har en handelseksamen fra Niels Brock i København og startede oprindeligt sin erhvervskarriere som barchef på Café Sommersko i København, før han blev supervisor på Restaurant Bleu på det dengang nyåbnede Hotel Skt. Petri i hovedstaden.

Blev kåret som Årets Leder i 2014 af interessereorganisationen Lederne, ligesom han i 2013 blev tildelt prisen som Ernst & Youngs "Entrepreneur of the year".

Er gift med Sarah Askari, der er tidligere indehaver af accessoriesbutikken It's i København. De bor for tiden sammen i en hotellejlighed, indtil de flytter i egen villa på Frederiksberg. Parret har Eleanor på fire og Oliver på et år.

Lakrids by Johan Bülow har ca. 200 ansatte og sælges i 1600 butikker. Virksomheden råder over 20 egne butikker. Johan Bülow solgte i sommer aktiemajoriteten til den svenske kapitalfond Valedo Partners, der bl.a. også ejer en del af Joe & The Juice-kæden.



"Jeg har lagt 80-100 timer om ugen i den virksomhed. Jeg tænker på den, når jeg vågner, og jeg spekulerer på den, når jeg går til ro. Altid. Jeg er blevet indbegrebet af Lakrids og personificerer virksomheden, så det er klart, at dagen fylder rigtig meget i mit hoved."

Som far til to børn på fire og et år er han stået tidligt op sammen med sin kone Sarah Askari i boligkomplekset Stay på Islands Brygge i København, hvor familien har boet det seneste års tid, mens deres nyindkøbte villa på Frederiksberg er ved at blive istandsat.


"Noget af det første, jeg tænkte på i morges, var, hvad for noget tøj, jeg skulle have på til signingen. Jeg har ikke før prøvet at underskrive sådan en kontrakt, og jeg ved ikke, hvordan sådan noget foregår. Så jeg spekulerede. Skulle jeg komme som Johan Classic? Altså i jeans og hvid T-shirt? Eller skulle det være mere formelt med skjorte og jakke? Jeg kommer, som jeg er, tænkte jeg. Det er jo også den Johan, køberne har købt sig ind i, og han er ret loose. Så det blev sorte jeans og T-shirt."

"Noget af det første, jeg tænkte på i morges var, hvad for noget tøj, jeg skulle have på til signingen. Jeg har ikke før prøvet at underskrive sådan en kontrakt, og jeg ved ikke, hvordan sådan noget foregår."


Allerede et par dage forinden har Johan Bülow sammen med sine nærmeste rådgivere fået de sidste detaljer i kontrakten på plads. De er enige. Johan Bülow skal sælge aktiemajoriteten i sin virksomhed til den svenske kapitalfond Valedo Partners, der i forvejen ejer en del af Joe & The Juice og derfor har et godt kendskab til dansk detailhandel. Valedo Partners har længe haft øje på Johan Bülows lakridssucces, og parterne har flere gange mødtes uformelt hen over de seneste to-tre år.

"Det er ingen hemmelighed, at der har været mange interesserede købere gennem årene, og at jeg har holdt møder med en del af dem. Det er sådan noget med at dukke op på et hotel eller et anonymt konferencecenter og så drikke lidt kaffe. Det foregår meget diskret, og sådan skal det være. Jeg har altid værnet om mine medarbejdere, for de skal ikke føle, at jeg render rundt og laver aftaler bag deres ryg, men netop i denne proces har det simpelthen været nødvendigt, for jeg har ikke kunnet gå rundt og fortælle vidt og bredt om, hvad jeg havde gang i," fortæller Johan Bülow, der i stedet har brugt både sin kone samt forældrene og sin advokat som nærmeste rådgivere.





"Det har været guld værd at have min familie omkring mig til at lytte og støtte mig, men det er klart, at det er begrænset, hvor meget de kan hjælpe i sådan en situation. Det har primært handlet om selve følelserne bag, mens jeg har talt det juridiske igennem med min advokat gennem mange år, Svend-Aage Dreist Hansen, der har fulgt mig på rejsen og både kender mig som forretningsmand, men også som menneske."




"En af de ting, vi har talt meget om, er det faktum, at jeg sælger mit navn. Jeg kan f.eks. ikke længere bruge det til at sælge andre former for slik eller fødevarer, men jeg har vurderet, at det er prisen værd, hvis mine ambitioner om at få Lakrids ud over grænsen skal gå i opfyldelse. Og det er ikke en opgave, jeg tror, jeg vil være i stand til at løfte alene," siger Johan Bülow om tankerne bag at lade en stor og kapitalstærk partner sætte sig for bordenden.

"I et lille land som Danmark med kun 5 mio. indbyggere kan du sagtens opbygge en virksomhed og begå fejl undervejs, som du så retter til. Men hvis du går ind på et marked som det tyske med 85 mio. forbrugere, har du kun ét skud i bøssen"


"I et lille land som Danmark med kun 5 mio. indbyggere kan du sagtens opbygge en virksomhed og begå fejl undervejs, som du så retter til. Men hvis du går ind på et marked som det tyske med 85 mio. forbrugere, har du kun ét skud i bøssen. Og der skal tryk på af en anden verden. Med salget til Valedo giver jeg ikke mit barn væk til adoption – jeg fortsætter jo selv i virksomheden – men jeg sikrer, at barnet kan vokse sig stor og stærk og måske en dag komme på Harvard."
Præcis klokken 08.00 træder Johan Bülow ind i kontorlokalet hos Bech-Bruun, hvor 20 mennesker er samlet for at gennemgå og ikke mindst underskrive kontrakten mellem iværksætteren Bülow og kapitalfonden Valedo Partners.



Han rejser sig op for at takke alle dem, der har været involveret i processen. Han fortæller dem, at han har en god følelse i kroppen, og der bliver skubbet en stak papirer frem mod ham. Han griber fat i en kuglepen på bordet og skriver under. Og lige dér tænker han, at han burde have haft en eller anden fin fyldepen med sig, men nu bliver det altså en halvslidt reklamekuglepen, han underskriver med. Han tager et billede af kuglepennen og tager den med hjem. Den skal foreviges.
I bilen på vej fra advokatkontoret og ud til lakridsfabrikken kommer den. En underlig prikken i kroppen. Nervøsiteten. Det er nu, Johan Bülow skal orientere sine ansatte i virksomheden om den aftale, han netop har underskrevet.



ÆGTEFÆLLEN
om Johan Bülow

"Johan har vist sig at være en dygtig forretningsmand, men det vidste han nok ikke engang selv, da han startede ud i 2007. Han er vokset med opgaven, men måske var han også nået dertil, hvor han savnede noget sparring og nye udfordringer. Derfor er det så godt, at han nu har fået flere partnere med om bord. Det er godt, at det ikke længere kun er ham, der er bossen for bordenden.

Min bedstefar sagde engang til mig, at jeg skulle sætte mig ved siden af de klogeste elever i klassen, for så blev jeg selv dygtigere. Det er også dét, Johan nu har gjort. Men der er også sket meget, siden handlen er faldet på plads. Hvis jeg troede, jeg havde en mand, der arbejdede meget, er det intet imod det, jeg oplever i dag. Han er lige gået et gear op, og jeg har ikke set meget til ham, så det er en ny hverdag, jeg lige skal vænne mig til. Men når det er sagt, så er Johan der altid, når jeg har brug for ham eller beder ham om at være til stede."

Sarah Askari, kæreste med Johan Bülow
siden 2006. De blev gift i 2014



Johan Bülow har solgt aktiemajoriteten af sin virksomhed for et trecifret millionbeløb, men pengene er slet ikke det, han tænker mest på. "Min familie og jeg har jo tjent gode penge i mange år, så vi lever på mange måder allerede det liv, vi gerne vil leve," siger han.
Tobias Nørgaard Pedersen



KULMINATIONEN


Dagen før sidder Johan Bülow lidt uroligt i stolen. Skubber den frem og tilbage. Hen til bordkanten og tilbage igen. Han taler afdæmpet i små, skarpe sætninger. Og han lytter. Det er han god til. Han er opmærksom på, hvad der bliver sagt, og tænker over, hvad det er, han vil sige, før han siger det. En velovervejet ung mand.

Det med at lytte har han på det sidste haft rig lejlighed til at øve sig på. Han har faktisk ikke gjort så meget andet. Han har været "lidt på udebane," som han siger. Men det har været en læringskurve, han har fulgt uden at kny. Den har været stejl som bare satan, og der har været morgener og aftener, hvor han bare har stået og set sig selv i spejlet og tænkt, at "det her må stoppe nu. Du kan simpelthen ikke rumme mere i dit hoved."

"Men så har jeg sagt: "Johan, du vil jo det her. Du vil fremad, lære nyt og vokse. Og så er jeg bare fortsat derudad. Men jeg har jo ikke haft en kina­mands chance for at forstå, hvad det er, der foregår. Jeg har været fuldstændig afhængig af mine rådgivere og selvfølgelig forsøgt at sætte mig ind i sagerne, men hey, jeg er god til at lave lakrids. Og jeg har bygget en virksomhed op, der tjener gode penge. Men jeg er også sindssygt ambitiøs og vil se min virksomhed vokse. Jeg vil have den op på et højere niveau, og jeg har spurgt mig selv igen og igen, om jeg kan gøre det alene. Tro mig, det er en tanke, der har fyldt alt i mig hver eneste aften, når jeg har lagt mit hoved på hovedpuden."

"Det er altså ret følelsesbetonet for mig. Jeg har bygget virksomheden op fra ingenting. Det er et lille barn, som jeg nu skal sende videre"


"Det er altså ret følelsesbetonet for mig. Jeg har bygget virksomheden op fra ingenting. Det er et lille barn, som jeg nu skal sende videre, og det er klart, at jeg vil sikre mig, at jeg træffer den rigtige beslutning. Men jeg er overbevist om, at det er det helt rigtige valg, jeg nu har truffet."

Om lige knap 19 timer gør han det så. Sætter sin underskrift på det papir og på den kontrakt, der er kulminationen på ni års benhårdt arbejde. Flere intense måneder med hemmelige forhandlinger i mødelokaler på hoteller og advokatkontorer er endelig ovre.

Med underskriften gør Johan Bülow det, de fleste kun tør drømme om. Han sælger livsværket i en alder af 32 år og kan fremover kalde sig en særdeles velhavende ung mand.

Men det handler ikke kun om pengene. Der er mere på spil end de mange millioner, der ruller ind på kontoen, siger hovedpersonen selv.


"Jeg tror på min virksomhed. På idéen og potentialet. Og jeg helmer ikke, før jeg har set, hvad eventyret rummer."

"Jeg tror på min virksomhed. På idéen og potentialet. Og jeg helmer ikke, før jeg har set, hvad eventyret rummer."

"Lakrids by Johan Bülow" er blevet et brand, de fleste danskere kender, ligesom fortællingen bag er blevet en af nyere tids mest kendte iværksætterhistorier. Det er den klassiske fortælling om et ungt menneske med en god idé. Den amerikanske drøm – bare på dansk: Start fra bunden, og søg mod toppen. Tilsæt en lille smule held, og sørg for at have timingen i orden.

"At det lige blev lakrids er en tilfældighed. Men jeg har altid interesseret mig for gode råvarer, mad og vin. Og så er jeg vild med lakrids, som dengang jeg startede op, var lig med Piratos og Ga-Jol. Jeg tænkte, at der da måtte være nogle, der gik op i at lave ordentlig lakrids. Men det var der ikke,"

Virksomheden er en succes fra day one. De første dåser med Johan Bülows hjemmelavede lakridser bliver solgt på et par timer fra den lille bod, han har opstillet hjemme på fødeøen Bornholm. Om natten koger han flere lakridser, som bliver solgt i det sekund, de kommer på hylden.

Det er dén historie, han har fortalt igen og igen. For hvis der er noget, Johan Bülow er mester i, er det netop storytelling. Og han erkender blankt, at det netop er iværksætterhistorien, der har været med til at drive virksomheden fremad.

"Folk vil rigtig gerne høre om successen. På et tidspunkt er det lige før, jeg kan leve af fortællingen alene og blot rejse rundt og holde foredrag."

Det kommer så vidt, at han endda må sætte honoraret for sine uhyre populære foredrag op fra 25.000 kr. til 50.000 kr., da han simpelthen mangler tid til at koncentrere sig om sin virksomhed.

Men lige meget hjælper det. Bookingerne vælter fortsat ind. Og Johan Bülow kører land og rige rundt for at fortælle historien om Lakrids. Det er brandbuilding og storytelling i levende live. Og virksomheden? Den bliver blot mere værd. År efter år.


ADVOKATEN
om Johan Bülow

"Jeg har kendt Johan i størstedelen af hans aktive erhvervskarriere, og selvom der er stor aldersforskel på os, så fungerer vores samarbejde godt. Det unikke ved Johan er hans evne og vilje til at lytte til råd. Han suger til sig af viden og næring fra andre, men samtidig er han en person, der tænder ild i andres øje og formår at begejstre folk omkring sig. Johan har en enorm indsigt i detaljerne kombineret med evnen at se det hele lidt fra oven. Ofte er iværksættere enten helt nede i materien eller helt oppe i skyerne. Men Johan mestrer begge dele.

Under selve salgsforløbet har Johan virket rolig og upåvirket, og det skyldes, at han tror så meget på sin virksomhed. Han har ikke på noget tidspunkt frygtet, at handlen ikke skulle blive til noget."

Svend-Aage Dreist Hansen,
advokat for Johan Bülow siden 2008


De mange måneder med intense forhandlinger med kapitalfonden Valedo Partners har på flere måder tæret på Johan Bülow, og der har været dage, hvor han har set sig selv i spejlet og sagt: "Det her må stoppe nu. Du kan simpelthen ikke rumme mere i dit hoved."
Foto: Tobias Nørgaard Pedersen



KONTANTERNE


Solen skinner på den matsorte lakridsfabrik i Avedøre, da Johan Bülow kører sin sort-hvide Audi ind på parkeringspladsen. Han husker præcis den dag, han overtog fabrikken og mødte op til første arbejdsdag i de nymalede lokaler. Han holdt uden for i fem-seks sekunder og tænkte, at det nok ville blive en dag, han aldrig ville glemme.

"Men et par minutter senere var jeg jo i gang og har egentlig ikke tænkt så meget over det siden da," siger Johan Bülow, der på denne fredag kan fejre virksomhedens ni års fødselsdag med rejsegilde på en ny 2000 kvadratmeter stor tilbygning. Men han kan også fejre fødselsdagen med nyheden om de nye partnere, der er kommet om bord blot få timer tidligere.

Godt halvdelen af virksomhedens 200 ansatte er samlet til et seminar på fabrikken, og Johan Bülow kan godt fornemme, at der er mere på spil end normalt, da han stiller sig op og indleder sin tale om den rejse, virksomheden har været ude på de seneste mange år.

Han fortæller lidt om opstarten, om virksomhedens vækst og dens mange successer. At der nu sælges Lakrids by Johan Bülow i 1600 butikker verden over, og at de nu har 20 egne butikker i både Danmark, Norge, Sverige og Tyskland. Og så fortæller han dem, at rejsen kun lige er begyndt. Han nævner, hvad der er sket tidligere på dagen, men beroliger de fremmødte med, at de ikke skal være færre, men flere medarbejdere.

"Der spredte sig faktisk en rigtig god stemning," husker Johan Bülow, der tilbringer resten af eftermiddagen sammen med sine medarbejdere, før han kører hjem til lejligheden på Islands Brygge. Hans mor og stedfar er fløjet over fra Bornholm for at fejre aftalen, og meningen er, at de alle skal ud at spise noget god mad, men det ender med, at de bliver hjemme og spiser thai-takeaway. De drikker dog et glas champagne.

Resten af weekenden står lidt hen i en døs, men søndag aften klokken 22.00 sker der noget. Dagbladet Børsen bringer historien om salget online, og det får straks Johan Bülows mobil til at ringe, og mailboksen til at bugne.

Det vælter ind med beskeder. Han får 16 sms'er på ingen tid, og i løbet af en time har han pluddselig 56 ulæste e-mail. Folk vil ønske tillykke og sige "godt gået." Det er en ret overvældende følelse, at folk på den måde løfter på hatten for ham.

"Jeg tror på min virksomhed. På idéen og potentialet. Og jeg helmer ikke, før jeg har set, hvad eventyret rummer."


Næste morgen er Johan Bülow sammen med sin familie på vej på ferie, og han træder derfor ikke frem i medierne for at kommentere handlen.


"Det havde jeg helt ærligt heller ikke brug for. Jeg havde bare brug for at tage med min familie til Bornholm, og der blev vi så ovre i tre uger."

Dagene går med at spise god mad, købe friske råvarer, plukke jordbær og tage med børnene til middelalderfestival. Den slags, en helt almindelig børnefamilie gør. Men mobil- og internetforbindelsen i Svaneke er helt hen i vejret, og Johan Bülow må cykle ind til byen eller op på en bakketop for at få forbindelse. Den e-mail, han husker bedst fra ferien, er den, hvor han bliver spurgt, om han vil være med i "Vild med dans?" Han griner og takker nej.

En lille måned efter underskrivelsen af kontrakten er holdet bag handlen igen samlet hos advokatkontoret Bech-Bruun til en såkaldt closing. Det er nu, pengene rent fysisk skal gå fra kapitalfondens konti over til Johan Bülows eget holdingselskab. Det lyder kompliceret, men er enklere end som så, forklarer Johan Bülow.

"Det er ikke noget, jeg har spekuleret så meget over, men jeg kan da godt mærke, at det er som om, ­skuldrene lige sænker sig et par centimer. Wow, altså det er da behageligt...""

"Mine rådgivere og et par bankfolk fra Danske Bank sidder ved deres computere og siger så til mig, at "nu er pengene gået," og beder mig tjekke min netbank. Det gør jeg på min mobil. Jeg logger ind og ser, at pengene er der. Det er ikke noget, jeg har spekuleret så meget over, men jeg kan da godt mærke, at det er, som om skuldrene lige sænker sig et par centimer. Wow, altså det er da behageligt..."

Præcis hvor stort det tal, der nu står på kontoen, egentlig er, vil han ikke ud med. Men han bekræfter, at der er tale om et trecifret millionbeløb.

"Men jeg ser ingen grund til, at det præcise tal behøver at komme ud. Jeg er glad og tilfreds. Lad os bare sige det sådan."

Om aftenen giver Johan Bülow den lidt mere gas og spiser sammen med sin familie, rådgiverne og de nye partnere fra Valedo Partners en stor closing-dinner på michelinrestauranten Alberto K på toppen af Radisson Royal i det centrale København.

"Det er en fantastisk aften, og jeg takker dem for et godt samarbejde og siger igen, at jeg føler, det har været et godt, åbent og ærligt forløb. Vi har ikke været oppe at slås eller råbt efter hinanden, som man nogle gange hører om i forbindelse med sådan nogle ret intense forløb. Jeg siger til dem, at jeg har en god feeling med det her."



PARTNEREN
om Johan Bülow

"Iværksættere er ofte sælgere med stor passion og hjertet med i det, de laver, og det gælder i høj grad Johan. Lakrids er hans livsprojekt, og det kan man mærke, når man er sammen med ham. Johan er meget velovervejet og lader sig ikke bare rive med. Han tænker ikke kun på i morgen, og det er vigtigt for os som partnere. Vi var meget tidligt i forhandlingsforløbet enige om de store linjer i handlen, og der har ikke været overraskelser undervejs. Vi havde en god forståelse for hinanden, og det er sådan, vi godt kan lide at arbejde. Johan er også en sympatisk person, som jeg gerne vil tilbringe tid sammen med uden for vores fælles lakridsprojekt."

Thomas Noroxe, partner i kapitalfonden
Valedo Partners, der er ny majoritetsejer
i Lakrids by Johan Bülow



Det begyndte med en enkelt lakridskoger og en lille stand på Bornholm. I dag har Johan Bülow 200 ansatte og sælger sin lakrids i 1600 butikker verden over. Halvdelen af de solgte lakridser er dem, der har chokoladeovertræk – og som bliver til her på fabrikken i Avedøre.
Foto: Tobias Nørgaard Pedersen




KONGEDØMMET


Det er midt i oktober, da Johan Bülow en kold efterårsaften bliver gelejdet ind via bagindgangen i Magasin og op på øverste etage af varehuset på Kongens Nytorv i København.

I vareelevatoren fortæller Johan Bülows butikschef, at der er godt fyldt til aftenens foredrag, og at der normalt kun kommer 30 på sådan en hverdagsaften. Lige nu er der omkring 90 personer samlet i personalekantinen.

"Yes, sådan skal det være. Total rockstar," udbryder Johan Bülow.

Nervøsitet er der intet at spore af. Dette her er – næsten – rutine, når man har gennemført mere end et par hundrede foredrag foran alt fra skoleelever over Rotary-medlemmer til nogle af de mest kendte iværksættere i ind- og udland. Det er business as usual for Johan Bülow, der indleder sin peptalk med at spørge ind til, om der måske sidder nogle blandt publikum med en god idé eller en lille iværksætter i maven?

"Jeg er beviset på, at man kan starte som 22-årig med en enkelt lakridskoger og ende med 200 ansatte og salg af varer til hele verden."

"Så tro på det. Gå ud og vis verden, hvad det er, I kan. Jeg er beviset på, at man kan starte som 22-årig med en enkelt lakridskoger og ende med 200 ansatte og salg af varer til hele verden."

Siden salget af aktiemajoriteten til Valedo Partners har Johan Bülow forsøgt at finde ind i en ny hverdag, hvor han skal definere sig selv og sin rolle på ny. Han er stadig direktør i virksomheden, men har ikke længere den afgørende stemme. Det er en balancegang, og han arbejder "mere end nogensinde" for at kunne matche de nye, stærke kræfter, der er kommet ind i bestyrelsen.



"Det er vildt inspirerende at opleve, hvor professionelle de er. Og jeg kan virkelig mærke, at jeg skal oppe mig for at følge med. Tempoet er lige blevet sat flere niveauer i vejret, og jeg har sygt mange ting på min to-do-liste." Især her i fjerde kvartal, der er absolut højsæson for salg af lakridser.

"55 pct. af vores omsætning finder sted i årets sidste ti uger. Det er nu, det hele kulminerer, og salget af f.eks. vores julekalender banker bare derudad. Her i Magasin bliver det vildt og blodigt hvert eneste år, for der er kamp om hver eneste kunde."

Men den sorte lakridskalender sælger nu nærmest sig selv, og alene i år er der langet flere tusinde over disken til en stykpris på 300 kr. Det sikrer en større millionomsætning, der også sætter sit tydelige aftryk på årsregnskabet og ikke mindst egenkapitalen i Johan Bülows holdingselskab, der i skrivende stund ligger på små 55 mio. kr.

"Det er da helt utroligt, så meget journalister og andre går op i penge, men det har virkelig aldrig været en drivkraft for mig."

"Det er da helt utroligt, så meget journalister og andre går op i penge, men det har virkelig aldrig været en drivkraft for mig. Min familie og jeg har tjent gode penge i mange år, så vi mangler ikke noget. Vi lever allerede det liv, vi gerne vil leve, så selve handlen har ikke vendt op og ned på vores liv og hverdag,"
Johan Bülow tænker sig om et par sekunder.

"Nej, det passer ikke helt. Der er faktisk sket noget, for jeg har aldrig før fået så mange henvendelser som nu. Det er folk, jeg ikke kender, der skriver, ringer eller kommer op til mig på gaden for at snakke om deres idéer. Det er fint nok, for jeg kender den ild, der brænder i dem. Jeg har den selv i mig. Men de har selvfølgelig hørt om handlen, og nu vil de have mig til at investere i deres idéer."

"Jeg kan godt sidde derhjemme en sen aftentime og læse de der pitches. Det er da ret sjovt og vildt at læse om alle de idéer, der er derude."

Johan Bülow smider dem ikke bare ud. Tværtimod. Han læser de mange breve og projekter, folk sender til ham, og så giver han dem svar retur, hvis han kan mærke, at der er seriøsitet bag tankerne.
"Jeg kan godt sidde derhjemme en sen aftentime og læse de der pitches. Det er da ret sjovt og vildt at læse om alle de idéer, der er derude."

Han har dog ikke selv kastet sig over så mange nye projekter – endnu.
"Men det kommer. Lige nu har jeg bare nok at se til med min egen forretning," forklarer Johan Bülow, der afviser, at han på et tidspunkt kunne på finde på at trække sig og "bare smutte af sted til en øde ø."

"Det ville være dybt useriøst, hvis jeg som 32-årig skulle forlade arbejdsmarkedet for bare at nyde livet. Det er så langt fra mit værdisæt, som det overhovedet kan komme. Altså hvad skulle jeg så lave? Gennemføre en Ironman eller hvad? Helt ærligt. Jeg er vokset op med arbejde og har været i gang, siden jeg var ti år. Det holder jeg ikke op med, bare fordi jeg er blevet økonomisk uafhængig. Jeg elsker at knokle for en idé og et projekt, som jeg tror på. Og vi er endnu langt fra i mål med Lakrids. Vi er kun lige startet."

Drømmen er at åbne store flagskibsforretninger i London, Paris og New York.

"Jeg drømmer stort, det ved jeg, men jeg tror seriøst på Manhattan. Det skal være et fuldstændig gennemført lakridsunivers, et oplevelsescenter, hvor folk kan komme ind fra gaden og både se, dufte og smage den økologiske lakrids. Et sted, folk vil besøge igen og igen. Jeg tror på, at vi rammer direkte ned i det, der foregår i verden lige nu, hvor der er en udbredt tendens til, at forbrugerne går efter kvalitet, og vil have, at der er ordentligt håndværk bag produktet. Det er planen, at vi om tre år er to-tre gange større, end vi er i dag. Så jeg får travlt. Endnu engang."

Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu