Mange fulgte delvist selvkørende lastbiler på prøvetur
Foto: Scanpix
Generelt Af
Der blev fulgt grundigt med fra rastepladser og motorvejsbroer, da to kolonner med tre delvist selvkørende lastbiler i hver onsdag for første gang gennemførte en tur fra Malmø til Padborg tværs over Danmark.

Afstanden mellem lastbilerne var et halvt sekund eller cirka 11 meter og blev holdt automatisk.

"Turen gik over al forventning, og demonstrationen viser, at teknologien virker," lyder det fra Andreas Egense, afdelingsleder i Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet har stået i spidsen for projektet og koordineret på tværs af danske myndigheder, brancheorganisationer og producenter.

Overrasket over opmærksomhed

Andreas Egense er overrasket over den store opmærksomhed, som private mennesker gav de to delvist selvkørende lastbilkolonner, da de strøg igennem landet.

"Mange stod på motorvejsbroerne og holdt øje, da de kom kørende, og mindre folkemængder samlede sig på rastepladserne for at se lastbilerne, da de holdt ind.

"Jeg talte med en flok elever, som var ved at uddanne sig til chauffører. De var kommet for at få en fornemmelse af, hvordan det fremtidige erhverv ville komme til at se ud, siger Andreas Egense.

Bilister ville flette

Han fortæller, at der især var én udfordring med den automatiske kolonnekørsel onsdag.

"Der var eksempler på, at biler ville flette ind mellem lastbilerne, så lastbilerne var nødt til at koble ud af kolonnen for at give plads. Og det er jo ikke hensigtsmæssigt i en fremtid, hvor kolonnekørslen skal bidrage til en mere effektiv afvikling af trafikken.

Projektet er en del af et EU-projekt, som det hollandske EU-formandskab har taget initiativ til. To kolonner af hver tre delvist automatiserede lastbiler skal køre gennem fem lande med endestation i Rotterdam i Holland 6. april.

Kører tæt

Ifølge Egense er der flere fordele ved den automatiske kolonnekørsel, som han regner med at være et almindeligt syn på vejene i en ikke alt for fjern fremtid. Han vil dog ikke spå om, præcis hvornår.

"Når lastbilerne er forbundet med magnetisme og kører meget tæt på hinanden, er der mindre vindmodstand, og det sparer en del brændstof i bilerne. Dermed bliver det billigere at transportere varer rundt på vores vejnet, og det er godt for miljøet.

"Det udnytter også kapaciteten på vejene bedre, når lastbilerne kører tættere, siger han.

/ritzau/

Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Helle Ib: Fradrag på vej for pensionsindbetalinger

Analyse: Peter Norvig på afveje i Timbuktu

Johan Uggla bliver direktør for Maersk Training

Nordjysk tøjdronning efter historisk underskud: Pinligt

Investorer skal spejde efter afkast-lommer i energisektoren

Aktier: Pandora tog revanche og stor stigning i C20 Cap

Sydbank: Jackson Hole-møde bliver nok en fuser

Vestager vil granske Bayers megakøb af Monsanto

"Jeg skal bare ud af det her og så holde mig til aktier"