Verdens længste jernbanetunnel åbnet i Schweiz
Her ses det nordlige udløb af den 57 km. lange tunnel i Alperne.
Foto: Scanpix
Generelt Af
Schweiz har onsdag åbnet verdens længste og dybeste jernbanetunnel gennem den centrale del af Alperne. Den ingeniørmæssige bedrift står som et symbol på europæisk enighed på et tidspunkt med stadigt stigende splittelse.

Den officielle åbning, der blev foretaget af den schweiziske forbundspræsident, Johann Schneider-Ammann, blev overværet af blandt andre Tysklands forbundskansler, Angela Merkel, og Frankrigs præsident, François Hollande.

2600 arbejdere har knoklet i døgndrift i 17 år for at konstruere den 57,1 kilometer lange Gotthard Basistunnel i op til 2,3 kilometers dybde under bjergmassivet. Sporet er helt uden de mange stigninger, som den tidligere tunnel har.

Idé fra 1947


Den schweiziske ingeniør Carl Eduard Gruner fostrede i 1947 ideen om at bygge den dybe Gotthard-tunnel. Han mente, at den kunne stå færdig i begyndelsen af det 21. århundrede. Gruner ramte kun 16 år ved siden af.

Tanken med den ny tunnel mellem Erstfeld og Bodio var at skabe en bedre forbindelse mellem Nord- og Sydeuropa. Den gamle jernbanetunnel er langsom, og vejtunnelen fra 1980 har nået dens maksimale kapacitet med flere end en million lastbiler om året.

Tilbage i 1992 gik de schweiziske vælgere til folkeafstemning om det enorme projekt, og der var flertal for at gå i gang. To år senere stemte schweizerne igen. Denne gang for at flytte godstransporten fra lastbiler over på tog.

I 1999 begyndte arbejdet på Gotthard Basistunnel, der nu står færdig. Men selv om den officielle åbning har fundet sted onsdag, så ventes tunnelen først at blive taget kommercielt i drift i løbet af december.

Til den tid vil 260 godstog og 65 persontog køre under Alperne. For rejsende mellem Zürich og Milano vil rejsetiden blive forkortet med en time til to timer og 40 minutter.

/ritzau/

Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


"Forlagene havde travlt med at spå mig en tidlig død"

Dansk robotdirektør: Vi ønsker ingen ændringer i Tyskland

Løkke til Konservative: Vi har lagt skænderierne bag os

Den bedste af 72 blindsmagte rødvine

Keolis bryder tavsheden: Undskylder for letbanekaos

Kapitalfonden EQT: Jysk flykomet kan børsnoteres

6 bud på fremtidens biler i Frankfurt

Det vigtigste for dine aktier i ugen der kommer