Chefredaktør Niels Lunde

IT Af
I dag er over halvdelen af alle mobiltelefoner, der sælges i Danmark, smartphones. Den kraftige stigning ledes i høj grad af Apples Iphone.

Det skriver dagbladet Børsen.

I årets første kvartal var kun 29 pct. af de solgte mobiltelefoner af den mere avancerede udgave, som enten har en berøringsfølsom skærm eller et fuldt tastatur. I andet kvartal steg andelen til 37 pct., og her i tredje kvartal var 51 pct. af de solgte mobiltelefoner smartphones. Og det er der penge i.Smartphones er nemlig typisk dyrere end traditionelle mobiltelefoner. I tredje kvartal udgjorde de da også 71 pct. af værdien af det samlede salg, målt i forbrugerpriser.

Det er GfK Retail and Technology, som holder øje med, hvilke mærker og modeller, der sælger bedst ude i butikkerne. Traditionelt bevares de danske markedsandele som en hemmelighed, men som det fremgår af de friske tal, som Børsen er kommet i besiddelse af, har det danske mobilmarked budt på voldsomme op- og nedture inden for det seneste år.

Apple fører an

Ud over at almindelige telefoner altså er på retur, så springer især det ændrede styrkeforhold mellem Apple og Nokia i øjnene.I det vigtige smartphone-segment ligger Apple nu klart i front. Siden lanceringen af en ny model i sommer har Iphone i august og september været den mest solgte.

I september var Apples andel af smartphone-markedet 34 pct. Men målt i værdi er andelen større. Som bekendt ligger Apples telefoner i den dyrere ende, og det slår i den grad igennem, når man ser på, hvad forbrugerne har spenderet på smartphones i september. Over halvdelen,  eller 51 pct., af alle de kroner, som forbrugerne lagde for smartphones, blev givet ud på Iphones.

Læs hele artiklen i Den Elektroniske Avis
Følg Børsen eller Del artikel
     



 

Deltag i debatten

Retningslinjer for debat

π