Motionsblog: Yoga gør dig til en bedre løber
Foto: Colourbox
Motionsblog - Faste læsere af min klumme er klar over, at jeg i min vejledning har et holistisk syn på livsstilen, som ikke kun omfatter kost, søvn og træning, men også gradbøjer disse.

Et godt eksempel er den kredsløbstræning, som mange af mine klienter dyrker med største iver – og i processen glemmer at sund motion er så meget mere end en jernkondi og mageløs udholdenhed. Både styrke og bevægelighed bør prioriteres mindst lige så meget, hvis du vil høste samtlige sunde frugter af at være i form.

Selv hvis det ikke trækker nok i dig til at læse videre, så vent lige med at lukke ned for klummen her. Om lidt vil jeg nemlig løfte sløret for, hvorfor bevægelighedstræning ikke kun fremmer din sundhed og velvære, men også er guld værd for dit løb!

Se, nu fik jeg din opmærksomhed, ikke sandt!?

Yoga fjerner skavanker og skader

"Med yoga kan du sno dig fri af skavanker og skader, styrke dit fokus og nærvær, føle dig bedre tilpas, fysisk som mentalt, og restituere bedre. Med den kropsbevidsthed, du opnår med yoga, bliver det automatisk sjovere at hoppe i løbeskoene, og med god sandsynlighed bliver du oveni købet en hurtigere løber."

Sådan skriver yogainstruktør Susanne Lidang i sin seneste bog "Yoga for løbere - og luntere", og der er absolut noget om snakken. Jeg har personligt talrige klienter, der på eget initiativ er gået i gang med yoga, og elsker den afsmittende effekt på primæridrætten.

Her er yoga-ekspertens anbefalinger


Fordi der er så meget værdi at hente i at udfolde din indre elastikmand (m/k) har jeg inviteret Susanne til at uddybe sin approach til yoga, set med løbebrillerne på. Den kommer her:

Yoga og løb er et genialt match. Løb er er super effektiv konditionstræning og styrker muskler, sener og knogler, forbedrer kredsløbet og nedsætter risikoen for livstilssygdomme. Samtidig er løb ensidigt belastende arbejde.

Hver gang du hopper i løbeskoene, sender du en belastning svarende til 3-4 gange din kropsvægt op igennem benene, og gentager fornøjelsen 800-900 gange pr. km, hvilket betyder, at selv den mindste skævhed i din løbestil bliver gentaget igen og igen. Ofte efter mange timers stillesiddende arbejde, hvormed kontrasten og presset på kroppen bliver ekstra stort.

Mere smidig og stærkere


Hvis kroppen skal have en fair chance for at hamle op med den for løbet unikke, vægtbærende belastning, skal der en virkelig god kropsholdning til – foruden styrke, smidighed og koordinationsevne, der er afgørende for din løbestil. Og her er det, yoga kommer ind i billedet: Med yogaens fysiske øvelser strækker og smidiggør du kroppens muskler og bindevævsstrukturer.

Samtidig styrker du de muskler, der bliver stive ved løb, samt styrker de muskler, der ikke trænes, når du løber. Du bliver med andre ord stærkere i alle dele af kroppen. Og til forskel fra almindelige udstrækningsøvelser, trænes musklerne under samtidig forlængelse og bevidst vejrtrækning. På den måde opnår du en langt større og vedvarende bevægelsesfrihed i kroppen.

Stærk i HELE kroppen og forbedret balance


Yoga er, modsat løb, fyldt med variation og hjælper dig til at skabe en muskulær balance mellem kroppens sider samt under- og overkrop. Den forbedrede mobilitet i hofteleddet giver dig større bevægelighed og fremdrift i dit løbeskridt, og den opøvede spændstighed i dine fødder og lægge får dig samtidig lettere og hurtigere ud over stepperne.

Det er den forbedrede balance, kombineret med en bedre kropsholdning – det vil sige stærke mave- og og rygmuskler, smidige sener og stabile led – der giver en god sammenhæng mellem over- og underkrop. Og dette er er en af hovedpointerne med yoga som supplement til løb: Når HELE kroppen er stærkere, opnår du en klart mere bevidst og fordelagtig løbestil - du optimerer dit løb og præsterer bedre!

Udnyt dit potentiale – få styr på vejrtrækningen


Udover at træne hele kroppen varieret kan yoga noget unikt med åndedrættet og i forhold til at holde mentalt fokus. Dette er yderst gavnligt i forhold til løbere – og i forhold til at holde hovedet koldt og være fokuserede i vores daglige performance i det hele taget.

Mange af os trækker vejret lidt tilfældigt. Også under løb. Ofte glemmer vi at trække vejret helt ned i maven, og på den måde snyder vi os selv for en masse energi, mental ro og overskud. Det er ærgerligt, for der er et kæmpe potentiale i bevidst vejrtrækning. Får du først styr på den, kan du få det optimale ud af den form, du er i, så du kan løbe mere let og ubesværet samt mere energi-effektivt.

Dit mentale løbe-flow


Tæt forbundet med bevidst vejrtrækning er et forbedret mentalt løbe-flow. Hvis vi mangler fokus og flow, vil løbestilen som regel afspejle det som værende uden engagement og nærvær – og så er det let at miste fodfæstet, skævvride kroppen eller falde. I værste fald at få skader.

Yoga kan rette op på dette på flere planer samtidig. Det hele hænger sammen; en større bevidsthed om kroppen og åndedrættet giver en øget tilstedeværelse i nuet. Du vil sikkert hurtigt opdage, at du tænker mindre over målet, men faktisk registrerer dine skridt, din vejrtrækning, mærker vejr og vind lige nu osv.

Det er nærmest som om, at tid og sted smelter sammen. På den måde bliver løbet, ligesom yogaen, meditation i bevægelse – du er med andre ord i dit optimale løbe-flow!

Sno dig fri af skader – træn intelligent


Over halvdelen af alle løbere pådrager sig en skade om året. Vores hverdag er præget af præstation og målbare resultater på bundlinjen. Vi er også mange med udpræget konkurrencementalitet – og det, jeg kalder "tonser-mentalitet".

Det tager vi ofte med os ind i løbet. Hvilket kan være glimrende, da det virkelig kan motivere os til at hoppe i løbeskoene. Men ofte glemmer eller undlader vi at lytte til vores krop og holde de fornødne pauser, og så har vi balladen.

Det er som bekendt primært benene, der trækker læsset, når vi løber. Derfor er det typisk fra hoften og nedefter, at størstedelen af skaderne indtræffer. Særligt udsatte er knæ, hofter, skinneben, ankler og akillessener. Desuden må ryggen tage imod de tusindvis af stød op gennem kroppen, der forekommer ved løb. Dette afstedkommer lænde-problemer hos en del løbere.

Med en række specifikke yogaøvelser, der er skræddersyet til at forebygge og/eller rette op på de hyppigst forekommende skader relateret til løb, kan du mindske skadesrisikoen og øge chancen for at realisere en lang og lykkelig løbekarriere."

Hvordan skal jeg få presset yoga ind i kalenderen, når jeg knapt kan finde tid til at løbe?

Det formildende er, at du ikke behøver investere halve og hele timer! Det er vigtigt at slå fast, at yoga ikke er et quickfix. Har du pådraget dig en alvorlig løbeskade, så gå først til læge og/eller fysioterapeut. Når det så er sagt, så vil du med blot få yogaøvelser før eller efter dit løb hurtigt mærke resultater – både fysisk som mentalt. Du behøver ikke bruge ekstra tid. Du skal derimod integrere yogaøvelserne i din hverdag og løberutine på den for dig nemmeste måde.

Det var Susannes bud på, hvorfor yoga kan være fremragende at inddrage i ugeprogrammet, og jeg er 110 procent enig i at yoga – eller andre former for bevægelighedstræning – bør være en del af hver eneste menneskes repertoire. Løbere, såvel som alle jer andre.

Martin Kreutzer

Ernæringsekspert med speciale i præstationsfremmende ernæring og livsstil. Forfatter til talrige bøger om at spise og træne sig sund og stærk. Læs mere på bodycomp.dk.

Susanne Lidang

Er uddannet Hatha-yogainstruktør og aktuel med bogen "Yoga for løbere – og luntere" (2017), hvor du kan læse meget mere om emnet. Læs mere på susannelidang.dk

Bliv ven med Børsen på Linkedin og få relevante karrierenyheder i dit nyhedsfeed



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Netbutikker raser: Konkurrenter fra Kina får unfair postrabat

Mybanker-stifter gør klar til salg og jagter ny millionbiks

Amerikanske aktier: Rekordstriben slutter med tæsk til Twitter

Udbryder fra Bjarke Ingels Group har kæmpesucces på egen hånd

Ronaldo sparker Munin Sports til succes

Ved du ikke så meget om, hvad bitcoin er? Læs med her:

Startup får millioner i kamp mod mobilstråling

Varde jagter arbejdskraft i Sydeuropa

Novos Victoza får grønt lys af EU til hjerte-kar-behandling