Generelt Af
* Den samlede anlægspris for en 18 kilometer lang sænketunnel under Femern Bælt anslås nu til 52,6 milliarder kroner ved byggestart i 2020.

* Byggeriet kan tidligst gå i gang i 2018-2019, men ventes yderligere nogle år forsinket. Det skyldes manglende tysk miljøgodkendelse.

* Projektet er stødt på uventet stor modstand fra tyske miljøorganisationer og rederiet Scandlines, som besejler ruten Rødby-Puttgarden.

* Byggetiden foreslås på grund af den manglende tilladelse fra tyske myndigheder forlænget med 2 år til 8,5 år. Det gør projektet lidt billigere.

* Forbindelsen skal betales via brugerbetaling. Det ventes nu at kunne ske på 36 år mod tidligere 39 år.

* 1. marts mødes forligspartierne bag Femern-forbindelsen atter hos transportminister Hans Chr. Schmidt (V) for at drøfte økonomi og tidsplan.

* De skal beslutte, om man trods forsinkelsen skal holde fast i indgåede tunnelkontrakter, som skal bekræftes senest midt i maj.

* Det vil koste et pænt årligt millionbeløb til entreprenørerne, hvis de skal holde kontrakterne "varme" indtil 2018 eller 2020.

Kilde: Femern A/S, Ernst & Young og Transportministeriet

/ritzau/

Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Succes til Trump: Aktierne har haft 11 stærke måneder

Færre huskøbere forhandler prisen ned - andelen af nedslag rammer bunden

Kvinden der lever livet gennem en linse

Droppede direktørjob og blev iværksætter: "Jeg har fundet et hul i markedet"

God weekend med Christiane Schaumburg-Müller: "Liam opdaterer mig på, hvad der sker i verden.

Pengene vælter ud af USA's statskasse: Runder minus på 4000 milliarder

Det vigtigste for dine aktier i ugen der kommer

Skønhederne og udyrene

"Har du 20 pct af Christian, får du 20 mio tilbage om året, hvis han lykkes"