Femerntunnelen kommer - men år forsinket
Foto: Scanpix
Generelt Af
Femern-forbindelsen kommer. Men den bliver flere år forsinket i forhold til den oprindelige tidsplan og vil først stå færdig omkring 2028-2030.

Sådan lød det fra såvel transportminister Hans Chr. Schmidt (V) som partierne bag Femern-projektet, da de torsdag havde fået en grundig gennemgang af det enorme projekt, udarbejdet af revisionsfirmaet Ernst & Young.

 Sænketunnelen under Femern Bælt kan ifølge et revideret budget blive et par milliarder kroner billigere end i de værste scenarier, der har været fremme.

Det skyldes blandt andet, at entreprenørerne er blevet presset på prisen efter de skyhøje bud på en sænketunnel, de afgav i 2014 - som i et snuptag gjorde projektet næsten 9 mia. kr. dyrere.

Økonomien ser nu rimelig ud, lyder vurderingen fra Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti. Det ny anlægsbudget for kyst til kyst-forbindelsen ligger omkring 52,6 mia. kr., der hentes ved brugerbetaling.

Kim Christiansen, transportordfører fra DF, er mere beroliget over økonomien.

"Prisen er faldet med 7 mia. kr., og så har vi lagt 4 milliarder mere i reserverne. Så det ser ganske fornuftigt ud, sagde han.

Socialdemokraternes ordfører, Magnus Heunicke, var enig.

"Men vi kommer til at vente nogle år med at få sat spaden i jorden," sagde han.

Med en anslået tilbagebetalingstid på 36 år mod hidtil 39 år mener Heunicke, at man er på den sikre side.

"Tunnelen skal jo holde i langt over 100 år," pointerede han.

Men det er samtidig klart, at arbejdet tidligst kan gå i gang hen ad 2018 eller 2020. Det skyldes den manglende tyske miljøgodkendelse.

Ifølge Hans Chr. Schmidt vil det kræve hårdt arbejde at få Tysklands godkendelse af det enorme anlægsarbejde i hus.

"Der skal holdes en fast hånd hele tiden, for den myndighedstilladelse er ikke noget, der bare lige kommer. Der skal kæmpes for det. Jeg skal på mandag mødes med den tyske minister for femte gang på syv måneder, og det skal blive ved," siger ministeren.

Partierne bag aftalen mødes igen 1. marts. Her skal de også diskutere den kritik, som Ernst & Young retter mod bestyrelsen i Femern A/S.

/ritzau/

Læs også



Hvad mener du - deltag i debatten

Børsen vil rigtig gerne vide, hvad du mener om denne historie. Bidrag gerne med holdninger, gode ideer og konstruktive indspark. Vi ønsker en god og saglig debat. Du kan læse om vores debatregler her.

Med venlig hilsen
Thomas Bernt Henriksen, debatredaktør

Anbefalet



Mest læste