Tre tip: Sunde valg blandt julens kaloriebomber
Pluk de sunde vindere i julens madorgier. Børsens sundhedsblogger, Martin Kreutzer, er klar med anbefalingerne.
Foto: Colourbox
Generelt Af ,
Sundhedsblog - For nylig talte jeg med en journalist omkring en artikel til den avis hun arbejder for. Hun understregede, at læserne ikke gider negative julebudskaber ala "lad være med at spise flæskestegen, der kombinerer alt det værste til en tikkende cancerbombe" og "drik ikke vinen – det er flydende gift, der slår din hjerne ihjel".

Så dem vil jeg også undlade i denne lille blog, og i stedet fokusere på de styrkende muligheder, som der gemmer sig på julebordet. Kan du få fingrene, eller rettere tænderne, i disse, så kan julen udvikle sig til et sundhedssprudlende kostunivers.

En klar nummer 1 er nødderne

Det myldrer med dem, og da de er så supersunde, at jeg her i efteråret helligede dem en hel bog, er det klart, at de skal med på listen. Både kredsløbet og immunforsvaret stortrives, når nødderne hives ind i menuen, for bag den hårde skal gemmer de på et væld af spændende stoffer.

Et af nøddernes store fortrin er kombinationen af grove fibre, sunde fedtstoffer, der samlet kaldes for MUFA, og mikroskopiske plantestoffer, som tilsammen gør nødderne til den rene hjertemedicin, der blandt andet formår at sænke blodets kolesterolindhold.

Særligt mængden af potentielt skadeligt LDL-kolesterol falder, når du spiser nødder, og det mindsker risikoen for at udvikle en livstruende åreforkalkning. Værdien af at prioritere nødder som en del af den daglige ernæring illustreres meget tydeligt ved Hjerteforeningens anbefaling om at spise på den positive side af 50 gram nødder om dagen.

Og ja, du læser rigtigt, der må hjertens gerne guffes en masse nødder, for kredsløbet og andre af kroppens dele vil elske dig for et indtag i den størrelsesorden. Er du bekymret for kalorierne, så bare rolig. Der er lavet talrige studier som viser, at nødderne ikke feder nær så meget, som den høje kaloriemængde kunne antyde.

En lige så klar nummer 1 er den fede fisk 

Sild, laks, ål (hvis du nænner det) og makrel sprudler nærmest over af to ting, som kroppen higer efter. Det ene er omega-3-fedtsyrerne, som blandt andet bruges til at opbygge friske hjerneceller og til at slå inflammation ned med. Det andet er D-vitamin, det berømte solskinsvitamin, som har betydning for humøret, immunforsvaret og knoglestyrken. I en styrkende, antiinflammatorisk optimeret kost anbefaler jeg mindst 75 gram fed fisk om dagen.

Det svarer i runde tal til alt hvad den kan trække af fisk på halvanden skive rugbrød, så bare gi´ den gas. Og lige for en god ordens skyld: paneret rødspættefilet med remoulade er ikke en fed fisk!

Rødkålen er helt fortrinlig

Godt nok er det lidt et kompromis at ty til den på glas, der er proppet med sukker og rimelig smadret af konserveringen. Men vælger du en af god kvalitet – eller laver den selv – så får du alt andet lige en af de råvarer, der hører til ernæringsverdenens superliga. Ligesom andre typer kål er den enormt rig på styrkende plantestoffer, men byder også ind med stærke kvaliteter.

Hertil hører C-vitamin, som vi i kroppen bruger til at opbygge stærke led og sener, føre jern fra tarmen og ud i blodet, fibre, der holder mavetarmsystemet i topform.

Og en relativt lav kalorietæthed, der lægger en dæmper på, hvor fed du alt andet kan spise dig ved middagsbordet.

Skej ud med åbent sind

Så langt så godt. Realistisk set kommer juletiden nok også til at byde på diverse udskejelser. Mød dem med åbent sind. Det er trods alt ikke det du spiser og drikker mellem jul og nytår, der gør dig fed og usund, men det som indtages mellem nytår og jul.

Mange er opmærksomme på dette, og giver sig selv lidt mere frie tøjler i disse dage. Af samme grund er det også ret sparsomt, hvad jeg igangsætter af klienter her i julen, mens der er tryk på kalenderen i det nye år.

Men sidder du alligevel ved bordet og har mulighed for at vælge de sunde sager, jamen hvorfor så ikke tage en spæd start på et sundhedssprudlende 2017 allerede nu?

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Fido kan tjene lønnen for dig

USA: Efter rekord dykker aktier

Ugen der kommer: Hold øje med selskabernes indtjeningsvækst

Kronik: Leder, derfor virker din involvering ikke

Fredagens aktier: Mærsk, Novo og FLSmidth sendte C20 til tælling

Maersk Drilling får løftet pegefinger efter norsk inspektion

Amerikansk bankkolos satser på Irland som EU-base op til brexit

Donald Trumps pressechef siger op

Dollaren rammer laveste niveau i to et halvt år: Trump gør markedet nervøst