Lisbet Røge Jensen

Karriere Af
Der er mange måder at blive slankere på. En af de mere effektive er træningen til en maraton.

Det sander Børsen og Gjensidiges maraton-hold på 14 erhvervsledere, der 19. april skal være klar til en af de mest prestigefyldte 42,2 kilometer lange strækninger, nemlig Boston Marathon.

Halvdelen af holdet har derfor skærpet kaloriejagten med køkken- og badevægt inden for rækkevidde og præcise kostprogrammer fra holdets ernæringsekspert, Martin Kreutzer fra løbefirmaet Running26.

Den 20. december fik de målt deres fedtprocent og fik efterfølgende en kostplan, der på to måneder skulle bringe dem nærmere idealvægten for løbere.

Skal tabe 45 kilo

Samlet mener Martin Kreutzer, at det er realistisk at skære 45 kilo af de syv løberes vægt i det tidsrum, svarende til 6,5 kilo i snit, men svingende mellem 2,5 og 10,5 kilo for de enkelte deltagere.

Motivationsfaktorerne er mange: Ikke alene kan en slankekur skærer lidt overskydende kilo af sidebenene. Løberne bliver også hurtigere og mindsker den massive belastning på led, sener og muskler en maraton er.

En løber bruger over 30.000 skridt på at gennemføre en maraton, og det svarer til, at knæene belastes med omkring 10.000 ton. For de stræbsomme er der også dyrebar tid at hente - 1-3 sekund pr. kilometer, svarende til at hvert kilo tabt kan gøre løberen op til to minutter hurtigere på maratondistancen.

Løber hurtigere

"Jeg har set eksempler på løbere, der alene ved vægttab forbedrede deres personlige rekord med 5-8 minutter. Det er noget, der virkelig rykker ved resultaterne" fortæller Martin Kreutzer.

Kosten skal bestå af den rette mængde kulhydrater, proteiner, vitaminer og fedt. Og det nås bedst med en nøje afstemt sammensætning af frugt og grønt, fuldkorn, fisk og fedt. Spis ét kilo frugt og grønt hver dag er blandt anbefalingerne. Fravalgene er lige så afgørende: Vin, øl, ost, slik og is er der kun undtagelsesvis plads til i kostplanerne.

En ekstra faktor er antallet af måltider – i stedet for at spise sig stopmæt tre gange om dagen, fordeles maden ud på seks måltider. Det fordeler forbrændingen bedre.

Egen kostplan

Flere af Boston-holdets løbere har nu fået lagt deres eget kostprogram efter at have fået målt deres vægt i forhold til højde og drøjde. Fedtprocenten skal normalt holde sig mellem 8 og 20 pct., men en maratonløber må gerne komme ned i bunden af intervallet.

Eksempelvis skal den 207 centimeter høje og 119 kilo tunge Frederik Juul, der er inden for den normale ramme for fedtprocent, tabe 14,5 kilo, hvis han skal ned og ramme sit elitemål. Det er dog ikke realistisk at nå så langt før Boston Marathon.

Flere eksempler

Kenneth Demskov, der er 186 centimeter høj og vejede 83 kilo ved målingen bør tabe 10,5 kilo, mens Christel Thrane med en højde på 173 cm skulle tabe 17 kilo for at nå atlet-status, da hun er lidt over den normale fedtprocent. Men det er ikke realistisk inden april. Mindre kan også gøre, derfor er hun godt i gang.

Den 27. februar er det tid til vægt-eksamen. Her vejes alle løbere og fedtprocenten måles. Og så er det under alle omstændigheder slut med slankekurene.

"Det er ikke hensigtsmæssigt at opretholde et kalorieunderskud de sidste 6-8 uger op til en fysisk toppræstation. Yderligere vægttab må derfor vente til efter Boston Marathon," forklarer han.






Artiklen er bragt i samarbejde med Gjensidige Forsikring.

Hvad mener du - deltag i debatten

Børsen vil rigtig gerne vide, hvad du mener om denne historie. Bidrag gerne med holdninger, gode ideer og konstruktive indspark. Vi ønsker en god og saglig debat. Du kan læse om vores debatregler her.

Med venlig hilsen
Thomas Bernt Henriksen, debatredaktør

Mest læste

π