Karriere Af
Når det lykkedes NKT-koncernen at udvikle virksomheden Giga fra scratch og sælge den for 10 mia. kr. til amerikanske Intel, som det skete i 2000, var der ikke tale om held eller en serie af tilfældigt sammenfaldende omstændigheder. Tværtimod.

Der er tale om en særlig evne til at dyrke nye forretningsområder op i store virksomheder, som NKT stadig lykkes med, og som andre store internationale virksomheder også har lært sig selv gennem ihærdige forsøg og med skiftende resultater over flere årtier.

Deres erfaringer er nu samlet, analyseret og sat på formler, som indgår i en model for at skabe vækst i større virksomheder.

Falder på tørt sted

Initiativtager er erhvervsforsker og direktør for Universe Fonden Peter Skat-Rørdam. Modellen er netop gjort tilgængelig for alle i bogen "New Business Cultivation" udgivet af L&R Business.

"Det er min fornemmelse, at bogen vil falde på et meget tørt sted, da de store virksomheder er begyndt at tænke i vækst igen efter krisen, men de fokuserer på områder, der ligger betydeligt tættere på deres kerneforretning, end det var tilfældet under dotcom-tiden. Da gik man radikalt til værks og var villig til at gamble mere end i dag. Ved at lægge innovationen tæt op ad kerneforretningen mindsker man risikoen for at mislykkes," forklarer Peter Skat-Rørdam.

Hans forskning bygger på intensive studier i tre virksomheder, danske NKT, det belgiske elektronikselskab Barco og et amerikansk hightech og Fortune 500-selskab, som er anonym i bogen.

Log på og læs hele artiklen i den elektroniske udgave af dagbladet Børsen.
Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Pleasure anbefaler

Seneste karriere nyheder