Generelt Af
* Den samlede anlægspris for en 18 kilometer lang sænketunnel under Femern Bælt anslås nu til 52,6 milliarder kroner ved byggestart i 2020.

* Byggeriet kan tidligst gå i gang i 2018-2019, men ventes yderligere nogle år forsinket. Det skyldes manglende tysk miljøgodkendelse.

* Projektet er stødt på uventet stor modstand fra tyske miljøorganisationer og rederiet Scandlines, som besejler ruten Rødby-Puttgarden.

* Byggetiden foreslås på grund af den manglende tilladelse fra tyske myndigheder forlænget med 2 år til 8,5 år. Det gør projektet lidt billigere.

* Forbindelsen skal betales via brugerbetaling. Det ventes nu at kunne ske på 36 år mod tidligere 39 år.

* 1. marts mødes forligspartierne bag Femern-forbindelsen atter hos transportminister Hans Chr. Schmidt (V) for at drøfte økonomi og tidsplan.

* De skal beslutte, om man trods forsinkelsen skal holde fast i indgåede tunnelkontrakter, som skal bekræftes senest midt i maj.

* Det vil koste et pænt årligt millionbeløb til entreprenørerne, hvis de skal holde kontrakterne "varme" indtil 2018 eller 2020.

Kilde: Femern A/S, Ernst & Young og Transportministeriet

/ritzau/

Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Netanyahu kræver Kåre Schultz på kontoret

Minister: Økonomien brænder ikke sammen

Jysk bank henter penge for at betale dyrt statsligt lån

Vestas til tops: Højeste niveau siden skrækdag

Mærsk sælger egyptisk boreselskab for 631 millioner

Vestager i struben på Ikea efter hollandsk skattefinte

Hard Kåre mod krigshelt

Coloplast-boss: Opkøb afgørende for at komme tættere på kunden

Short-pres på Genmab kan lette i nyhedsspækket 2018