Sømænd sagsøger Ekstra Bladet for million
Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen ankommer til Københavns Byret mandag 14. marts.
Foto: Scanpix
Generelt Af
Chefredaktør for Ekstra Bladet, Poul Madsen, gav Søren Lyngbjørn hånden, da han mandag trådte ind i retslokalet i Københavns Byret.

"God kamp," sagde en smilende Eddy Lopez.

Men smilene og håndtrykkene dækker over et anstrengt forhold.

De to sømænd Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn har sagsøgt Ekstra Bladet for 1 mio. kr.

De vil have erstatning for den ufrivillige eksponering, de var udsat for, mens de sad fanget som gidsler i Somalia.

Søren Lyngbjørn sætter sig med besvær ned på sin plads i retten. Han går med stok og har kroniske smerter.

Det skyldes nervebetændelse, som lægerne mener, skyldes lang tids dårlig kost og mangel på vitaminer.

Eddy og Søren sad samlet fængslet som gidsler i Somalia i to år og tre måneder. Mens de var i de somaliske piraters varetægt, dækkede Ekstra Bladet sagen massivt under overskriften: "Skal Eddy og Søren rådne op i Somalia"?

Dækningen inkluderede blandt andet et stort ophængt banner på Rådhuspladsen.

Men Eddy og Søren føler sig krænket af avisen. De talte ikke frit, har de senere fortalt.

"Hver gang vi skulle tale med journalister, fik vi tæsk, så det kunne høres, at vi var bange, og vi fik at vide, hvad vi skulle sige," har Lopez tidligere fortalt.

De mener blandt andet, at Ekstra Bladet har forlænget deres tid i fangenskab, fordi piraterne kunne kræve en større løsesum grundet den kraftige mediedækning.

Mandag var den første retsdag, hvor sømændenes advokat, Heidi Steen Jensen, præsenterede sagen.

"Denne sag handler om beskyttelsen af privatlivets fred og ytringsfrihedens begrænsninger," sagde hun.

"Vi skal i denne sag klarlægge, om Ekstra Bladet har krænket deres ret til privatliv, og i så fald hvad konsekvensen skal være," sagde Heidi Steen Jensen.

Ekstra Bladet har allerede modtaget en historisk hård kritik af Pressenævnet, som i en kendelse i december 2013 pålagde avisen at rydde hele forsiden med en undskyldning for at have brudt de presseetiske regler.

Poul Madsen og avisen vil frifindes. Her mener man, at dækningen har medvirket til, at de to er blevet løsladt.

/ritzau/

________________________________________________________________________________________________________



________________________________________________________________________________________________________

Vil du prøve at få nyheder på Messenger? Nu kan du følge Børsen på Facebook Messenger og få de vigtigste nyheder hver morgen på hverdage. Interesseret? Klik her og kom i gang.

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



TV'et er hjemmets nye kamæleon

Sponsoreret af
Samsung

Forsiden lige nu


Mød Nasa-topchefen der styrer robotterne på Mars

Før aftenens brag: Sådan fordeles milliarderne i Champions League

Genmab stopper forsøg: Analytiker spår aktiefald mandag

Vil du lease en dyr bil? Så se dig godt for

Nord- og Sydkoreas ledere mødes for at drøfte Trump-topmøde

Helle Ib: Nu opgiver de igen - endnu en reform

Skal du leje sommerhuset ud selv eller gennem et bureau?

Moody's overvejer at sænke Italiens kreditvurdering

S frygter it-koks med ny erhvervsplatform: "Vi er meget bekymrede"