Generelt Af
Den franske havarikommission (BEA) anbefaler, at der indføres skrappere lægetjek af piloter.

Det hedder det i den endelige rapport om det tyske passagerfly fra Germanwings, der styrtede ned i de franske alper i marts sidste år.

Andenpiloten lod med vilje sin Airbus 320 med 150 om bord brage ind i en bjergside i de franske alper. Han led af en svær depression og havde mange gange opsøgt forskellige læger om sine problemer.

Der er behov for "klarere regler" for, hvornår man kan kræve fortrolige medicinske oplysninger om piloters mentale problemer videregivet til myndighederne.

- Klarere regler behøves for at fastslå, hvornår det er nødvendigt at ophæve lægers fortrolighedsløfte, siger Arnaud Desjardin, der på et pressemøde præsenterede BEA's konklusioner.

Det fremgår af rapporten, at en af de læger, som andenpiloten, Andreas Lubitz, havde opsøgt, to uger før flystyrtet havde anbefalet, at han skulle lade sig indlægge på et psykiatrisk hospital.

Men denne læge havde ikke informeret myndighederne om, hvad han havde anbefalet.

BEA fastslår, at Lubitz låste sig inde i cockpittet, da flyets kaptajn for en kort bemærkning var på toilettet. Herefter styrede han med vilje flyet ind en bjergside i Frankrig.

Flyet havde været på vej fra Barcelona til Düsseldorf.

/ritzau/



Er du på Messenger? Nu kan du følge Børsen på Facebook Messenger og få de vigtigste nyheder hver morgen på hverdage. Interesseret? Klik her og kom i gang.



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Se dig for med biotek-papirer

Sponsoreret af
Investtech

Forsiden lige nu


Investorer presser Mærsk-boss: Kræver resultater nu

Mens du sov: ISIS er død - Nu skal Irak være langt mere demokratisk

Rentestigning forude: Med overset fif kan du sidde billigere

Novo Nordisk stævnet for mafiametoder i USA

Hartmann-topchef død i cykelulykke

Det vigtigste for dine aktier i ugen der kommer

Diskrete familier sidder på guldæg: Rekordoverskud på 100 mio

Nu løfter sønnen faderens eventyrlige smykke-arv

Postkort fra Wall Street: Der er ild i den globaløkonomiske petriskål