Thomas Bernt Henriksen, debatredaktør

Bøger: Slut med ledere, der hopper på hvad som helst
Fra filmen "Den Perfekte Storm". I overført betydning kan det samme ramme topchefer, når udfordringer med IT og udvilklingen pludselig rammer samtidigt.
Foto: Scanpix
Karriere Af
Selvom det tager lidt tid at forstå titlen på Peter Svarres dugfriske bog om nødvendigheden i, at virksomhederne opprioriterer en strategi for de sociale medier, er "Den Perfekte Storm" en fremragende bog.

Bedømmelse:
5 af 6 stjerner


Og det er ikke kun en bog for virksomhedens Facebook-opdaterende studentermedhjælper eller den nyuddannede Cand.comm’er med hang til kommunikationsforum.dk.

Det er også og især en bog for ledere, der er ved at indse, at de sociale medier griber dybt ned i virksomhedens forretning, kommunikation og organisation, men som mangler det sidste altafgørende skub for at komme i gang med at lægge kursen for virksomhedens strategi i de sociale medier.

Skubbet er hermed givet af Peter Svarre. Nu er det bare om at sætte i værk.

Clooney og den perfekte storm


Måske har du set katastrofefilmen ”The Perfect Storm” med George Clooney i hovedrollen. Hvis ikke – brug tiden på noget andet. I filmen er det naturens elementer, der går op i en højere enhed og skaber en exceptionel storm – en perfekt storm.

I bogen er det fænomenerne brugerskabelse og digitalisering, der tilsammen kan være så kraftige, at de ikke bare skaber nye forretningsbetingelser, men fuldstændigt ændrer reglerne for, hvordan man driver forretning, kommunikerer og organiserer sig i den digitale verden.

Indrømmet, det tog mig lidt tid at fange den, men efter en snak med en god bekendt faldt tiøren. Og endnu mere hjalp det, da Peter Svarre et stykke inde i bogen (side 41) illustrerer et ’verdenskort’ med ’fysisk økonomi’ mod ’digital økonomi’ på den ene akse og ’ikke-professionelle skaber produktet’ mod ’kun professionelle skaber produktet’ på den anden.

Øverst til højre (nordøst), hvor den digitale økonomi er størst og ikke-professionelle skaber produkterne befinder den perfekte storm sig.

Strategi før SecondLife


Peter Svarres anbefaling og bogens væsentlige pointe er, at man skal finde ud af, hvor ens virksomhed befinder på verdenskortet og derefter udarbejde en strategi for, hvad man vil opnå.

På grundlag af strategien kan man så udvikle en plan for, hvordan man kan anvende digitale teknologier til at opnå målene.

Egentlig lige ud af landevejen, men det hører til sjældenhederne, at det sker på denne måde ifølge forfatteren. Man skal altså ikke kaste sig hovedkulds ud i stormen (som Clooney gjorde), bare fordi man har hørt, at SecondLife bliver det sidste nye.

En anden væsentlig pointe i bogen er, at selvom ikke alle virksomheder er lige påvirket af den perfekte storm (fx dem der ligger sydvest på kortet), kan de hurtigt blive det, og derfor skal ledelsen gøre sig seriøse tanker om strategien.

Og det nytter ikke noget, at strategien udarbejdes af den førnævnte studentermedhjælp. Vi skal have direktionsgangen i sving.

For at skubbe på med strategiarbejdet, præsenterer Peter Svarre yderligere en strategimodel, der fokuserer på forretningen, kommunikationen og organisationen.

Hvert af disse områder beskrives indgående i kapitlerne og krydres med velvalgte eksempler. Sidst i bogen gennemgås en case om IT-Universitetet og deres arbejde med den perfekte storm.

Casen kan i øvrigt hentes i fuld længde på bogens hjemmeside, ligesom Peter Svarre også har lagt strategimodellen op – komplet med interaktivitet og PowerPoint skabelon. Det kan varmt anbefales at kigge derind.

Køb den alligevel

Reelt set behøver man slet ikke bogen for at komme i gang med strategien. Hjemmesiden er nok. Men det er helt bevidst fra forfatterens side.

Nogle virksomheder ville se det som noget af et sats, mens andre virksomheder (primært dem der ligger i stormens øje) ser det som den mest naturlige ting i verden. At dele sin viden og materiale med brugerne såvel som konkurrenter.

Peter Svarre tør, og det er modigt, men også helt rigtigt set. Han opfordrer endvidere læserne til at blande sig ved at bruge Twitter, QR-koder og kommentarer på hjemmesiden. Så her kan man reelt set gå ind og se, hvad andre mener om bogen – og det kommer på i uredigeret form. Tro mig, jeg har prøvet.

I det hele taget har Peter Svarre begået et fremragende bogprojekt, der indeholder langt mere end hvad vi normalt er vant til ved mere traditionelle bogudgivelser – og som giver læseren en forståelse for, hvordan man kan udvikle en digital og social mediestrategi, der hjælper virksomheden igennem den perfekte storm.

Så på med sydvesten – din virksomhed og dig skal ud i stormen.

Stjerner: 5 af 6
Titel: Den perfekte storm – læg kursen for virksomhedens strategi I de sociale medier
Forfatter: Peter Svarre
Forlag: Gyldendal Business
Antal sider: 276
ISBN: 9788702113754
Pris: 300
Udgivet: 26. januar


Køb bogen
"Den perfekte storm" her







Hvad mener du - deltag i debatten

Børsen vil rigtig gerne vide, hvad du mener om denne historie. Bidrag gerne med holdninger, gode ideer og konstruktive indspark. Vi ønsker en god og saglig debat. Du kan læse om vores debatregler her.

Med venlig hilsen
Thomas Bernt Henriksen, debatredaktør

Mest læste

π