Bøger: Topkarakter til bog om digital strategi
En af bogen pointer er, at det ikke længere er et forretningsmål få besøgende på hjemmesiden f.eks. via en konkurrence. Tiden, hvor man bare fik bygget et visitkort på nettet - uden at kende return-on-investment - er slut.
Foto: Colourbox
Generelt Af ,
Når min voksne datter ikke kan finde de helt rigtige sportssko i Vordingborg, bestiller hun dem hos Nike på nettet. Hendes mor ville måske have levet med det udvalg, der nu engang findes i byen.

Bedømmelse:
6 af 6 stjerner


Det er værd at notere sig, når vi taler digital strategi - og det er præcis bogens formål. Vi er ikke længere på nettet for sjov, men for at sikre forretning - nu og i fremtiden.

Og at få besøgende på hjemmesiden f.eks. via en konkurrence - er ikke forretning. Tiden, hvor man bare fik bygget et visitkort på nettet - uden at kende return-on-investment - er slut. Værdibegrebet har udviklet sig.

Tænk bare på hvordan vi for få år siden var overladt til en venlig telefondame i flyselskabet, når vi købte flyrejser. Det er – mentalt set – meget længe siden.

Købsprocessen på nettet er i meget højere grad styret af brugeren. Nettet har gjort det lettere at sammenligne tilbud og mere foregår på brugerens præmisser – ikke bare udenfor almindelig åbningstid, Derfor gælder det om at få indsigt i brugerens købemønstre.

Hvis du vækker en produktionschef om natten, kan han tale om tale om sine produkters værdikæde, men kan ham også berette om sine kundens værdikæde? Det mener forfatterne til denne bog, bliver noget sværere for de fleste, og det er pointen.

Det gode råd?

Hellere være meget for få, end lidt for mange.

Dermed erklæres kampagnen død. Den skaber ikke (længere) den langsigtede konkurrencemæssige fordel, men bliver et ørkesløst råberi ud i æteren. Alternativet er at bygge ægte, langsigtet værdi for dine eksisterende og potentielle kunder via et digitalt aktiv.

Det er, hvad TDC gør, når de lancerer `Play`, som giver adgang til en masse musik og egne spillelister – for det binder kunden, som vil tabe musikken, hvis hun skifter selskab. Så med mindre du vil markedsføre dit produkt til ældre damer tilbudsjagt, skal du i gang med at tænke nyt.

Tænk hvis den milliard, som danske virksomheder kastede efter bannerannoncer i 2010 i stedet blev brugt til at skabe unikke ydelser og services til kunderne, som Apple bygger langsigtede kunderelationer.
Hvad skal der bygges på?  – på data selvfølgelig!

Den digitale værdiproduktion starter med data. Data i sig selv er ikke meget værd, men når data transfomeres til information, kan de blive af værdi for kunder.

Bankerne har længe kunnet se, hvad kunderne brugte deres penge på, men for nylig forærede Nykredit kunderne en stribe grafer, der præsenterer dig for ikke blot dit eget forbrug, (husleje, forsikring, rejser, benzin osv.), men også over hvad gennemsnitsdanskere bruger pengene på.

Og dermed skabes et brugbart værktøj og med det, loyalitet, så kunderne ikke løber til anden bank for et godt ord og en bedre rente. Eller tænk på markedet for boliger, som for længst er flyttet på nettet og Boliga.

Nettets dynamikker – og kundernes forventninger udfordrer måden, vi hidtil har tjent penge på. Forfatterne stiller sætter det hele på spidsen ikke ved at spørge OM du har råd til at skifte din forretningsmodel ud, men snarere om du har råd til at lade være!

Det er med denne bog slut med at opfatte virksomhedens digitale tilstedeværelse som en omkostning. Internettet er en investering, der gerne skal give et positivt afkast.

En ven påpegede for nylig min mangel på viden, da jeg spurgte til IA – Informations Arkitektur. Han har jo ret, der er meget jeg ikke ved om teknik, social medier, IT-platforme, CMS-systemer, databaser, programmering osv.

Det, jeg er vild med i denne bog, er at den ikke – slet ikke beskæftiger sig med den slags, men alene beskæftiger sig med den strategiske paraply og den digitale business case.

Bogen er velskrevet, velargumenteret og giver ikke blot lyst til at komme i gang med at udvikle forretning, men også indsigt i hvordan. Om få år er der ikke længere noget, der hedder smartphones, fordi alle telefoner er blevet mobile computere - og der er heller ikke noget der hedder digital strategi. Det digitale være en naturlig og helt integreret del af den overordnede strategiske tænkning.

Fremtiden tilhører de som mestrer både den strategiske tilgang og den digitale forståelse.
Jeg giver den seks store stjerner.

Margrethe Lyngs Mortensen er selvstændig og arbejder med organisation og kommunikation - strategi, proces, netværk, medietræning og budskab. Sidder i en række bestyrelser og har været Kommunikations- og marketingsdirektør i NCC, Region Syddanmark, Fødevareministeriet, Erhvervsministeriet og i Odense og Herlev kommune. Mastergrad fra CBS.

Anmelder Anmeldelse af Margrethe Lyngs Mortensen, Chef for Kommunikation og Presse i Region Hovedstaden
Stjerner: 6 af 6
Titel: Digital strategi
Forfatter: Anders Baron og Brian Andersen
Forlag: Libris Business
Antal sider: 207
ISBN: 9788778439598
Pris: 349 kr.


Køb bogen
"Digital Strategi" her

Læs også



Pleasure anbefaler

Seneste karriere nyheder