Mange fulgte delvist selvkørende lastbiler på prøvetur
Foto: Scanpix
Generelt Af
Der blev fulgt grundigt med fra rastepladser og motorvejsbroer, da to kolonner med tre delvist selvkørende lastbiler i hver onsdag for første gang gennemførte en tur fra Malmø til Padborg tværs over Danmark.

Afstanden mellem lastbilerne var et halvt sekund eller cirka 11 meter og blev holdt automatisk.

"Turen gik over al forventning, og demonstrationen viser, at teknologien virker," lyder det fra Andreas Egense, afdelingsleder i Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet har stået i spidsen for projektet og koordineret på tværs af danske myndigheder, brancheorganisationer og producenter.

Overrasket over opmærksomhed

Andreas Egense er overrasket over den store opmærksomhed, som private mennesker gav de to delvist selvkørende lastbilkolonner, da de strøg igennem landet.

"Mange stod på motorvejsbroerne og holdt øje, da de kom kørende, og mindre folkemængder samlede sig på rastepladserne for at se lastbilerne, da de holdt ind.

"Jeg talte med en flok elever, som var ved at uddanne sig til chauffører. De var kommet for at få en fornemmelse af, hvordan det fremtidige erhverv ville komme til at se ud, siger Andreas Egense.

Bilister ville flette

Han fortæller, at der især var én udfordring med den automatiske kolonnekørsel onsdag.

"Der var eksempler på, at biler ville flette ind mellem lastbilerne, så lastbilerne var nødt til at koble ud af kolonnen for at give plads. Og det er jo ikke hensigtsmæssigt i en fremtid, hvor kolonnekørslen skal bidrage til en mere effektiv afvikling af trafikken.

Projektet er en del af et EU-projekt, som det hollandske EU-formandskab har taget initiativ til. To kolonner af hver tre delvist automatiserede lastbiler skal køre gennem fem lande med endestation i Rotterdam i Holland 6. april.

Kører tæt

Ifølge Egense er der flere fordele ved den automatiske kolonnekørsel, som han regner med at være et almindeligt syn på vejene i en ikke alt for fjern fremtid. Han vil dog ikke spå om, præcis hvornår.

"Når lastbilerne er forbundet med magnetisme og kører meget tæt på hinanden, er der mindre vindmodstand, og det sparer en del brændstof i bilerne. Dermed bliver det billigere at transportere varer rundt på vores vejnet, og det er godt for miljøet.

"Det udnytter også kapaciteten på vejene bedre, når lastbilerne kører tættere, siger han.

/ritzau/



Tag beslutninger på et oplyst grundlag

Få overblik over dagens vigtigste nyheder hver morgen direkte på Facebook Messenger. Interesseret? Klik her og kom i gang.



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Aktionær i konkursbank mister 3 mio: "Det er da mange penge, men sådan er det at have investeringer"

Overvismand: "Regeringen skal være meget opmærksom på ikke at smide mere brænde på bålet"

Nyslået Michelin-kok smører stakkevis af sandwich for at skabe sund økonomi

Aktiechef: Disse tre danske aktier vil give årets største afkast

K-profiler anklager Løkke for skjulte motiver: Lugter af leflen for jyske vælgere

Her er regnskabssæsonens vindere og tabere - sådan gør du nu

Saxo Bank præsenterer overskud på 400 mio. kr. i 2017

Bortvist Hummel-boss dropper erstatningssag mod Hummel

Novo foreslår to nye medlemmer til bestyrelsen