Pleasure

Whiteaway er Danmarks hurtigste gazelle
Foto: Charlotte Elgaard Christensen
Investor Af
Med en vækst på 1834 pct. over fire år drøner Whiteaway ind foran samtlige andre gazellevirksomheder i landet. Risskov-virksomheden sælger hårde hvidevarer på nettet og er portrætteret i en tidligere gazelle-artikel.

“Du vil tage resten af flokken med, har jeg hørt,” sagde Børsens chefredaktør Anders Krab-Johansen, da han i går inviterede Whiteaways adm. direktør Johannes Gadsbøll op på scenen for at modtage prisen som årets hurtigste gazellevirksomhed foran de mere end 600 tilskuere, som var mødt op til kåringen.

Ganske rigtigt besteg Gadsbøll scenen i Radisson Blu Falconer på Frederiksberg med en god håndfuld medarbejdere.

Dermed understregede han på sin egen måde den tendens, der i år har ligget som en helt tydelig undertone i gazellevirksomhedernes egen forklaring på deres succes: Det handler om at have de rigtige medarbejdere.

Også JD-Contractor fra Holstebro kan nu kalde sig for landsvinder efter direktør Rasmus Nielsens tur på scenen for at blive hædret som Danmarks mest lønsomme gazelle.

Finansiering er alfa omega

Fælles for alle årets hurtigløbere blandt de danske virksomheder er, at det er “en meget speciel tid at være gazelle i,” som Anders Krab-Johansen udtrykte det.

Blandt virksomhedernes store udfordringer er som bekendt at opnå finansiering.

“Og hvad er det for tricks, man skal bruge, hvis man skal lokke banken til at låne en flere penge? Det er derfor, du er inviteret,” sagde han til Karen Frøsig, adm. direktør for Sydbank.

I sin tale lagde hun ud med at konstatere, at gazellerne har et særligt DNA.

“Og det er vigtigt, at vi får spredt det ud i samfundet,” sagde hun - med særligt de yngre generationer i tankerne.

Gode råd

Derefter leverede Karen Frøsig nogle mere kontante råd til virksomhederne.

”Vi lever af at låne penge ud – og vil gerne. Men vores fornemste opgave er at vurdere mulighederne for at få pengene hjem igen. Selvfølgelig kigger vi på jeres gode idé. Men banken vil noget mere,” sagde hun.

Hvis en virksomhed vil have succes med sin tur i banken, må den så at sige sætte sig i bankens sted – evt. med hjælp fra f.eks. en revisor.

I kort form lyder Frøsigs råd:

Lav en gennemarbejdet plan, og præsentér den i banken på en troværdig måde.

“Det betyder meget, at I selv tror på ideen. I skal komme med gennemarbejdet materiale og fremlægge det på en overbevisende måde. Så er jeg sikker på, at det vil gå for langt de fleste af jer,” sagde hun.

Også ledelseskapaciteten i virksomheden er vigtig, mener Frøsig. Og så er det ikke nok at fokusere på toplinjen.

“Vækst i toplinjen, der ikke afspejles i bundlinjen, er egentlig tit mere til skade end til gavn,” mener hun.

Også den indskudte egenkapital fylder en del i bankernes bevidsthed. Om ikke andet, så fordi mange af dem selv har haft problemet inde på livet under finanskrisen.

”Her har bankverdenen glemt at tage sin egen medicin,” konstaterede Karen Frøsig.

Følg Børsen



 

C20 Cap

Aktie % +/- Senest
Vestas Wind Systems 2,21 +5,70 264,10
Genmab 1,35 +2,90 217,60
Nordea Bank - CPH 1,31 +1,00 77,40
Jyske Bank 0,93 +3,00 325,00
Novo Nordisk B 0,72 +1,80 253,30
Chr. Hansen Holding 0,26 +0,60 232,80
Carlsberg B 0,17 +1,00 573,50
ISS 0,16 +0,30 184,20
FLSmidth & Co 0,14 +0,40 294,20
Danske Bank 0,06 +0,10 163,00
Kurserne er 15 min forsinkede