Lisbet Røge Jensen

Generelt Af
Flere tusinde mennesker venter på at få deres krav om erstatning for en forsinket flyrejse afgjort i retten.

Deres sager er blevet udsat på grund af et principielt opgør i Højesteret. Her skal dommerne i den kommende uge vurdere, om Primera Air skal betale for fire forsinkede flyvninger.

Tre forsinkelser skyldtes, at flyene havde tekniske problemer - og i det fjerde tilfælde var flyets cargo-dør blevet beskadiget, da den blev påkørt i lufthavnen.

Afgørelsen kan smitte af på de bunker af andre sager, som har hobet sig op hos Københavns Byret, Retten i Kolding og andre domstole.

Strømmen af klager over forsinkelser vokser, og udviklingen skyldes også, at flere selskaber har slået sig op på at hjælpe passagerer med at føre sagerne. "Få op til 4.500 DKK pr. person," lokkes der for eksempel med.

Men i selskaberne er der bekymring. Domstolene er for ivrige med at give passagerne medhold, og kompensationerne er nogle gange større end det beløb, kunderne oprindeligt har betalt for billetten, lyder det.

Udviklingen kan "underminere en sikkerhedskultur i europæisk luftfart, som misundes verden over," har Primera Air tidligere udtalt. Og det samme er chefkonsulent i brancheforeningen Dansk Luftfart inde på:

"Hvis det bliver så dyrt at forsinke en afgang, lægges et stigende pres på den enkelte medarbejder, og det kan gå ud over hensynet til sikkerheden," mener Per Henriksen.

En EU-forordning er passagerernes billet til erstatning. Men forordningen drejer sig ikke kun om at beskytte forbrugerne. Den handler også om hensynet til luftfartssikkerhed og til erhvervets mulighed for at drive luftfart - op netop disse forhold har dommerne generelt skubbet i baggrunden, mener chefkonsulenten.

Han understreger, at han ikke udtaler sig om den konkrete sag i Højesteret.

Hvis Højesteret finder, at Primera Airs fire forsinkelser skyldes "usædvanlige omstændigheder", slipper selskabet for at betale. I alt 18 passagerer er blevet tilkendt mellem 200 og 600 euro.

/ritzau/


Hvad mener du - deltag i debatten

Børsen vil rigtig gerne vide, hvad du mener om denne historie. Bidrag gerne med holdninger, gode ideer og konstruktive indspark. Vi ønsker en god og saglig debat. Du kan læse om vores debatregler her.

Med venlig hilsen
Thomas Bernt Henriksen, debatredaktør

Mest læste

π