Karriere  
I dag lyder startskuddet for et nyt ambitiøst forskningsprojekt, der skal munde ud i en ny strategi for danske virksomheders globalisering.

Bag projektet står Industriens Fond og Universe Fonden, der inviterer otte virksomheder med i projektet, der skal sikre mindre og mellemstore danske virksomheder andel i den gigantiske vækst, der trækkes af den stærkt voksende middelklasse i især Kina og Indien.

"Danske virksomheder kan ikke konkurrere på at sælge lændeklædenåle i Indien, men skal satse på at sælge produkter til den hastigt stigende middelklasse i BRIK-landene. Men vi kan ikke sidde på den jyske hede og udtænke, hvilke produkter, vi skal sælge til dem. Vi skal udvikle og producere ude på de nye markeder. Og vi skal finde en måde at gøre det på, så vi fremtidssikrer værdiskabelsen i Danmark i form af arbejdspladser," siger adm. direktør for Industriens Fond Mads Lebech.

Vækst er målet

Forskningsprojektet hedder "Suitable for Growth" og hviler på den antagelse, at 40 pct. af verdens vækst over de kommende år vil ske blandt lavindkomstgrupperne i Kina og Indien.

»En købedygtig middelklasse begynder nu at vokse frem i de lande, og vi kan se, at de virksomheder, der har succes på de markeder, forstår at producere deres varer, så de præcist træffer de behov, der er i segmentet,« siger direktør for Universe Fonden Peter Skat-Rørdam.

Han henviser til research hos en mindre kinesisk virksomhed, der genererer en kæmpe omsætning hvert år ved lokalt at sælge vandvarmere, der er designet til de små kinesiske lejligheder, hvor der ikke er kælder eller carport til at gemme dem i.

Mens forskningsprojektets kortsigtede mål er at få de danske virksomheder til at innovere og udvikle ude på vækstmarkederne, er det langsigtede mål at udvikle en forretningsmodel, som tilgodeser værdiskabelsen i Danmark gennem produktion og udvikling.

Går glip af milliarder

Den danske globaliseringsstrategi har hidtil hvilet på troen på, at det netop er innovationen, de danske indkomster skal komme fra, mens der produceres og serviceres i lavtlønslandene.

Men det er utopi nu, hvor frontløber som Novo Nordisk, Vestas, Novozymes og Lego i et rask tempo flytter deres forskning og udvikling ud til vækstmarkederne, og hvor det nu står lysende klart, at de mindre og mellemstore virksomheder går glip af milliarder, hvis de ikke følger med. Men hvad skal Danmark så leve af i fremtiden?

Læs mere i Børsen Executive i Den Elektroniske Avis-

Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Pleasure anbefaler

Seneste karriere nyheder