Investor

9 indlæg til denne artikel

Deltag i debatten
Straarups irske vokseværk overgik Roskilde Bank

Straarups irske vokseværk overgik Roskilde Bank

17-02-2010 06:39 Danske Bank har tilsyneladende tilsidesat al lærdom om god bankskik, da banken trådte speederen i bund og sendte udlånsvæksten i bankens irske filial, National Irish Bank, på himmelflugt i årene 2006 og 2007, skriver dagbladet Børsen.

Udlånsvæksten lå i flere kvartaler i 2006 og 2007 på langt over 50 pct. i forhold til de samme kvartaler året før. Det var langt over det dobbelte af gennemsnittet af de irske bankers udlånsvækst.

Den eksplosive vækst i Irland har fået alvorlige økonomiske konsekvenser for Danske Bank. De irske aktiviteter gav i 2009 et underskud på 4,9 mia. kr., og Danske Banks indlånsunderskud alene i Irland er på 50 mia. kr.

Danske Banks tab i Irland knytter sig i vid udstrækning til udlån til boliger og udlejningsejendomme. Bankanalytiker Christian Hede, Jyske Bank mener, at Danske Bank burde have forudset problemerne.

"Man kan måske med rette kritisere Danske Bank for ikke at forudse, at der var en voldsom ejendomsboble under opbygning i Irland", siger Christian Hede.

Med en udlånsvækst i perioder på over 50 pct. lå Danske Banks irske vækst over eksempelvis Roskilde Bank, der i 2007 havde en samlet udlånsvækst på 37 pct.

Den nu krakkede bank i Roskilde var i samme periode under skærpet overvågning af Finanstilsynet, netop på grund af blandt andet en høj udlånsvækst.

Men tilsyneladende fik Danske Banks irske filial lov til at lade udlånet vokse eksplosivt fra et samlet udlån i første kvartal 2005 på 25 mia.kr. til 80 i første kvartal 2009, uden at Finanstilsynet fandt anledning til at gribe ind.

Danske Banks irske aktiviteter er ellers underlagt myndighedstilsyn fra det danske Finanstilsyn, fordi netop de irske aktiviteter er organiseret som en filial af Danske Bank og ikke et irsk datterselskab.

Den uafhængige bankekspert Bjarne Jensen fra BJ Consult vurderer, at situationen kan være alvorlig for Danske Bank. Han kritiserer samtidig bankens topledelse for at have tilsidesat de klassiske bankdyder.

"Det er skidt at opleve, at alle de gamle dyder bliver smidt på porten," siger Bjarne Jensen.

Danske Bank vil ikke svare på, om Finanstilsynet i 2006 og 2007 advarede om, at bankens vækst i Irland var ekstrem høj og lå betydeligt højere end eksempelvis Roskilde Banks i 2007.

"Vores vurdering var dengang, at det var en sund vækst. Men det er klart, at vi ikke så en fuldstændig nedsmeltning af den irske økonomi. Havde vi vidst, at irsk økonomi ville nedsmelte, skulle vi ikke have vækstet så meget", siger bankdirektør Thomas Borgen.

Læs hele artiklen i Den Elektroniske Avis-udgave af Børsen. Se vedhæftet link
borsen statistik bnt
*****||*****Straarups irske vokseværk overgik Roskilde Bank*****||*****Danske Bank har tilsyneladende tilsidesat al lærdom om god bankskik, da banken trådte speederen i bund og sendte udlånsvæksten i bankens irske filial, National Irish Bank, på himmelflugt i årene 2006 og 2007, skriver dagbladet Børsen.*****||*****


Afledningsmanøvre
Jens G | 17.02.2010 kl 09:02
Denne analytiker fra Jyske Bank burde nok lige vende skråen og kigge indad i sin egen banks transaktioner inden han kaster sig over konkurrenterne. Var der ikke noget med Jyske Invest? Det er let at se andres fejl i bakspejlet - det skal der ikke den store viden til.
Denne analytiker fra Jyske Bank burde nok lige vende skråen og kigge indad i sin egen banks transaktioner inden han kaster sig over konkurrenterne. Var der ikke noget med Jyske Invest? Det er let at se andres fejl i bakspejlet - det skal der ikke den store viden til. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag

Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Jens G | 17.02.2010 kl 10:31
NC - enig - synes at det er usmageligt og ikollegialt - selvpromoverende markedsføring. Det burde ALLE bankerne holde sig for gode til!
NC - enig - synes at det er usmageligt og ikollegialt - selvpromoverende markedsføring. Det burde ALLE bankerne holde sig for gode til! Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Gæst | 17.02.2010 kl 10:15
Det er jo ikke noget nyt at både Danske Bank og Jyske Bank har travlt med at kritisere konkurrenter istedet for at passe deres eget. Tag aviserne - det være sig Børsen, Berlingske eller Jyllands Posten osv. frem for netop 2 år siden fra den sidste halvdel af februar og se hvordan de kritiserede ... Læs mere
Det er jo ikke noget nyt at både Danske Bank og Jyske Bank har travlt med at kritisere konkurrenter istedet for at passe deres eget. Tag aviserne - det være sig Børsen, Berlingske eller Jyllands Posten osv. frem for netop 2 år siden fra den sidste halvdel af februar og se hvordan de kritiserede og chikanerede Northern Rock gennem det som business.dk siger ligner et koordineret angreb fra både Danske Bank, Jyske Bank og Finansrådet. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Aaw | 17.02.2010 kl 09:48
Hej Jens G Jeg kan da bare ikke se hvad det har med DB's problemer at gøre. Du maa jo aabenbart mene at naar een bank laver noget skidt, kan andre ogsaa gøre det.
Hej Jens G Jeg kan da bare ikke se hvad det har med DB's problemer at gøre. Du maa jo aabenbart mene at naar een bank laver noget skidt, kan andre ogsaa gøre det. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Danske Bank igen igen
Aaw | 17.02.2010 kl 08:57
Danske Bank har de seneste 3 aar udvist en adfærd, som havde kostet ledelsen i ethvert privatejet selskab jobbet. Udlaan til ALLE hajer i ind- og udland paa "tag selv" basis, f. eks. som i Bagger sagen, og som medførte vanvittige tab, som maales i 100-vis af milliarder, som tvang DB ind i statsg... Læs mere
Danske Bank har de seneste 3 aar udvist en adfærd, som havde kostet ledelsen i ethvert privatejet selskab jobbet. Udlaan til ALLE hajer i ind- og udland paa "tag selv" basis, f. eks. som i Bagger sagen, og som medførte vanvittige tab, som maales i 100-vis af milliarder, som tvang DB ind i statsgaranterede laan, som igen betød at aktionærerne ikke kunne faa udbytte (men det var der jo alligevel ikke længere penge til), ja saa maa vi se paa at banken fortsat uddeler andre milliarder til medarbejdere i bonus, og samtidig sidder Straarup mere fast i sadlen end aldrig før og bestyrelsen er total usynlig og uansvarlig. Saadan kan det gaa, naar en bestyrelsespost giver en million i honorar og man ikke risikerer egne penge. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag

Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Leif Mønniche | 17.02.2010 kl 19:49
Ja du må undskylde. Jeg var faldet i søvn. Fik du så leget med dit Nintendo ?
Ja du må undskylde. Jeg var faldet i søvn. Fik du så leget med dit Nintendo ? Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
procura | 17.02.2010 kl 13:50
Er det din måde at svare på - det er primitivt og bekræfter blot hvd jeg skev
Er det din måde at svare på - det er primitivt og bekræfter blot hvd jeg skev Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Leif Mønniche | 17.02.2010 kl 11:31
Du lyder som et fjols prudent jeg kan ikke huske et eneste fornuftigt indlæg fra dig. Og når det kommer til denne artikel så nævnes Jyske bank kun en gang før Danske Jens griber til pennen og kværulerer.
Du lyder som et fjols prudent jeg kan ikke huske et eneste fornuftigt indlæg fra dig. Og når det kommer til denne artikel så nævnes Jyske bank kun en gang før Danske Jens griber til pennen og kværulerer. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
procura | 17.02.2010 kl 11:28
Jeg ved efterhånden ikke hvad dit formål på debatten er - kigger man dine indlæg igennem bruger du 75% af tiden på at jagte Jens G - du kan være uenig med ham - det er jeg ofte - men den type af hets er trættende - også for vi andre Brug din tid konstruktivt og debatter istedet
Jeg ved efterhånden ikke hvad dit formål på debatten er - kigger man dine indlæg igennem bruger du 75% af tiden på at jagte Jens G - du kan være uenig med ham - det er jeg ofte - men den type af hets er trættende - også for vi andre Brug din tid konstruktivt og debatter istedet Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Leif Mønniche | 17.02.2010 kl 11:24
Ja jeg vil sige at det er morsomt at se hvordan i hakker på hinanden istedet for at forholde jer til de kendsgerninger der fremgår af artiklen. F.eks det lille afsnit med den uafhængige konsulent: "Den uafhængige bankekspert Bjarne Jensen fra BJ Consult vurderer, at situationen kan være alv... Læs mere
Ja jeg vil sige at det er morsomt at se hvordan i hakker på hinanden istedet for at forholde jer til de kendsgerninger der fremgår af artiklen. F.eks det lille afsnit med den uafhængige konsulent: "Den uafhængige bankekspert Bjarne Jensen fra BJ Consult vurderer, at situationen kan være alvorlig for Danske Bank. Han kritiserer samtidig bankens topledelse for at have tilsidesat de klassiske bankdyder" Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
procura | 17.02.2010 kl 11:17
Leif M - Vil du sige noget med dette indlæg?
Leif M - Vil du sige noget med dette indlæg? Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Leif Mønniche | 17.02.2010 kl 11:10
Ahaa - 100 mia og en indre værdi på 150. Ja så er man jo nærmest udødelig
Ahaa - 100 mia og en indre værdi på 150. Ja så er man jo nærmest udødelig Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
procura | 17.02.2010 kl 10:54
Jeg vil nu næppe kategorisere Bagger som et udlån på tag selv basis - dette var standard leasing aftaler hvor man kan diskutere om dokumenterne var igennem rette procedure med godkendelse - men der var altså mange andre end DB der fik fingrene i klemme her. Derudover syntes jeg din kritik er n... Læs mere
Jeg vil nu næppe kategorisere Bagger som et udlån på tag selv basis - dette var standard leasing aftaler hvor man kan diskutere om dokumenterne var igennem rette procedure med godkendelse - men der var altså mange andre end DB der fik fingrene i klemme her. Derudover syntes jeg din kritik er noget bastant - hvad med Jyske Bank og deres deciderede hustling af kunder - ligeledes med Roskilde og EHB. Danske Bank har dog formået at agere uden at skade sine kunder - i forretning satser man , og nogen gange taber man. Og lad nu være med de hykleriske kommentarer om millionhonorar til bestyrelsen - det er simpelthen misundelse ud over en kant - tror du bestyrelsen i Roskilde eller EHB fik mindre? Men derudover kan vi jo godt være enige om at Nordea i de seneste år har klaret sig bedre end DB. Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk
Jens G | 17.02.2010 kl 10:38
Aaw - Du ved godt at Danske Bank har en egenkapital på over 100 milliarder kr. og at aktiens indre værdi overstiger kurs 150? Ellers kan jeg anbefale dig at læse regnskabet. Dit indlæg om bankens uansvarlighed synes jeg er helt forfejlet!
Aaw - Du ved godt at Danske Bank har en egenkapital på over 100 milliarder kr. og at aktiens indre værdi overstiger kurs 150? Ellers kan jeg anbefale dig at læse regnskabet. Dit indlæg om bankens uansvarlighed synes jeg er helt forfejlet! Luk
Luk
Skriv venligst årsagen til din anmeldelse. Vores moderatorer vil kigge på den hurtigst muligt.
Årsag
Indsend
Luk
Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk

Deltag i debatten

Felter markeret med * skal udfyldes

Dit indlæg er modtaget

Du skal via din mail godkende det link vi har sendt dig for, at indlægget kan blive vist på borsen.dk.
Med venlig hilsen
borsen.dk
Luk

Børsen Shop lige nu

Børsen abonnement

Seneste blogs