Generelt Af
Den franske havarikommission (BEA) anbefaler, at der indføres skrappere lægetjek af piloter.

Det hedder det i den endelige rapport om det tyske passagerfly fra Germanwings, der styrtede ned i de franske alper i marts sidste år.

Andenpiloten lod med vilje sin Airbus 320 med 150 om bord brage ind i en bjergside i de franske alper. Han led af en svær depression og havde mange gange opsøgt forskellige læger om sine problemer.

Der er behov for "klarere regler" for, hvornår man kan kræve fortrolige medicinske oplysninger om piloters mentale problemer videregivet til myndighederne.

- Klarere regler behøves for at fastslå, hvornår det er nødvendigt at ophæve lægers fortrolighedsløfte, siger Arnaud Desjardin, der på et pressemøde præsenterede BEA's konklusioner.

Det fremgår af rapporten, at en af de læger, som andenpiloten, Andreas Lubitz, havde opsøgt, to uger før flystyrtet havde anbefalet, at han skulle lade sig indlægge på et psykiatrisk hospital.

Men denne læge havde ikke informeret myndighederne om, hvad han havde anbefalet.

BEA fastslår, at Lubitz låste sig inde i cockpittet, da flyets kaptajn for en kort bemærkning var på toilettet. Herefter styrede han med vilje flyet ind en bjergside i Frankrig.

Flyet havde været på vej fra Barcelona til Düsseldorf.

/ritzau/

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Aktie-status: FLSmidth får stryg og tager bunden i C20

Helge Larsen: Derfor har jeg købt massivt op i Fingerprint

73-årig hyrer en hjemløs, bygger en trappe og sparer Toronto 325.000 kr

Goldman: Sådan bruger vi folks kreditkortdata til at investere

Svensk Fingerprint-analytiker: Derfor banker aktien i vejret

Trump vil vide om han kan benåde sig selv i Rusland-undersøgelse

Citi tvivler på at kapitalfonde kan gøre Nets til en guldgrube

Aktie-overblik: FLS falder efter finsk nyt - Nets fortsætter op

Væksten i Nordkorea er den højeste i 17 år