Søg
Bliv kunde

Bøger: Godt humør gør dig 60 pct. bedre til dit job
Den gode og positive dialog kommer, hvis man tør den, tror den og vil den. Og undersøgelser, der refereres i Birgitte Sallys bog, viser, at hvis vi smiler samtidig så præsterer vi oveni købet omkring 60 pct. bedre.
Foto: Colourbox
Karriere Af ,
Kommunikation og dialog går aldrig af mode. I hvert fald ikke den gode af slagsen. En konstruktiv dialog på jobbet er nemlig ubestridt med til at skabe de gode resultater og den gode stemning, der er så vigtig for virksomhedens succes.

Bedømmelse:
4 af 6 stjerner


Birgitte Sally giver i sin nyeste bog et godt bud på, hvordan vi hver især kan være med til at løfte den konstruktive dialog og dermed os selv og vores virksomhed.

Det er ikke så ligetil, som det lyder og selvom Birgitte Sally deler opskriften op i seks trin, gælder det om at holde tungen lige i munden.

Man skal ville dialogen

Da jeg først fik fingrene i bogen var jeg overbevist om, at jeg ganske hurtigt ville kunne forbedre min personlige kommunikation og blive bedre til dialogen på arbejdspladsen.

Der er seks trin og hvor svært kan det være? Nu efter 260 interessante og inspirerende sider med indlagte pauser - til de i bogen beskrevne praktiske øvelser - ved jeg bedre. Det er ikke let, og det kræver en stor portion fokus og vilje.

Birgitte Sally anbefaler da også, at man tager et trin ad gangen og tager fat på det trin, hvor man mener, behovet er størst og fremgangen hurtigst. Det giver god mening.

I forbindelse med introduktionskapitlet har forfatteren derfor også indsat en test, der guider læseren frem til hvilket trin, der er det vigtigste for ens egen situation.

35 gange nej, og man kan det der med dialog


Testen består af 44 udsagn, der besvares med et ja eller et nej og hvert udsagn henviser til det trin i bogen, der beskriver udsagnet og temaet i mere detaljer.

Et eksempel på et udsagn er: ”Jeg bruger ofte for lidt tid på at få implementeret ny læring i min hverdag”.

Et andet er: ”Jeg taler med kollegaer om kollegaer, der ikke er til stede”.

Jo flere nej udsagn, jo mere klar og konstruktiv er man i sin dialog med andre. Har man efter testen 35 eller flere udsagn med nej, har man - ifølge Birgitte Sally - ingen problemer i sin dialog og underforstået ingen grund til at læse resten af bogen. Man kan det allerede!

Så testen er måske nok et godt sted at starte.

Har man under 35 – og det er der nok alligevel rigtig mange, der har - er der plads til forbedring. Og fokus bør således være på de udsagn og trin, man har svaret ja til. Der hvor de sorte huller er.

De seks trin

Og hvad er de seks trin så for nogle? Her en kort opsummering:

  • Dig. Man skal kende sig selv og sine reaktionsmønstre i kommunikationen.
  • Dig og den anden. Man skal kunne indgå i en ligeværdig relation med andre mennesker.
  • Sæt rammen. Man skal kunne forventningsafstemme, så begge parter i dialogen får det optimale ud af det.
  • Kroppen og stemmen. Man skal vide, hvad der giver gennemslagskraft og autoritet.
  • Sproget og måden… Man skal vide, hvordan sproget kan bruges, og hvilken effekt sprogbrugen har på den anden.
  • Kom i mål med din kommunikation. Det sværeste trin. Man skal kunne implementere og forankre sin nye læring.
Hvert trin har sit eget kapitel komplet med glimrende opsummeringer, gode råd og praktiske redskaber til at komme videre.

Selvom bogen er skrevet til et bredt publikum, er den efter min mening mest oplagt til medarbejderne i virksomheden.

Det er ikke fordi lederne i de danske virksomheder ikke har behov for at forbedre deres kommunikation og dialog. Det er fordi, der skal mere ”hvad får jeg ud af det”, før man for alvor får lederne op ad stolen og ud på gulvet for at skabe og deltage i den konstruktive dialog.

Der mangler noget bundlinje i bogen, før lederne for alvor kigger op.

Kom i gang med dialog ved at gå i dialog

Men hvis man har lyst og mod til at komme i gang (eller måske bliver tvunget til det!), er dette en rigtig god bog at starte med.

Mit forslag vil være at læse den sammen med en af sine gode kollegaer. Det bliver betydeligt nemmere og givtigt, hvis der er to om det, og man kan sparre om det. Og det er jo egentlig også det, dialog går ud på.

Den gode og positive dialog kommer, hvis man tør den, tror den og vil den. Og undersøgelser, der refereres i bogen, viser, at hvis vi smiler samtidig så præsterer vi oveni købet omkring 60 pct. bedre.

Og som Birgitte Sally skriver: ” Det er da værd at prøve af!”

Kristian Fischer er delivery manager hos Tradeshift. Han er tidligere management konsulent i PA Consulting Group og Accenture med rådgivning inden for projektledelse, it, strategi og ledelse generelt. Kristian har igennem de sidste 10 år primært arbejdet med it-ledelse og projekt- & testledelse.


Anmelder: Kristian Fischer
Stjerner: 4 af 6
Titel: Personlig kommunikation - 6 trin til god dialog på arbejdspladsen
Forfatter: Birgitte Sally
Forlag: Gyldendal Business
Antal sider: 260
ISBN: 9788702116083
Pris: 300 kr.




Køb bogen
" Personlig kommunikation - 6 trin til god dialog på arbejdspladsen" her

Hvad mener du - deltag i debatten

Børsen vil rigtig gerne vide, hvad du mener om denne historie. Bidrag gerne med holdninger, gode ideer og konstruktive indspark. Vi ønsker en god og saglig debat. Du kan læse om vores debatregler her.

Med venlig hilsen
Thomas Bernt Henriksen, debatredaktør

Mest læste