Generelt Af
* Den samlede anlægspris for en 18 kilometer lang sænketunnel under Femern Bælt anslås nu til 52,6 milliarder kroner ved byggestart i 2020.

* Byggeriet kan tidligst gå i gang i 2018-2019, men ventes yderligere nogle år forsinket. Det skyldes manglende tysk miljøgodkendelse.

* Projektet er stødt på uventet stor modstand fra tyske miljøorganisationer og rederiet Scandlines, som besejler ruten Rødby-Puttgarden.

* Byggetiden foreslås på grund af den manglende tilladelse fra tyske myndigheder forlænget med 2 år til 8,5 år. Det gør projektet lidt billigere.

* Forbindelsen skal betales via brugerbetaling. Det ventes nu at kunne ske på 36 år mod tidligere 39 år.

* 1. marts mødes forligspartierne bag Femern-forbindelsen atter hos transportminister Hans Chr. Schmidt (V) for at drøfte økonomi og tidsplan.

* De skal beslutte, om man trods forsinkelsen skal holde fast i indgåede tunnelkontrakter, som skal bekræftes senest midt i maj.

* Det vil koste et pænt årligt millionbeløb til entreprenørerne, hvis de skal holde kontrakterne "varme" indtil 2018 eller 2020.

Kilde: Femern A/S, Ernst & Young og Transportministeriet

/ritzau/

Læs også



Hvad mener du - deltag i debatten

Børsen vil rigtig gerne vide, hvad du mener om denne historie. Bidrag gerne med holdninger, gode ideer og konstruktive indspark. Vi ønsker en god og saglig debat. Du kan læse om vores debatregler her.

Med venlig hilsen
Thomas Bernt Henriksen, debatredaktør

Anbefalet



Mest læste