Thomas Bernt Henriksen, debatredaktør

Har dine email-vaner også forvirret Facebooks hemmelige algoritme?
En lillebitte brugerskare fik sidste år Facebook til at ændre sin algoritme.
Hvad gør du, når du støder på et uinteressant Facebook-opslag?

Den almindelige Facebook-bruger vælger at scrolle direkte forbi uden at foretage noget. Fremprovokerer opslaget en tilstrækkelig mængde irritation, vil den kræsne bruger måske klikke på den lille pil øverst i højre hjørne for derefter at skjule opslaget – en handling, som Facebooks algoritme tolker som et stærkt signal om, at brugeren ikke ønsker lignende opdateringer i fremtiden.

En helt tredje gruppe benytter en radikal anderledes strategi, når det kommer til at behandle både interessante såvel som uinteressante opslag - og det er netop denne gruppe af brugere, som har forårsaget en større hovedpine blandt Silicon Valley-gigantens hold af programmører. Det skriver slate.com

'Superskjulerne' forvirrede Facebook

Gruppen, som udgør et absolut mindretal af Facebooks samlede brugerskare, vælger nemlig at skjule stort set alle opslag, der popper frem i deres newsfeed – endda også opslag, de vælger at synes godt om eller kommentere.

’Superskjulerne’, som gruppen kaldes, skjuler ikke opslagene, fordi de finder dem uinteressante. De gør det derimod for at markere at have læst opdateringen – en vane, der udspringer af at arkivere eller slette en mail.

Adfærden blandt ’superskjulerne’ snød dermed Facebooks algoritme til at tro, at de fandt nærmest alt indhold uinteressant.

Resultatet? Et yderst indholdsfattigt Facebook-feed.

Justerede algoritmen 

Facebook er ikke kendt for at skræddersy sin algoritme til bestemte typer af brugere, men vanen blandt ’superskjulerne’ forvirrede algoritmen i en sådan grad, at Facebooks programmører sidste år besluttede at justere den.

Det lyder umiddelbart som en relativ overkommelig opgave, men når man hedder Facebook og har flere end 1 mia. aktive brugere på daglig basis, sætter én lille ændring gang i en omfattende proces.

Først tester Facebook den optimerede algoritme i offline-mode, derefter afprøves den af udvalgte ansatte efterfulgt af en generalprøve rettet mod et lille udsnit af Facebooks brugere.

Når opdateringen er gennemtestet over hele linjen, går den nye algoritme ’live’ på verdensbasis.

Ændringen er i dag trådt i kraft, og den betyder, at ’superskjulernes’ mail-lignende adfærd på Facebook ikke længere får algoritmen til at tro, at den lille, unikke brugerskare finder alt indhold uinteressant.

Resultatet? Flere tilfredse Facebook-brugere.  

Hvad mener du - deltag i debatten

Børsen vil rigtig gerne vide, hvad du mener om denne historie. Bidrag gerne med holdninger, gode ideer og konstruktive indspark. Vi ønsker en god og saglig debat. Du kan læse om vores debatregler her.

Med venlig hilsen
Thomas Bernt Henriksen, debatredaktør

π