Thomas Bernt Henriksen, debatredaktør

Bøger: USA-bestseller virker også på dansk
Foto: Colourbox
Karriere Af ,
Med udgangspunkt i de mange daglige kontaktsituationer ledere har med medarbejderne, giver forfatterne af denne glimrende bog ledere et kærligt spark bagi og opfordrer dem til at tænke ledelse i selv de mindste interaktioner.

Bedømmelse:
5 af 6 stjerner


Hvordan kan jeg hjælpe? Det er et spørgsmål, ledere sjældent stiller deres medarbejdere. Der er ellers rig lejlighed til det i løbet af en arbejdsdag, hvor ledere konstant bliver oversvømmet af mails, telefonopkald, sms’er og medarbejdere hængende ved deres skriveborde.

Ifølge forfatterne til Touchpoints, Mette Nørgaard og Douglas Conant, opfatter rigtig mange ledere disse kontaktsituationer som forstyrrende og irriterende seancer, der lægger hindringer i vejen for det egentlige arbejde, det være sig strategier, planer, prioriteringer, budgetter - you name it.

Løb ikke hurtigere, men vær til stede

Men sådan bør det ikke være. Kontaktsituationerne – Touchpoints - er det egentlige arbejde. Det er her, lederen skal gribe chancen for at være leder.

Touchpoints er med andre ord en betegnelse, forfatterne bruger om de mange kontaktsituationer, ledere har med andre i løbet af en arbejdsdag, som i virkeligheden er gensidige interaktionsøjeblikke, der giver lederne chancen for at berøre disse mennesker; påvirke, guide, skabe klarhed, inspirere, skabe en følelse af, at noget er presserende og påvirke begivenhedernes gang.

Det lyder måske simpelt. Det er det ikke.

TouchPoint-ledelse handler ikke om at løbe hurtigere, arbejde flere timer og klemme mere produktivitet ud af døgnets timer. Det handler derimod om at være til stede som leder i nuet.

Og tro på, at man kan håndtere enhver situation på en måde, som er til gavn for andre – og dermed sig selv og sin organisation. Det er ikke alle ledere, der kan mestre det.

Hovedet, hjertet og hænderne

Douglas Conant er tidligere administrerende direktør for Campell Soup Company igennem 10 år og er i USA kendt for at være manden, der vendte en skrantende forretning til en succeshistorie.

Hans ledelsesfilosofi har været at være benhård, når det gjaldt overholdelse af standarderne og imødekommende, når det drejede sig om medarbejderne.

Mens Conant er en ’leader of leaders’ – som den anerkendte ledelsesforsker Warren Bennis udtrykker det i bogens prolog – er den danske part af forfatterduoen Mette Nørgaard en ’teacher of leaders’. Hun har en længere ledelseskarriere bag sig, før hun sprang ud som ledelsesekspert.

Nørgaard har tidligere begået en bestseller og har med denne bog igen fundet frem til bestsellerlisterne på det amerikanske marked.

I bogens første kapitel beskriver forfatterne, hvad Touchpoints er for en størrelse, og hvorfor det kan ændre lederes, medarbejderes og virksomheders resultater. Dernæst et kapitel om vigtigheden af at forpligte sig til at mestre Touchpoints – for det er ikke noget, man kommer sovende til.

Der skal sættes tid af. De resterende fire kapitler præsenterer historier, som på glimrende vis illustrerer pointerne. Endvidere beskrives de essentielle elementer i at kunne mestre Touchpoints; hovedet (logisk), hjertet (autentisk) og hænderne (kompetent). Pointen er, at hvis alle tre elementer ikke er til stede, fungerer det bare ikke. Uden hoved, ulogisk. Uden hjerte, uautentisk: Uden hænder, inkompetent.

Passion for ledelse

Det er ikke en pege-fingre-af-umulige-ledere-bog, men nærmere en kærlig reminder til ledere om at tage ledelse alvorligt – også i løbet af dage, hvor forstyrrelserne føles uendelige og konstante.

Det handler om at kunne bevare overblikket og have overskuddet til at handle som en nærværende leder, der viser vejen. Det kan kun gøres, hvis passionen for ledelse er til stede, og hvis lederen er konsekvent i sine handlinger i de kritiske touchpoints. Gør hver interaktion til et ledelsesøjeblik.

Den danske version er ikke nær så prangende i sit udtryk som den amerikanske.

Eksempelvis lyder undertitlen på amerikansk ”Creating Powerful Leadership Connections in the Smallest of Moments”, mens den danske ditto er ”Tænk ledelse i selv det mindste øjeblik”.

Det går også igen inde i bogen, hvor den amerikanske version byder på et par snese rosende citater fra forfattere, administrerende direktører og andet godtfolk, hvor den danske holder sig til et halvt dusin. Det virker lidt for dansk og for beskedent efter min mening.

Selv bogens størrelse er mindre i den danske version. Oversættelsen af Else Warberg kan der dog ikke sættes en finger på.

Bogen er hurtigt læst og simpel (og god) i sin opbygning og samtidig dybsindig i sit budskab og indsigt.

Det er en god bog for alle ledere – nye som gamle, urutinerede som erfarne. Bogens ideer og velvalgte eksempler er en hjælp til at gøre arbejdet mere effektivt og opnå bedre resultater i en lederverden spækket med afbrydelser. Den giver de nye ledere en håndfuld ideer og et nyt syn på ledelse og de ’gamle’ ledere en huskepille på, hvad det vil sige at være en god og nærværende leder.

Så næste gang du har nogle timer til rådighed, bør du prioritere denne bog. Og næste gang du kommunikerer med en medarbejder eller en kollega, bør du tænke ledelse ind i selv det mindste øjeblik.


Anmelder: Kristian Fischer - Stjerner: 5 af 6 - Titel: TouchPoints, Tænk ledelse i selv det mindste øjeblik -
Forfatter: Mette Nørgaard og Douglas Conant - Oversættelse: Else Warberg - Forlag: Gyldendal Business -
Antal sider: 170 - ISBN: 9788702114324 - Pris: 300


Køb bogen
" TouchPoints – Tænk ledelse i selv det mindste øjeblik" her



Hvad mener du - deltag i debatten

Børsen vil rigtig gerne vide, hvad du mener om denne historie. Bidrag gerne med holdninger, gode ideer og konstruktive indspark. Vi ønsker en god og saglig debat. Du kan læse om vores debatregler her.

Med venlig hilsen
Thomas Bernt Henriksen, debatredaktør

Mest læste

π