Generelt Af
* Den samlede anlægspris for en 18 kilometer lang sænketunnel under Femern Bælt anslås nu til 52,6 milliarder kroner ved byggestart i 2020.

* Byggeriet kan tidligst gå i gang i 2018-2019, men ventes yderligere nogle år forsinket. Det skyldes manglende tysk miljøgodkendelse.

* Projektet er stødt på uventet stor modstand fra tyske miljøorganisationer og rederiet Scandlines, som besejler ruten Rødby-Puttgarden.

* Byggetiden foreslås på grund af den manglende tilladelse fra tyske myndigheder forlænget med 2 år til 8,5 år. Det gør projektet lidt billigere.

* Forbindelsen skal betales via brugerbetaling. Det ventes nu at kunne ske på 36 år mod tidligere 39 år.

* 1. marts mødes forligspartierne bag Femern-forbindelsen atter hos transportminister Hans Chr. Schmidt (V) for at drøfte økonomi og tidsplan.

* De skal beslutte, om man trods forsinkelsen skal holde fast i indgåede tunnelkontrakter, som skal bekræftes senest midt i maj.

* Det vil koste et pænt årligt millionbeløb til entreprenørerne, hvis de skal holde kontrakterne "varme" indtil 2018 eller 2020.

Kilde: Femern A/S, Ernst & Young og Transportministeriet

/ritzau/

Børsen anbefaler



To aktier som skal fortsætte op

Sponsoreret af
Investtech

Forsiden lige nu


Lavpris-mobilselskab går konkurs

Ny anbefaling til Novo: Et skridt på vejen til at bremse tab af markedsandele

Aktieinfo: Giv Greenmobility ro - aktien skal nok komme op

MT Højgaard går glip af enorm profit på Thulebasen

AP Pension i mia-investering: Skal bygge ny by med 20.000 indbyggere

Aktie-overblik: Lundbeck-skuffelse trækker ned i roligt C20 Cap

Lundbeck-direktør efter afvisning og kursfald: Jeg forstår investorernes skuffelse

Venstre-ordfører rasende over Seed-sag: "Fuldstændig uacceptabelt"

Forstå Seed Capital-sagen på to minutter