Bøger: Surprise - sex sælger
Sammen med hans team gennemgår de i bogen, hvordan marketingfolk via frygt, sex, berømmelse, usikkerhed, nostalgi og meget mere udnytter vores angst, drømme og ønsker til at sælge os produkter.
Foto: Colourbox
Karriere Af ,
Brandwashed er en underholdende og letlæst afdækning af de værktøjer, som marketingverdenen anno 2011 gør brug af. Men bortset fra en sofistikeret gennemgang af data-mining og de digitale fingeraftryk, vi sætter på nettet, så er der ikke meget nyt under solen. Sex sælger stadigvæk.

Bedømmelse:
4 af 6 stjerner


Danmark har få topnavne, der sælger lufthavnslitteratur og business-bøger i store oplag på verdensplan.

Martin Lindstrøm er uden tvivl kongen blandt de få.

Efter Bjørn Lomborg gjorde sine hoser grønne internationalt for 8-10 år siden, er Martin Lindstrøm den eneste dansker, der har fundet vej til Time Magazines liste over verdens 100 mest indflydelsesrige personer.

Lindstrøms forrige bog "Buy-ologi" fandt vej til bestsellerlisterne og det nyeste skud på stammen – Brandwashed – er allerede i genoptryk.

Alle cases kommer fra USA


Hans danske pas er stort set det eneste 'danske' i bogen. Stort set alle casebeskrivelserne er amerikansk kontekstualiserede.

Efter eget udsagn viser Lindstrøm os hemmelighederne bag de "tricks, angreb, usandheder og manipulationer som reklamefolk bruger til at presse, overtale og lokke os".

Sammen med hans team gennemgår de i bogen, hvordan marketingfolk via frygt, sex, berømmelse, usikkerhed, nostalgi og meget mere udnytter vores angst, drømme og ønsker til at sælge os produkter.

Den amerikanske kontekst kan efter anmelderens vurdering spejles i de amerikanske tilstande på forbruger- og erstatningsområdet.

Banalt – men underholdende

I lange stræk er Brandwashed gammel vin på nye flasker. Vi lærer således, at frygt sælger, at sex sælger, at nostalgi sælger, at ungdom og rigdom sælger, og så videre.

Men heldigvis er vinen god.

Vi bliver mindet om, at du "med et falsk Rolex kan snyde alle andre end dig selv". Og vi forstår, at der er ingen steder i verden, hvor folk er så nemme at brandwashe som i Asien.

I (gælds-)krisetider er det også interessant at læse, at vores tendens til at romantisere fordums tider delvist forklarer, hvorfor "nostalgi-marketing" er særligt effektivt i usikre økonomiske perioder.

Knebet er at bruge lyde, dufte og udseende og dermed minderne og de velkendte skrifttyper fra vores barndoms mest elskede brands. Disse fra en epoke før der kom 'voksenbekymringer' til. Nærværende anmelder slikker sig helt om munden ved tanken om en Jolly Cola.

Konspiration?

En del af præmissen for Lindstrøms bog er et ønske om at afdække, hvordan virksomheder manipulerer vores tanker og overtaler os til at købe. Sine steder nærmer den sig et forbrugerpolitisk manifest, og det er ikke for ingenting, at bogens forord er skrevet af Morgan Spurlock, der skrev og instruerede "Super Size Me".

Men helt i skabet bliver den aldrig. For er det nu så forfærdeligt, at læskedrikproducenter ofte visualiserer deres produkt med perlende dug på flasken?

Og kan det overraske selv den mest imbecile forbruger, at frugten i juicekartonen nok ikke helt ser ud som det der er afbilledet på kartonen? Og bliver man som læser for alvor overrasket, når Lindstrøm fortæller os, at modsat løfterne fra kosmetikindustrien, så er den sikreste vej til at bevare et ungdommeligt udseende, at spise sundt, drikke masser af vand og motionere?

Lindstrøm bruger meget krudt på sex. Såvel som sex alle dage har solgt produkter, så sælger sex sikkert også marketingbøger.

Data mining
Bogens bedste dele er hvor Lindstrøm tager data-mining under behandling. Vores færden på nettet, via kreditkort, loyalitetskort, iPhone-apps, smartphone GPS'er, Facebook og LinkedIn efterlader digitale fodspor i cyperspace.

Anekdoterne er mange og det faglige niveau højt. Blandt eksemplerne der får den ene side til at tage den anden er fx den analyse baseret på kreditkortdata, at folk der køber røgalarmer og filtdupper til spisestolene stort set aldrig misligholder deres afdragsbetalinger.

Hvorimod kreditgivere skal passe på med bilister, der køber generisk, billig olie til deres biler.

Takket være data-mining teknologierne ved detailhandelen, at vores prisbevidsthed varierer efter tidspunkt på dagen, ugen, måneden og året. Strategier for prisdifferentiering er lige for.

Fire stjerner


Brandwashed kvalificerer sig ikke for alvor til at udvide horisonten for Børsen læsere, der er beskæftiget med markedsføring og kommunikation. Omvendt så er underholdningsværdien og anekdoterne af en kaliber, der gør bogen læseværdig for alle.

Det bliver til fire stjerner.

Lars Ramme Nielsen er cand.scient.pol. og projektchef i Industriens Fond. Tidligere har Lars bl.a. været salgs- og marketingchef i Wonderful Copenhagen. Lars er formand for den danske afdeling af Meetings Professional International (MPI).

Anmelder: Lars Ramme Nielsen
Stjerner: 4 af 6
Titel: Brandwashed
Forfatter: Martin Lindstrøm
Forlag: L&R business
Antal sider: 335
ISBN: 9788711417805
Pris: 349,95



Køb bogen
" Brandwashed - hvordan virksomheder manipulerer vores tanker og overtaler os til at købe" her


Læs også



Pleasure anbefaler

Seneste karriere nyheder