Femerntunnelen kommer - men år forsinket
Foto: Scanpix
Generelt Af
Femern-forbindelsen kommer. Men den bliver flere år forsinket i forhold til den oprindelige tidsplan og vil først stå færdig omkring 2028-2030.

Sådan lød det fra såvel transportminister Hans Chr. Schmidt (V) som partierne bag Femern-projektet, da de torsdag havde fået en grundig gennemgang af det enorme projekt, udarbejdet af revisionsfirmaet Ernst & Young.

 Sænketunnelen under Femern Bælt kan ifølge et revideret budget blive et par milliarder kroner billigere end i de værste scenarier, der har været fremme.

Det skyldes blandt andet, at entreprenørerne er blevet presset på prisen efter de skyhøje bud på en sænketunnel, de afgav i 2014 - som i et snuptag gjorde projektet næsten 9 mia. kr. dyrere.

Økonomien ser nu rimelig ud, lyder vurderingen fra Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti. Det ny anlægsbudget for kyst til kyst-forbindelsen ligger omkring 52,6 mia. kr., der hentes ved brugerbetaling.

Kim Christiansen, transportordfører fra DF, er mere beroliget over økonomien.

"Prisen er faldet med 7 mia. kr., og så har vi lagt 4 milliarder mere i reserverne. Så det ser ganske fornuftigt ud, sagde han.

Socialdemokraternes ordfører, Magnus Heunicke, var enig.

"Men vi kommer til at vente nogle år med at få sat spaden i jorden," sagde han.

Med en anslået tilbagebetalingstid på 36 år mod hidtil 39 år mener Heunicke, at man er på den sikre side.

"Tunnelen skal jo holde i langt over 100 år," pointerede han.

Men det er samtidig klart, at arbejdet tidligst kan gå i gang hen ad 2018 eller 2020. Det skyldes den manglende tyske miljøgodkendelse.

Ifølge Hans Chr. Schmidt vil det kræve hårdt arbejde at få Tysklands godkendelse af det enorme anlægsarbejde i hus.

"Der skal holdes en fast hånd hele tiden, for den myndighedstilladelse er ikke noget, der bare lige kommer. Der skal kæmpes for det. Jeg skal på mandag mødes med den tyske minister for femte gang på syv måneder, og det skal blive ved," siger ministeren.

Partierne bag aftalen mødes igen 1. marts. Her skal de også diskutere den kritik, som Ernst & Young retter mod bestyrelsen i Femern A/S.

/ritzau/

Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Prognoser: Merkel tager valgsejren - men store lussinger til de store partier

Teflonkansleren klar til fire år mere: "Mig kender De"

AfD stormer ind og bliver Tysklands tredjestørste parti

Tjen penge på alderdom - invester efter en af verdens største megatrends

Mægtig Ferrari får V8-lillebror

Tysk valg i sidste time før ventet exitpoll: Det skal du holde øje med

Her er ti skarpe fra kansler Merkel

Gå i shoguns fodspor i Tokyos hemmelige baghave

Vind på både afkast og valuta - norske aktier ligger lunt