B&O i kritisk fremstød
B&O's topchef Tue Mantoni er klar med en ny stor satsning, B&O Play.
Foto: Magnus Møller
IT Af
Under et år efter topchef Tue Mantoni satte sig i chefstolen for det trængte topbrand i Struer, barsler Bang & Olufsen med et helt nyt underbrand, B&O Play, som skal hente helt nye kundegrupper ind i folden af globale B&O-butikker.

Lavere priser til et yngre, nyt segment er målet og dermed foretager Bang & Olufsen samme strategiske træk som en række andre luksusbrands med succes har gennemført de seneste år.

Første nye skud på stammen bliver en trådløs højttaler, men 2012 vil byde på endnu en håndfuld prisbilligere produkter fra B&O Play.

"B&O Play er min vision og et kritisk fremstød for os. Vi forventer at Beolit 12 bliver det bedst sælgende B&O produkt nogensinde", lyder det dramatiske mantra for topchef Mantoni, som for længst har erkendt, at den traditionelle kernemålgruppe for B&O ikke kommer til at give smør nok på brødet i al fremtid.

Onlineshop

Han er hovedmanden bag strategien med det nye under-brand. Og idémanden bag det i Struer hidtil utænkelige – en onlineshop, hvor man kun kan købe B&O-produkter, som lanceres i februar 2012.

Navnet på det nye under-brand lyder B&O Play – et frem for alt billigere og 'yngre' brand – der skal være med til at børste støvet af B&O-imaget og gøre produkterne mere tilgængelige for folk, der ikke er dedikerede disciple, men som gerne vil smittes med den aura af eksklusivitet og kvalitet, som ordene Bang og Olufsen unægtelig giver.

"Det her er en kæmpe, kæmpe ting for os. En Must Win Battle. Det er første gang vi gør dette her og ja – B&O Play betyder billigere produkter. Men vi er stadig Premium Priced inden for hver produkt, både hvad angår tv og lyd – vi skærer ingen hjørner på kvaliteten og vi vil stadig være det oplagte valg, når folk vil have både kvalitet og design. Vores to brands skal indgå i en symbiose," fortæller topchef Tue Mantoni.

Nye kunder

Dels skal B&O Play positionere Bang & Olufsen på ny på det globale marked, så de får nye kunder ind i butikkerne. Folk, der ellers ikke ville overveje at købe deres produkter.

Dels skal nye B&O Play-kunder med tiden lokkes til at investere i de dyrere Bang & Olufsen produkter. B&O Play er ifølge Tue Mantoni en balance mellem fornyelse og tradition og ikke blot et billigere produkt.

"The young Professionals" er ifølge Tue mantoni hovedmålgruppen – kvinder og mænd med gode job, der endnu ikke har slået rødder og altid er på farten.

Altså helt nye kundegrupper, der skal lokkes ind i Bang & Olufsen universet gennem en hel håndfuld nye produkter fra B&O Play, som vil blive lanceret i løbet af 2012.

Blandt andet et tv til under 20.000 kr. med god lyd indbygget. Noget af et skridt ned i markedet, når man sammenligner med Struer-virksomhedens portefølje af tv til op over en halv million kroner.

Beolit 12

Første sats under B&O Play-paraplyen bliver Beolit 12, som er en kompakt, ægte bærbar højttaler målrettet kunder, der allerede har købt et Apple-produkt, som de gerne vil udnytte maksimalt og trådløst – i god stil.

Prisniveauet bliver på 5.495 kr. for enheden, som kører på Apples Airplay-teknologi, så man trådløst kan lytte til sin musik fra en iPhone, Ipod eller Ipad eller bruge Beolit 12 som opladningsstation.

Beolit 12 er i alle danske Bang & Olufsen butikker fra onsdag og målet for topchef Mantoni er at sælge 50.000 stk. i 2012.

Læs meget mere om Beolit 12 på pleasure.dk

Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Seneste IT nyheder

Pleasure anbefaler